کانونيکال چيست | آموزش استفاده درست از تگ کنونيکال در وبسايت

هر چه يک وبسايت بزرگتر شود، جلوگيري از تکراري يا تقريبا تکراري شدن صفحات سخت تر مي‌شود. اين کار مي تواند مسئله محتواي تکراري را ايجاد کند. اگر شما دو صفحه مشابه داشته باشيد و آنها هر دو واجد شرايط رتبه براي يک کلمه کليدي خاص هستند، موتور جستجو به سادگي نمي داند که به کدام يک از دو URL بايد ترافيک را ارسال کند. براي حل اين مشکل، شما مي توانيد URL دلخواه خود را انتخاب کنيد.

يک تگ کانونيکال (يا “rel=”canonical) راهي است براي گفتن به موتورهاي جستجو که يک URL خاص نشان دهنده کپي اصلي يک صفحه است. استفاده از تگ کانونيکال مانع از بروز مشکلات ناشي از محتواي مشابه يا تکراري (duplicate) در چندين URL مي‌شود. به طور کلي تگ canonical به موتورهاي جستجو مي گويد که مي‌خواهيد کدام نسخه از يک آدرس اينترنتي (URL) در نتايج جستجو نمايش داده شود.

اين تگ به گوگل، ياهو و بينگ ميگويد که اين صفحه که در اين تگ نوشته شده است همان صفحه اي است که من ميخواهم در نتايج جستجو ظاهر شود و اين تگ در صفحات تکراري ديگر قرار ميگيرد تا زماني که موتور جستجو به آن صفحات مراجعه کرد اين تگ را بخواند و به صفحه اي که مد نظر شماست مراجعه کند. علاوه بر اين، نکته بسيار مهم ديگر اين است که اين صفحه تمامي وزن لينکهاي تکراري ديگر را در خود جمع ميکند و بين صفحات پخش نميکند تا شما بتوانيد به طور متمرکز و قدرتمند ارزش لينکهاي داخلي خود را بالا ببريد تا نهايتا نتيجه ي خوبي در صفحات گوگل پيدا کنيد.

هر لينک بايد يک canonical url داشته باشد

اگر صفحات وب سايت شما بيش از يک canonical url داشته باشند، گوگل از همه آنها صرف نظر مي کند. طبق معمول اين مشکل بيشتر در سايتهاي وردپرسي پيش مي آيد. براي جلوگيري از اين مشکل بايد با طرز کار پلاگينهاي نصب شده آشنا باشيد.
از لينکهاي مطلق استفاده کنيد

در canonical url مي توانيد از لينکهاي نسبي هم استفاده کنيد اما گاهي با مشکل مواجه خواهيد شد. به عنوان مثال اگر سايت شما https باشد و از آدرس نسبي استفاده کنيد، مشخص نيست که صفحه مورد نظر بايد با کدام پروتوکل باز شود.

URLهاي کانونيکال در جوملا


Urlهاي کانوني کال در جوملا 2.5 به‌عنوان بخشي از هسته جوملا در نظر گرفته نشده است ولي در جوملا 3 اين قابليت لحاظ شده است. به‌وسيله پلاگين System-SEF نيز، urlهاي کانوني کال قابل فعال‌سازي و استفاده هستند. پس از استفاده از اين پلاگين، هيچ راهي براي غيرفعال کردن urlهاي کانوني کال وجود ندارد، به‌جز اينکه شما اين پلاگين را غيرفعال کنيد. در صورت غيرفعال کردن اين پلاگين نيز شما urlهايي را خواهيد داشت که  ديگر SEF (Search Engine Friendly) نيستند و تنها گزينه‌اي که با موفقيت تنظيم‌شده و باقي خواهد ماند، گزينه Site Domain خواهد بود. اين آپشن زماني مي‌تواند براي شما مفيد باشد که شما از د هاي پارک شده يا همان Parked Domains استفاده مي‌کنيد(Parked domains درواقع يک دامنه ثبت‌شده است که به دامنه ديگري که در حال حاضر موجود است اشاره مي‌کند.)

نحوه استفاده از تگ Canonical

تگ Canonical بايد در قسمت Head صفحه قرار بگيرد و گوگل به تگ‌هايي که در بدنه کدها وجود دارند، توجه نمي‌کند. اين موضوع کمي نيز به مسائل امنيتي مربوط است زيرا برخي وب‌سايت‌ها، امکان ويرايش کد در بدنه سايت را براي کاربران فراهم کرده‌اند. در نتيجه، اگر تگ کنونيکال در بدنه سايت نيز عمل کنند، برخي افراد مي‌توانند به راحتي با قرار دادن آن به وب سايت ضربه بزنند

از سيگنال هاي تو در تو بپرهيزيد

موتورهاي جستجو تگ هاي Canonical که به شکل نا متعارفي استفاده شده اند را در نظر نمي گيرند. به عبارت ديگر از ارجاع صفحه A به صفحه B و سپس ارجاع صفحه B به صفحه A با استفاده از تگ Canonical بپرهيزيد. همين طور مواردي مانند ارجاع صفحه A به B و سپس ريدايرکت 301 صفحه B به A نيز کار صحيحي نيست. همچنين استفده از تگ Canonical به صورت زنجيره هاي طولاني (A-–>B, B-–>C, C–->D) نيز درست نمي باشد. سيگنال درست به موتورهاي جستجو دهيد، وگرنه موتورهاي جستجو تصميمات نا خوشايندي براي وبسياتتان مي گيرند.

مشکلات کاربرد HTTP و HTTPS به طور همزمان

تغيير آدرس URL سايت از HTTP به HTTPS کار خوبي است که موجب بهبود امنيت و سرعت سايت شده و از نظر سئو نيز امتياز مثبتي محسوب مي شود. اما مشکل زماني پيش مي آيد که سايتي به طور همزمان هر دوي اين ها را داشته باشد. حتي در موارد زيادي در تگ canonical سايت ها هر  آدرس با HTTP و HTTPS نيز وجود دارند. اين اشتباه عموما به دو دليل رخ مي دهد:

سايت بر روي هر دو آدرس HTTP و HTTPS اجرا مي شود و CMS (سيستم مديريت محتوا) سايت نمي تواند يکي از آن ها را به عنوان آدرس canonical  تعيين کند.
سئوکاران به دليل رعايت استانداردهاي سئو شروع به استفاده از تگ canonical کردند اما نحو صحيح استفاده از آن را نمي دانستند.

مشخص کردنrel=canonical در صفحه گروه مقالات يا صفحه فرود به آدرس يک مقاله ويژه

فرض کنيم که شما يک سايت درباره دسرها داريد. سايت شما اطلاعات مفيد طبقه بندي شده اي از “شيريني ها” و “بستني ها” دارد. هر روز يک دستور غذاي جديد در هر گروه اضافه مي شود. به عنوان مثال صفحه فرود شيريني سايت شما شامل يک مقاله ويژه براي “کيک قهوه قرمز مخملي” است، به دليل اينکه گروه “شيريني” معمولا محتواي يکساني مانند “کيک قهوه قرمز مخملي” دارد، شما يک لينک با خصوصيت rel=canonical از صفحه گروه به مقاله ويژه خود مي دهيد.
اگر موتور جستجو خصوصيت rel=canonical فوق را قبول کند، تمام مقالات مرتبط با شيريني هاي شما در نتايج موتور جستجو ظاهر نخواهد شد. اين موضوع به اين دليل است که سيگنال هاي rel=canonical به موتورجستجو مي گويد که ساير صفحات شما به صورت تکراري مي باشند و صفحه اصلي سايت شما مقاله “کيک قهوه قرمز مخملي” است. در هر صورت اگر بخواهيد که کاربران بتوانند هر دو گروه مطالب شما و مقالات آنها را پيدا کنند، بهترين کار اين است که هر صفحه تنها به خودش از ارجاع rel=canonical استفاده کند و يا به طور کلي از چنين دستوري استفاده نکنيد.
اين موضوع را به خاطر داشته باشيد که تعريف canonical براي مشخص کردن آدرس اينترنتي است که ترجيح مي دهيد در نتايج موتور جستجو نمايش داده شود و از اضافه کردن آن براي يک گروه از مقالات يا صفحات فرود سايت خود جدا خودداري کنيد.