چيدمان سايت | بهترين چيدمان عناصر سايت | چيدمان صفحه اصلي

فرايند طراحي سايت از دو قسمت نگارش و گرداوري مطالب محتوايي و آماده سازي فضاي ارايه آن ها (چيدمان) تشکيل مي شود. چيدمان در فروشگاه آنلاين به فضاسازي و بخش بندي سايت فروشگاه اينترنتي اختصاص دارد. پس از تدوين و تنظيم مطالب محتوايي ارايه آن ها در قالب هاي تعريف شده و جايگاه هاي مناسب به قسمت چيدمان در فروشگاه آنلاين مربوط مي شود و ميزان رضايت بخشي آن به عنوان شاخصي براي موفقيت طراحي سايت فروشگاه اينترنتي به شمار مي رود. بنابراين بهره گيري از ترتيب و ترکيب اصولي در ارايه فضاها، بخش ها، صفحه ها و مطالب از مصاديق لحاظ شدن چيدمان در فروشگاه آنلاين است و سبب کاربري آسان و افزايش مشتريان سايت مي شود.

ظاهر سايت و طرح کلي آن اولين الماني است که نظر کاربر را جلب کرده و خود را در ذهن کاربر حک مي کند. سايت هايي هستند که بسيار پيچيده بوده و داراي ظاهر زيبايي هستند، با اين وجود زماني که کاربران و وبگردهاي عادي وارد آن مي شوند، سايت را بدون حتي يک کليک بر روي لينک هاي آن، مي بندند.
موتورهاي جستجو بسيار هوشمند هستند با اين حال بر خلاف انسان ها از ذوق و سليقه برخوردار نيستند و محتويات را بر اساس علاقه نمي خوانند. اگر سايت خود را بيش از حد پيچيده کنيد، در آن صورت احتمال دارد موتورهاي جستجو قادر به پردازش کامل محتواي سايت نبوده و در نتيجه عمليات فهرست بندي (indexing) را به درستي انجام ندهد که متعاقبا رتبه ي پايين براي سايت را به دنبال دارد.

رسم طرح اوليه چيدمان وب سايت

رسم يک طرح از چيدماني که مدنظرتان است در تعيين جايگاه عناصر وب سايت بسيار موثر مي باشد . متن ، ويدئو ،عکس يا هر مورد ديگري مي بايست  از لحاظ  ديداري در جايگاه مناسبي در طراحي سايت قرار بگيرد که چيدمان جذابي را ايجاد نمايد . هنگامي که طرح اوليه آماده شد، طراح مي تواند براي طراحي و ساخت سايت بي عيب و نقص ، با توجه به ايده هايي که از قبل يادداشت نموده است، جابجايي ها و تغييرات را اعمال نمايد .

 طرح شماي کلي سايت بر اين موارد تاکيد دارد

  • محدوده قابليت هاي موجود
  • اولويت هاي موجود بين اطلاعات و عملکردها
  • قواعد و چارچوب‌هاي نمايش انواع مشخصي از اطلاعات
  • تاثير سناريوهاي مختلف معماري اطلاعات بر قالب و گرافيک سايت

مزاياي مشخص نمودن طرح شماي کلي سايت

يکي از مهمترين مزاياي طراحي شماي کلي و اوليه سايت اين است که کمک مي‌کند طراحان سريع‌تر بتوانند قالب سايت را با مشتري بررسي کنند و به درک مشترکي از گرافيک سايت برسند. همچنين مي‌توان براي دريافت بازخورد سريع از کاربران براي بحث‌هاي کاربردپذيري سايت نيز استفاده شود. همچنين شماي کلي نه تنها باعث مي‌شود که انجامک تغييرات کوچک راحت‌تر و سريع‌تر شود، بلکه زمانه که توسط مشتري و کاربران تاييد شد براي گرافيست هنگام طراحي سايت اطمينان خاطر ايجاد مي‌کند.
کار خود را با فتوشاپ و در سيستم مشبک شروع کنيد
طرحي که آماده کرده ايد را در آخرين نسخه فتوشاپ اجرا کنيد. به منظور قرارگيري دقيق عکس ها، متن ها ، ويدئو ها  و غيره در مکاني که قبلاً در ذهن داشتيد، فضاي فتوشاپ را مشبک (Grid) کنيد. هدف از اين کار، تقويت ساختار بخش هاي مختلف وبسايت است. در واقع اين اولين گام در مسير دستيابي به کمال در طراحي چيدمان وبسايت است.

چيدمان در طراحي سايت فروشگاه اينترنتي

چيدمان در طراحي سايت فروشگاه اينترنتي به بخش بندي سايت فروشگاه اينترنتي اختصاص دارد. پس از تدوين و تنظيم مطالب محتوايي ، ارايه آن ها در قالب هاي تعريف شده و جايگاه هاي مناسب به قسمت چيدمان در فروشگاه آنلاين مربوط مي شود و ميزان رضايت بخشي آن به عنوان يک شاخص مهم براي موفقيت طراحي سايت فروشگاه اينترنتي و آنلاين به شمار مي رود. بنابراين بهره گيري از ترتيب و ترکيب اصولي بخش ها، صفحه ها و مطالب از مهمترين شاخص ها در چيدمان فروشگاه آنلاين است و سبب کاربري آسان و افزايش مشتريان سايت مي شود.
توجه به چيدمان و شيوه اختصاص فضاها به محصولات مختلف و متفاوت  يکي از روش هاي افزايش فروش در فروشگاه هاي اينترنتي است. چيدمان در فروشگاه آنلاين به عنوان يکي از همترين شاخص ها و عوامل در فروش و افزايش فروش به شمار مي رود. همانطور که در يک فروشگاه فيزيکي اصولي همچون انتخاب مناسب رديف و ستون قفسه ها براي قرار دادن اجناس، چيدن اجناس مرتبط در کنار هم و … در ميزان فروش مهم است و موردتوجه قرار مي گيرد، چيدمان در فروشگاه آنلاين هم از مواردي است که در طراحي سايت فروشگاه اينترنتي لحاظ مي گردد.
طراحي سايت بر طبق عنوان و محتواي مطالب مي‌باشد. مطالب، جوهر کلام و اطلاعات درون سايت بايد مطابق با هدف سايت بوده و طيفي از عموم را نشانه رود که به دنبال اطلاعات ارائه شده در سايت هستند. سايت بايد قابل فهم بوده و برقراري ارتباط با آن حتي براي مخاطباني که آشنايي چنداني با وب ندارند، آسان باشد. چنانچه سايت به اندازه کافي بزرگ بوده و اطلاعات زيادي را شامل شود، بايد اطلاعات راهنما را به گونه‌اي بکار برد که به سرعت در اختيار بيننده قرار گيرند.
نماي کار بايد کلي بوده و تمام صفحه را دربر گيرد تا بتواند پايداري و ثبات را القا کند. سبک نگارش بايد زيبا و تخصصي بوده و مناسب با سليقه مخاطبان و محتواي سايت باشد. در نگارش متون و اطلاعاتي که مخاطب به دنبال آنها است بايد بزرگ نمايي شود تا به بيننده القا کند که اين همان چيزي است که به دنبال آن بوده است.
اين روزها استفاده از ابزاري مانند موبايل و يا تبلت ميان کاربران بسيار همه گير شده است. هميشه در طراحي سايت خود اين دسته از کاربران را نيز در نظر داشته باشيد و سايت خود را به گونه اي طراحي کنيد که بدون مشکل و يا به هم ريختگي در موبايل و يا تبلت نيز نمايش داده شود. اين روزها استفاده از قالب هاي Responsive بسيار همه گير شده و بهتر است تا قالب سايت شما هم بدين گونه طراحي شده باشد تا بدون هيچ مشکلي در تمامي تجهيزات و حالات نمايش متفاوت نمايش داده شود. استفاده از ايده هاي نو هميشه عالي است اما دقت داشته باشيد در طراحي سايت اصولي وجود دارند که تقريبا در تمامي سايت ها به همان شکل استفاده ميشوند و اگر ايده شما بسيار از استانداردهاي ظاهري وب سايت هاي رايج فاصله داشته باشد قطعا کاربر خود را با مشکلات جدي روبرو خواهيد کرد و مرور صفحات سايت را براي کاربر مشکل خواهيد کرد و اين بدترين نوع طراحي سايت است!! نوآوري را با اصول طراحي وب سازگار کنيد.