dns چيست | DNS چگونه بر روي سئو يک وب سايت تاثير مي گذارد

 کلمه DNS ، مخفف Domain Name System يا "سيستم نام دامنه" است. سيستم نام دامنه (DNS) يک سيستم پايگاه داده است که نام کامل دامنه يک کامپيوتر را به يک آدرس IP ترجمه ميکند.
کامپيوترهاي موجود در يک شبکه براي اتصال به يکديگر از آدرسهاي IP استفاده مي کنند، ولي به ياد داشتن آدرس هاي IP کامپيوترهاي يک شبکه براي افرادي که قصد اتصال به آنان را دارند بسيار دشوار است. مثلا به خاطر سپردن نام دامنه SarzaminDownload.com بسيار ساده تر از به خاطر سپردن آدرس IP نظير آن (207.171.166.48) است. به همين علت اغلب ما براي اتصال به سايت ها، نام دامنه آن را وارد مي کنيم. لذا DNS به شما امکان مي دهد تا به جاي استفاده از آدرس هاي عددي IP براي اتصال به يک کامپيوتر خاص در شبکه اي ديگر (يا براي دسترسي به يک سرويس راه دور)، با به کارگيري نام دامنه اي که به خاطر آوردن آن براي شما راحت تر است به آن کامپيوتر متصل شده يا از آن سرويس بهره بگيريد. (برعکس عکس اين مسئله، Reverse DNS يا rDNS نام دارد که آدرس IP را به نام دامنه متناظر ترجمه مي کند)

از چه فناوري هايي استفاده مي کنيم؟

DNS يا سامانه نام دامنه به منزله دفترچه تلفن اينترنت است، و درخواست براي ارتباط با صفحات وب را تسهيل مي نمايد. در واقع اين سرويس تضمين مي کند زماني که آدرس پايگاهي را در مرورگرتان وارد مي کنيد، به همانجا هدايت شويد. هکرها هم از اين وضعيت سوء استفاده مي کنند و هر از گاهي، حملاتي را عليه تأمين کنندگان سرويس DNS ترتيب مي دهند تا وب سايت هاي خدمات گيرنده را از کار بياندازند. امروز نيز چنين وضعيتي براي توئيتر، رديت، پي پَل و غيره رخ داد.
در گذشته معروف‌ترين سرويس DNS جايگزين متعلق به گوگل بود و اگر کسي تمايلي به استفاده از DNS پيش فرض ISP خود نداشت، به گوگل سويچ مي‌کرد. اما امروزه تعداد زيادي DNS رايگان در دسترس است که مزاياي بيشتري دارند. براي نمونه مي‌توانند مانع از بارگذاري محتواهاي هرزه نگاري شوند يا از بارگذاري لينک‌هاي مخرب جلوگيري مي‌کنند. برخي ديگر از آنها امکان نظارت بر فعاليت‌هاي اينترنتي و وضع محدوديت‌هايي را مي‌دهند، براي نمونه مي‌توانيد يک سرويس يا وب سايت خاص را مسدود کنيد. دسته ديگري نيز وجود دارند که از طريق مسدودسازي آدرس‌هاي اينترنتي و صفحات مخرب، مانع از آلوده شدن سيستم و شبکه شما مي‌شوند.

تاثير dns بر سئو

هر پرس و جوي DNS به 20 تا 120 ميلي ثانيه زمان نياز دارد و در اين فاصله زمان هيچ ديتايي دانلود نمي شود و کاربر بايد منتظر بماند. هر چقدر تعداد پرس و جو ها زيادتر باشد زمان بيشتري سپري مي شود و سرعت لود شدن سايت کاهش پيدا مي کند. از آنجا که سرعت لود شدن صفحات مختلف وب سايت تاثير مستقيمي بر روي سئو وب سايت دارد بايد زمان رفت و برگشت پرس و جو هاي DNS کاهش پيدا کند.

چرا سرعت لود کردن يک سايت در يک هاست بر روي سئوي آن سايت تاثير دارد ؟


همانطور که گفتيم آپتايم از عوامل مهم کيفيت يک هاست مي باشد ، سرعت لود شدن يا آپتايم سايت با بهينه سازي سئو رابطه مستقيم دارد و مي تواند بر روي آن تاثير مثبت بگذارد و سايت ما را نزد موتورهاي جستجو محبوب سازد، اين يک امر کاملا درست و منطقي است.

مدت زمان ربات هاي موتورهاي جستجو براي گردش و پيمايش در سايت ما و لينک هاي آن بسيار محدود مي باشد ، در نتيجه محتواي سايت ما هرچه سريعتر لود شوند به نفع ما خواهد بود ، پس با انتخاب يک هاست مناسب مي توان کاري کرد که ربات هاي موتورهاي جستجو در هربار مراجعه به وبسايتمان دست خالي برنگردند و محتواي بيشتري زير بغل ها آن بگذاريم و در نتيجه محتواي سايت ما در نتايج مختلف جستجوها نشان داده مي شود، يک ميزبان بايد اين قابليت را دارا باشد که بلافاصله پس از درخواست کاربر براي فراخواني سايت ، در هر نقطه جهان عمليات انتقال و باز شدن سايت با بيشترين سرعت را انجام دهد.

نکات مهم دامنه در سئو

  • زمينه کاري خود را به نوعي در دامنه ذکر نماييد.
  • سابقه دامنه جزو عواملي است که بر سئوي سايت شما تاثير بسزايي دارد.
  • اگر شما براي چند سال آينده، دامنه خود را ثبت نماييد، در اين صورت به گوگل اين اطمينان را مي دهيد که در کسب و کار خود جدي هستيد.
  • سعي کنيد از دامنه اي استفاده کنيد که از ابتدا در اختيار شما بوده است.
  • براي ثبت دامنه، اطلاعات کامل خود را ارائه کنيد.
  • از عبارات کليدي در زير دامنه ها استفاده کنيد. (به عنوان مثال ساب دامنه و يا زيرفولدرها)
  •  

تاثير نام دامنه بر روي سئو زماني که يک وبسايت جديد شروع به کار مي کند، يکي از اولين و مهمترين تصميماتي که بايد گرفته شود انتخاب نام دامنه سايت است.اين انتخاب مي تواند بر روي موفقيت وبسايت تاثير مستقيم داشته باشد که اين تاثير بيشتر بر روي بهينه سازي براي موتورهاي جستجو Search Engine Optimization (سئو) و بازاريابي شبکه هاي اجتماعي (SMM ) دارد.

انتخاب نام دامين مناسب با موضوع سايت : موتورهاي جستجو را به طرف خود ميکشاند. پس در هنگام انتخاب نام دامين،اول از همه چيز به نوع محتواي سايتي که ميخواهيد ايجاد کنيد،اهميت دهيد. نکات ديگري که دامين در سئو سايت اهميت دارد همان تعداد کاراکترهايي است که در انتخاب دامين استفاده ميکنيد.سعي کنيد کلمات به صورت خلاصه و طوري باشد که موتورهاي جستجو انها را پيدا کنند و از استقاده تعداد کاراکترهاي زياد خودداري کنيد.
موارد بالا 50 درصد از بهينه بودن سئو سايت شما را به خود اختصاص ميدهد و 50 درصد ديگر نيز در موارد و مباحث ديگر مي باشد.
انتخاب دامنه فارسي و منطبق با کلمه کليدي، تنها پيروي از يکي از فاکتورهاي گوگل براي کسب رتبه بهتر در نتايج جستجو است. اين فاکتور براي سايت هاي انگليسي زبان بسيار خوب است حال آنکه در سايت هايي که فارسي هستند و فارسي سئو مي شوند با چالش هايي مواجه مي شود. از جمله اينکه درصد بسيار بالايي از کاربران با دامنه هاي فارسي احساس غريبي دارند و در تايپ بيشتر تمايل دارند دامنه ها را انگليسي تايپ کنند. اگر دامنه فارسي باشد، کاربران شايد نتوانند ارتباتط محکمي با اسم سايتتان برقرار کنند و در آن زمان در بحث بازاريابي اينترنتي با سئو با مشکل مواجه خواهيد شد.