انکر تکست چيست | انکر تکست چه مزايايي در سئو سايت دارد

اگر تا به حال براي سئو و بهينه سازي سايت خود تحقيق کرده باشيد، مطمئناً عبارات و اصطلاحات بسياري به گوشتان خورده است. يکي از اصطلاحات سئويي که کمتر وب سايتي به آن پرداخته است، اصطلاح انکر تکست (به انگليسي Anchor Text) است. بيشتر سايت هاي فارسي زبان در مطالب آموزش سئوي خود از انکر تکست به عنوان فاکتوري مهم در رتبه بندي ياد کرده اند و به کاربران تذکر داده اند که حتماً بايد به آن توجه کنند، اما تنها تعداد کمي از اين سايت ها، مقاله اي به نسبت کامل درباره انکر تکست و بهينه سازي آن منتشر کرده اند.

انکر تکست چيست و چرا مهم است

متن هايي که به ديگر موقعيت ها و مکان ها به داخل يا خارج سايت لينک داده مي شوند را انکر تکست مي گويند. به طور خلاصه، متن قابل کليک را گويند. براي مثال " توليد محتوا ، امروزه يکي از روش هاي اصلي بهبود رتبه سايت در گوگل است" همانطور که مشاهده مي کنيد، کلمه توليد محتوا به صورت يک عبارت قابل لينک به يکي از صفحات داخلي بلاگ سئوکار است. اين عبارت قابل کليک را انکر تکست مي گويند.
اگر بخواهيم به صورت کد HTML آن را بررسي کنيم، شکل آن به صورت زير خواهيد بود:
</a>انکر تکست<a href="https://seokar.com"> که در اينجا عبارتي که مي خواهيم به قسمت ديگر سايت لينک داده شود در قسمت انکر تکست قرار مي گيرد. همانطور که بيان کرديم، انکر تکست ها هم در بک لينک که شما از سايت هاي ديگر نيز دريافت مي کنيد وجود دارد.
هميشه براي وبمستر ها سوال ميباشد که چگونه در کلمه ي کليدي خاصي به صفحات بالاتر برسيم آنکر تستس يکي از ساده ترين و در عين حال مفيد ترين روش ميباشد. کلمه ي کليدي خود را انتخاب کنيد و بر روي ان آنکر تکست بزاريد اما فراموش کنيد شرط تعادل مهم ميباشد. يکي از تحقيقاتي که سئوموز انگليسي انجام داده است به اين نتيجه رسيده است که اگر چندين کلمه در يک متن به يک لينک خاص اشاره کنند تنها لينک اول مورد بررسي گوگل قرار ميگيرد. توجه کنيد اين موضوع مخصوص گوگل ميباشد

انواع انکر تکست

انکر تکست عمومي (Generic Anchors)

عبارت هايي همچون “اينجا کليک کنيد” ، “ادامه مطلب”، “اطلاعات بيشتر” و جملاتي از اين دست که به صورت هايپرلينک در وبسايت هاي مختلف ديده ايد از نوع متن لنگرهاي عمومي مي‌باشند.
انکر تکست نام تجاري (Branded Anchors)

يک انکر تکست نام تجاري هر لينکي است که از نام تجاري در متن استفاده شود. استفاده از اين نوع متن لنگر آسيبي به سئو شما نخواهد زد مگر اينکه برند شما با کلمه کليدي هدفتان يکسان باشد.
انکر تکست عريان (Naked Link Anchors)

اگر از URL به عنوان لينک در يک متن استفاده شود انکر تکست عريان ناميده مي شود. https://dm.center/fa/ و www.dm.center دو نمونه از Naked Link Anchors هستند.
کلمه کليدي + نام تجاري (Brand + keyword Anchor)
نوع ديگري از انواع انکر تکست ها که روش مناسبي براي لينک سازي به شمار مي رود، به کار بردن کلمه کليدي به همراه برند در يک متن لنگر مي باشد. عبارت “تبليغات در فضاي ديجيتال با DMC” مثالي از نوع نام «تجاري + کلمه کليدي» است.
انکر تکست تصوير (Image Anchors)
همانطور که مي دانيد استفاده از تصاوير در ميان متن موجب تعامل بيشتر مخاطب با محتواي شما مي‌شود. اما براي اينکه گوگل محتواي تصويري شما را شناسايي کند بايد براي آن تگ Alt مشخص کنيد.
انکر تکست طولاني يا Long Tail Anchor
به انکر تکست هايي که در آنها جمله يا متني بلند براي لينک سازي استفاده مي شود انکرتکست طولاني يا Long Tail Anchor مي گويند.
مثلا تاثيرات رپورتاژ آگهي بر روي سئو سايت و برند و يا چطور يک سايت فروشگاهي را سئو کنيم؟ از نوع انکرتکست هاي طولاني هستند.
انکر تکست اصلي يا Exact Match
انکرتکست اصلي همان کلمه کليدي است که شما با آن به صفحه مدنظر خود لينک مي دهيد. انکرتکست هاي اصلي نقش مهمي در گرفتن جايگاه وبسايت شما دارند اما استفاده بيش از حد از آنها باعث مي شود شما با جريمه گوگل مواجه شويد.

انکرتکست چه تاثيري در سئو دارد

در حقيقت انکرتکست، نقش بسيار کليدي در سئو ايفا مي‌کند. زماني که اسپايدرها يک صفحه را بررسي مي‌کنند، به‌واسطه همين انکرتکست ها به ديگر صفحات مي‌رسند. هر انکرتکست به اسپايدر يا ربات موتور جستجو مي‌گويد، صفحه‌اي که به آن مي‌روي مفهومش در رابطه با اين کلمه کليدي (انکر تکست) است.
انکر تکست Anchor Text ها چگونه بر رتبه بندي موتور جستجو تاثير ميگذارند
موتورهاي جستجو از انکر تکست براي ارتباط برگه ها به هم و متن به لينک مقصد استفاده ميکنند.  مثالي در اين مورد قضيه را شفاف تر خواهد کرد. اگر در اين مقاله ما انکر تکستي بنام قالب وردپرس داشته باشيم، در اين صورت گوگل سعي خواهد کرد تا از اين قضيه اين طور برداشت کند که وبسايتي که تحت کلمه قالب وردپرس لينک شده است حتما در آن زمينه بايد براي آن کلمه کليدي رتبه بندي بهتري داشته باشد.

همچنين به اين سادگي، وقتي وبسايتي براي کلمه کليدي يا انکر تکست لينک دهي مي شود يک سيگنال به گوگل ارسال مي شود که بايد اين وبسايت براي اين کلمه کليدي رتبه بهتري دريافت کند. يا حداقل اين مورد در رتبه بندي اين وبسايت محاسبه شود.

فرمت انکر تکست ها را متفاوت از متون معمولي تعريف کنيد

با تغيير استايل انکر تکست ها به کاربران اين امکان را بدهيد که بتوانند انکر تکست ها را از متون معمولي تفکيک کنند. در صورت اشتباه کاربران و کليک ناخواسته آنها بر روي انکر تکست، از ارزش محتواي صفحه کاسته خواهد شد.

به فکر انکر تکست هايي که به صفحات داخلي لينک مي شوند نيز باشيد

ممکن است شما از انکر تکست صرفا براي لينک دادن به صفحات خارجي استفاده کرده باشيد، اما استفاده از آن براي صفحات داخلي نيز تاثير مثبت زيادي در سئو سايت دارد و به گوگل کمک مي کند که محتواي صفحات سايت شما را بهتر آناليز کند.

نکات مهم در ايجاد انکر تکست ها

  • مرتبط بودن متن انکر تکست با محتواي صفحه لينک داده شده
  • به کار بردن صحيح انکر تکست ها در داخل متن
  • لينک ندادن به سايت هاي اسپم
  • لينک ندادن به ديگر صفحات سايت بدون استفاده از عبارت کلمه کليدي