اهميت سئو در موفقيت استارتاپ | بررسي نقش سئو در استارتاپ

استارتاپ يا استارت‌آپ يک سرمايه‌گذاري به شکل کارآفريني است که طي آن يک شرکت نوپا ايده‌ي جديدي براي کسب‌و‌کار ارائه مي‌دهد. طبق تعريف استيو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ يک سازمان است که براي پيدا کردن يک مدل کسب‌و‌کار تکرارپذير و مقياس‌پذير راه‌اندازي مي‌شود. البته اختلاف ‌بر سر تعريف استارتاپ زياد است؛ اما نکته‌ي مشترک در همه‌ي آن‌ها اين است که بر اساس يک ايده‌ي خلاقانه و جديد فعاليت آن‌ها آغاز مي‌شود. اين ايده‌ها بازار نيازمندي‌ها را هدف قرار مي‌دهند و با ارائه‌ي يک محصول يا خدمات جديد و استفاده از تکنولوژي، خيلي سريع رشد پيدا مي‌کنند.

بنيان‌گذار استارتاپ (Founder)

به شخصي که استارتاپ را راه‌اندازي مي‌کند بنيان‌گذار گفته مي‌شود. اين اشخاص معمولا علاقه‌اي به کار کردن براي ديگران ندارند و باور دارند که مي‌توانند با تلاش‌هاي بي‌وقفه‌ي خود دنيا را تغيير دهند. اين افراد مي‌توانند با تعدادي از دوستان خود در اين راه شريک شوند و وظايف سنگين را بين خودشان تقسيم کنند. راه‌اندازي يک استارتاپ به هيچ عنوان کار راحتي نيست و در طي آن، به بنيان‌گذاران آن فشار زيادي وارد خواهد شد. اما اگر فعاليته‌هاي آن‌ها موفقيت‌آميز باشد، نتيجه‌ي آن هم از نظر احساسي و هم از نظر مالي بسيار خوب خواهد بود.

بررسي سئو در استارتاپ ها

بازاريابي و معرفي محصول به صورت جداگانه براي استارتاپ ها خطر افرين است هم از نظر استراتژيک و هم از ديد سازماني. يک محصول عالي بدون مخاطب و يک استراتژي بازاريابي بزرگ براي يک محصول ضعيف هر دو بي فايده اند پس محصول و بازاريابي بايد مکمل هم باشند و در کنار آن ها بايد به بهبود سئو در استارتاپ ها نيز پرداخت .
بنابراين هنگام تصويرسازي، ساختن و در نهايت راه اندازي محصول خود، مهم است که استراتژي هاي بازاريابي را نيز ترسيم کنيد.

پنج هسته اصلي براي اينکار وجود دارد:

  • بازاريابي به ازاي پرداخت پول (SEM ، بازاريابي پورسانتي ، و غيره)
  • بازاريابي اجتماعي و ويروسي
  • بهينه سازي موتور جستجو (seo)
  • همکاري و توسعه کسب و کار
  • PR

وقتي قرار است به کارهاي مختلف اولويت داده شود، معمولا سئو ناديده گرفته مي شود،. اما سئو از جنبه هاي مختلفي اهميت فوق العاده اي دارد، زيرا:

  • به تقويت جايگاه شما در فضاي آنلاين کمک مي کند.
  • باعث مي شود به مخاطبين بيشتري دسترسي پيدا کنيد.
  • باعث ايجاد ترافيک و آگاهي از برندتان مي شود.
  • باعث افزايش مشارکت و تعامل کاربران مي شود.
  • باعث ايجاد علاقه و توجه نسبت به بيزنس شما مي شود.

در واقع نقش کليدي که سئو در موفقيت کسب و کار شما ايفا مي کند، چيزي جز فهماندن اين موضوع به موتور هاي جست و جو که هر صفحه از وب سايت شما چه موضوعي را به بازديد کننده ارائه مي کند نيست. پس تنها با داشتن يک وب سايت بسيار شکيل و مجهز نمي توان انتظار بازدهي مالي فراوان داشت.
استارتاپ‌ها وقتي توانستند معماري سايت خود را بر اساس سئو کنترل کنند حتما بايد بازارايابي محتوايي و توليد محتوا در سطح مناسب بپردازند تا بتوانند سئو کار کنند.
استارتاپ ها به دنبال افرادي هستند که در کنار تخصص اصلي در موارد ديگري نيز مهارت داشته باشند.  زيرا  استارتاپ ها بودجه کافي براي استخدام افراد متخصص ندارند.
اکوسيستم – زمينه بازاريابي بسيار وسيع است و مجموعه مهارت هاي زيادي را شامل مي شود؛ مهارت هايي مانند سئو، برنامه نويسي و طراحي سايت و آشنايي با شبکه هاي اجتماعي. اما بازاريابي براي استارتاپ متفاوت از بازاريابي براي يک شرکت يا کسب و کار سنتي است. اکثر استارتاپ ها يک يا دو عضو دارند و به همين دليل وظايف يک بازارياب در استارتاپ بسيار سخت تر و بيشتر از وظايف بازاريابي است که در شرکتي با تيم 10 تا 20 نفره از بازاريابان کار مي کند. بنابراين شخصي که بازاريابي يک استارتاپ را برعهده مي گيرد، بايد مهارت بالايي در زمينه هاي مختلف داشته باشد.
مدير ارشد فني (Chief Technology Officer يا مخفف آن CTO) در حقيقت بازوي فني استارت‌آپ است. در ابتداي کار که تيم کوچک است مدير فني معناي چنداني ندارد و ممکن است همه کارهاي استارت‌آپ را يک نفر انجام دهد. اما با بزرگ‌ترشدن تيم و جذب نيروهاي فني، مديريت آنها امري حياتي در استارت‌آپ خواهد بود. تيم فني معمولا از برنامه‌نويسان بک‌اند (back-end)، فرانت‌اند?(Front end) و برنامه‌نويسان موبايل تشکيل مي‌شود. وبگاه يا اپليکيشن استارت‌آپ ممکن است به زبان‌هاي مختلف برنامه‌نويسي نوشته شود که مزايا و معايب خود را دارند و همواره در حال به‌روزرساني هستند.
در حال حاضر همه‌ي استارتاپ‌ها مجذوب سئو شده‌اند. سئو قطعا يکي از مواردي است که مي‌تواند به رشد وب‌سايت‌ها کمک کند، بنابراين ما استفاده از سئو را تا پايان کار و رسيدن به نتيجه ادامه مي‌دهيم. زماني که صحبت از استارتاپ مي‌شود، سئو مي‌تواند به عنوان يک عامل بقا يا ناقوس مرگ براي استارتاپ‌ها عمل کند که البته بستگي به شرايطي دارد که استارتاپ‌ها در آن فعاليت مي‌کنند.
براي شروع، نام خوبي براي کسب و کار استارتاپ خودتان انتخاب کنيد. شما بايد اصل کسب و کار و محصولات و خدماتي که قرار است ارائه کنيد را در ذهن داشته باشيد و بدانيد که اين نام اولين و گاهي تنها تصوير موثر از کسب و کار شما مي باشد، به خصوص زماني که قرار باشد براي کسب و کار خودتان بودجه و سرمايه فراهم کنيد. زماني که شما قرار است يک نام تجاري براي استارتاپ خودتان انتخاب کنيد، يکي از مهم ترين موضوعات انتخاب نام دامنه مناسب مي باشد. تاثير نام دامنه در سئو از نظر بازاريابي ديجيتالي وب سايت شما بسيار زياد است و اولين تصوير ذهني از کسب و کار شما را ارائه مي کند. بنابراين، انتخاب يک نام دامنه خوب مي تواند به عنوان انتخاب حوزه کاري، چالش برانگيز باشد. زماني که شما نام دامنه مناسبي براي کسب و کار استارتاپي خودتان انتخاب کرديد، نوبت آن مي رسد که مجموعه کلمات کليدي مناسب خودتان را انتخاب کنيد. اما مطمئن شويد که شما اين کار را با احتياط کامل انجام مي دهيد. به دليل اين که شما به تازگي کار رقابت بين وب سايت هاي کسب و کار را شروع کرده ايد، بايد بيشتر تلاش کنيد تا بتوانيد در موتور هاي جستجو به موفقيت برسيد.
هنگامي که شروع به کسب درآمد کرديد، مي‌توانيد روي کار خود سرمايه‌گذاري کنيد و به عوض آنکه کسب وکار مورد نظر خود را يکباره راه اندازي کنيد، به تدريج آنرا بسازيد.
کمک‌هاي بلاعوض و وام‌هاي دولتي. اداره کسب و کارهاي کوچک (و تعدادي از آژانس‌هاي ايالتي و محلي دولتي) تنها براي کمک به رشد کسب و کارهاي کوچک ايجاد شده‌اند. بسياري از آنها براي کمک در راه‌اندازي کسب و کارتان، به شما کمک‌هاي بلاعوض و وام اعطا مي‌کنند. وام‌هاي بانکي. اگر اعتبار شما در وضعيت خوبي قرار داشته باشد، همواره مي‌توانيد يک خط اعتباري در بانک افتتاح کنيد.