بازاريابي موتور هاي جستجو SEM چيست؟

بازاريابي موتورهاي جستجو ( Search Engine Marketing )

بطور کلي بايد بگوييم که بازاريابي با موتورهاي جستجوگر SEM به تمام روش  هاي افزايش بينندگان سايت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهاي جستجوگر اطلاق مي شود. و رد حقيقت بايد بگوييم که SEO بخشي از SEM به شمار مي رود. براي ديده شدن در برابر مشتريان از طريق موتورهاي جستجو به‌غيراز موضوع SEO   که کارايي‌هاي خواسته خود را دارد آگاهي با موضوع ديگري نيز اهميت بالايي دارد و آن بازاريابي موتورهاي جستجو را و يا  ُSearch Engine Marketing است که امروزه به طور  SEM  معروف شده است و البته مفهومي بسيار گسترده‌اي است. زمانيکه يک کاربر در اينترنت بدنبال کالايي براي خريد به صورت آنلاين مي گردد اولين جايي که مراجعه مي کند ، موتورهاي جستجو و در صدر آن گوگل است. با اين توصيف تمام فعاليت‌هايي که در جهت بهره برداري از تکنولوژي موتورهاي جستجو جهت افزايش بازديد يک سايت، جذابيت و نهايتا درآمد انجام مي‌گيرد، تنها بخشي از SEM  به شمار ميرود و از اينرو ميتوان گفت SEM سئو را نيز در بر ميگيرد.

البته  در اين مقاله بخش‌هايي از SEM که بطور مجزا از SEO هستند را براي شما معرفي خواهيم کرد.

زمانيکه شما از طريق سئو سايت خود را براي گوگل بهينه مي‌کنيد  از امتيازهاي زيادي ازجمله وجود در صفحه اول گوگل در کلمه‌ي کليدي موردنظر شما بهره مند مي شويد و بازديد خود را از طريق ورودي گوگل بالا ميبريد.
اما مشکل اينجاست که نميتوان در تمامي کلمات کليدي در رتبه يک گوگل قرار گرفت.

سئو و بازاريابي محتوا

سئو چيزي بيش از توليد محتوا، وبلاگ نويسي و کلمات کليدي است. سئو يعني بهينه‌سازي robots.txt، بهينه‌سازي متاداده‌ها، استفاده از تگ‌هاي مناسب و يک سري مسائل فني ازاين‌دست. اين بهينه‌سازي‌هاي فني، کار را براي بازاريابي محتوا آسان مي‌سازد. يعني اين بهبودها در خدمت ترويج مطالب و محتواهاي سايت است و بهبود تجربه کاربر را به دنبال دارد. به همين خاطر است که بازهم تأکيد مي‌کنم ارتباط ميان سئو و بازاريابي محتوا ناگسستني است. واقعاً نمي‌توان مرز دقيقي ميان SEO و Content Marketing ( بازاريابي محتوا) ترسيم کرد.اصولاً گوگل محتواهاي جديد را دوست دارد، هرکس که با سئو سروکاري دارد، مي‌داند محتواهاي جديد به‌سرعت ايندکس مي‌شود و در صفحه پاسخ جستجوگرها رتبه بالايي نسبت به محتواهاي قديمي و کم‌ارزش‌تر، پيدا مي‌کند. يک سئوي خوب يعني بيرون دادن منظم و سازمان‌ يافته محتوا. بيرون دادن منظم و سازمان‌يافته محتوا هم يعني اين‌ که شما در حال بازاريابي محتوا هستيد، و اين کار را به‌خوبي انجام مي‌دهيد.

سئو و بازاريابي محتوا باهم يکپارچه‌اند. برخلاف تصور عده‌اي که گمان مي‌کنند سئو و بازاريابي محتوا جدا از هم و کاملاً متفاوت و متمايز از يکديگرند ، اين دو درهم‌تنيده‌اند. سئو و بازاريابي محتوا به مقدار زيادي باهم همپوشاني دارند. 

البته ميان سئو و بازاريابي محتوا تفاوت‌هايي هم وجود دارد و به‌عبارت‌ديگر اين دو را مي‌توان از هم متفاوت دانست – و واقعيت هم همين است - ولي از اين سخن نمي‌توان چنين نتيجه گرفت که اين دو باهم در تعارض و دشمني هستند!

به‌عنوان‌مثال، سئو محدود و فني‌تر ولي بازاريابي محتوا گسترده و جامع‎تر است.

Search Engine Marketing چيست

SEM  يا Search Engine Marketing به عنوان بازاريابي از طريق موتورهاي جستجو شناخته مي شود، به فرآيند گرفتن ترافيک از موتورهاي جستجو به صورت ارگانيک (رايگان) و يا با پرداخت هزينه (مانند تبليغات ادورز گوگل) بازاريابي از طريق موتورهاي جستجو گفته مي شود.

SEM دو بخش اصلي دارد SEO (بهينه سازي موتور هاي جستجو) و PSA (تبليغاتي که بابت اون هزينه اي پرداخت شده است)

موتور هاي جستجو راهي براي به دست آوردن ترافيک رايگان هست و تبليغات هم تو اين موتورهاي جستجو امکان پذير هست که با پرداخت هزينه اي در يک جايگاه مشخص تو کلماتي براي مدتي محدود تا وقتي که شارژ تبليغتان به ازاي کليک کاربران تمام شود مي مانيد.

الگوريتم مرغ مگس‌خوار

الگوريتم مرغ مگس‌خوار گوگل از همان زمان که آمد تحولات بزرگي را در موتور جستجوي گوگل ايجاد کرد. وظيف? اين الگوريتم نشان دادن مرتبط‌ترين و دقيق‌ترين نتايج به کاربران است؛ براي همين هم به جاي تمرکز روي يک کلم? کليدي خاص، واژه‌هاي هم‌معني را نيز در نظر مي‌گيرد.

بعد از اضافه شدن الگوريتم مرغ مگس‌خوار به گوگل، تعداد زيادي از سايت‌هايي که بيش از حد از يک کلم? کليدي خاص استفاده کرده بودند جريمه شدند و جايگاه خوبشان را در گوگل از دست دادند. اين الگوريتم تحولاتي زيادي را در زمين? بازاريابي محتوا هم ايجاد کرده است و شناختن درست آن واجب است

اگر بخواهيم رفتار هاي که در اين علم انجام مي‌گيرد به صورت يک ليست قرار دهيم به اين صورت خواهد بود:

 

  • مشاوره در انتخاب نام سايت و طراحي آن
  • انتخاب کلمات کليدي
  • بررسي وضعيت فعلي سايت و رقباي آن
  • اصلاح ساختار سايت
  • تنظيم متاها و عناوين سايت
  • بهينه‌سازي ساير پارامترهاي سايت
  • معرفي سايت به موتورهاي جستجوگر
  • حضور در شبکه‌هاي اجتماعي
  • تبليغات در شبکه‌هاي اجتماعي
  • افزايش محبوبيت و پيوندهاي سايت و مديريت اين فرآيندها
  • بررسي بک لينک ها و مديريت آن‌ها
  • تعامل با سايتهاي مرتبط و مديران آن‌ها
  • تبليغات در اينترنت ،ايميل مارکتينگ
  • تحليل آمار سايت
  • حفظ روند رو به رشد آمار سايت
  • بالا بردن رتبه‌ها (کنترل رتبه‌ها و اعمال تغييرات مورد نياز)
  • انتخاب موتورهاي جستجوگر براي سرمايه‌گذاري بر آن‌ها
  •   بهينه‌سازي اخبار و Press Release

5 استراتژي مهم SEM

معمولا شرکت‌هاي مختلف، استراتژي مختلفي براي بالابردن SEM به کار مي‌گيرند. زيرا شرکت‌ها، دقيقا بر اساس نيازشان حرکت مي‌کنند. به عنوان مثال، شرکتي که به تازگي سايت خود را راه اندازي کرده است، از روش PPC استفاده مي‌کند تا در کوتاه‌ترين زمان به نتيجه دلخواه برسد در حالي که، شرکتي که سال‌ها است به صورت آنلاين فعاليت مي‌کند، احتمالا از روش CRO استفاده خواهد کرد.

 اگر شما مي‌خواهيد سريع پيشرفت کنيد و نياز به بازديدکنندگان زيادي در زمان کوتاهي داريد با پرداخت هزينه، به هدف خود خواهيد رسيد ولي در SEO شما نياز به صبر و زمان بيشتري براي کسب موفقيت داريد.

شرکت‌هاي محدودي هستند که قصد استفاده از همه استراتژي‌ها را دارند. اين نياز به دليل رقابت تنگاتنگي که با رقيبان خود دارند، به وجود مي‌آيد. معمولا استفاده از يک يا دو استراتژي، کافي است تا شما را به نتايج خوبي برساند. بنابرين، کافي است با هوش باشيد و با توجه به نياز کسب و کارتان استراتژي کاربردي SEM را استفاده کنيد.

 نکته جالب اين است که SEM بسيار کم هزينه‌تر و تاثيرگذار‌تر از تبيغات بيلبوردهاي شهري يا تبليغات تلويزيوني است. هر چقدر دنيا به سمت سرويس‌هاي آنلاين پيش مي‌رود، استفاده از روش‌هاي سنتي کم‌رنگ‌تر مي‌شود. اما گاهي صاحبان کسب و کار، از هر دو روش يعني SEM و روش‌هاي سنتي استفاده مي‌کنند. تنها شرکت‌هاي بسيار بزرگ مايل به استفاده از SEM و تبليغات سنتي هستند.