تاثیر هاست بر سئو سایت

 در این مقاله قصد داریم به انتخاب هاست یا به اصطلاح میزبانی وب، برای بهبود سئو سایت و نحوه و تاثیر آن را بر روی سئو بپردازیم. قطعا شما که این مقاله را مطالعه می کنید درباره هاست و همچنین سئو اطلاعات کافی دارید ولی در ابتدا در حد چند خط خیلی ساده به معنی و مفهوم هاست و سئو می‌پردازیم.

۱- هاست به زبان انگلیسی Host به معنی میزبان است و به یک محیط مجازی گفته می‌شود که بر روی یک سرور برای یک وب سایت آماده شده و ممکن است بر روی یک سرور ۱ یا ۱۰ و یا ۱۰۰ وب سایت و حتی بیشتر میزبانی شود که تعداد سایت‌های روی هر سرور به قدرت پردازنده و فضای سرور و همچنین رم یا به میزان استفاده هر کدام از وب سایت‌ها از این منابع وابسته است.
برای این سرور یک برنامه مدیریتی لازم است  که مدیر هر سایت به طور مستقل بتواند وب سایت خود را مدیریت کند که به صورت کلی شامل فضای وب سایت (Hard)، پایگاه داده و ایمیل می باشد و برای سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند CPanel یکی از معروف ترین نرم افزارها در این زمینه است که امکانات زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند.
تمامی فایل های یک وب سایت مثل تصاویر و ویدئو و فایل های اسکریپتی و … بر روی فضای هاست قرار می‌گیرند.
۲- معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو است. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو (مثل گوگل، یاهو، بینگ و …)  جالب و فریبنده باشند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید و در نتایج اولیه گوگل ظاهر شوید.
حالا که تا حدودی با مفهوم هاست و سئو آشنا شدید به موضوع اصلی مقاله یعنی تاثیر هاست یا میزبانی بر سئو باز می‌گردیم.
آموزش سئو سرفصل های زیادی را می طلبد که این موضوع از اصول پایه و اولیه آموزش سئو خواهد بود که هر وب مستری باید آن را بداند. جدا از بحث آموزش سئو این اصول در مدیریت مطلوب یک وب سایت شما را یاری خواهد کرد.
انتخاب میزبانی مناسب برای سایت بسیار مهم است و دانستن پارامترهای موثر یک هاست خوب کمک شایانی به موضوع بهبود رتبه بندی سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو خواهد کرد.
هاستینگ یا میزبانی وب سایت شما در واقع تاثیر مثبت مستقیمی روی سئو سایت شما ندارد و می‌توان گفت که در صورت عدم رعایت یک سری موارد که مربوط به هاست و سرور می‌باشد سئو سایت شما ضعیف می شود. البته موارد زیادی هستند که در بهینه سازی می بایست تغییرات را مستقیم روی هاست اعمال کنید و نتیجه مطلوب بگیرید، به عبارت دیگر می توان گفت میزبانی سایت ابزاری برای پیاده سازی سئو بهتر سایت می‌باشد.

پارامتر های مهم در انتخاب هاست

سرعت

تقریبا مهمترین و اصلی ترین پارامتر سرعت سایت می‌باشد. همین سرعت به عوامل متعددی بستگی دارد که ما در اینجا به عواملی مانند برنامه نویسی وب سایت و طراحی سایت که بهینه بودن آن تاثیر زیادی دارد و خیلی موارد بیشتری که مربوط به میزبانی و هاست نیستند کاری نداریم.
سرعت سرور تاثیر مستقیمی بر سرعت سایت شما دارد، نه به این معنی که صرفا سخت افزار قوی مثل RAM یا CPU داشته باشید بلکه برای داشتن سرور سریع باید فاکتورهای زیادی را مورد توجه قرار دهید، مثل کانکشن سرعت بالا، پهنای باند مناسب سرور، تعداد سایت پشتیبانی شده هر سرور و از همه مهمتر بار ترافیک کنترل شده کل سایت‌ها و موارد بیشمار دیگری.
بعنوان مثال سروری با صد سایت سبک با بازدید روزانه چند کاربر برای هر سایت شاید بهینه‌تر از سروری که ۲ سایت سنگین پر ترافیک را مدیریت می‌کند، باشد و شما سومین سایت آن سرور باشید. این افتخار ندارد که سرور شما فقط ۳ سایت را مدیریت کند.

موقعیت مکانی

مکان سرور هم تاثیر زیادی بر سرعت سایت می گذارد. اگر غالب کاربران سایت شما ایرانی باشند بهتر است سروری ایرانی انتخاب کنید. فاصله جغرافیایی بین بازدید کنندگان و وب سرور هرچقدر کمتر باشد سرعت دسترسی به داده ها و سرعت لود سایت بالا تر خواهد بود.
این پارامتر را به راحتی با انجام چند Ping ساده می توانید لمس نمایید. از یک سایت با سرور ایرانی پینگ بگیرید و چند پینگ از سایت‌هایی با مسافت های دورتر مثلا چین، آلمان و یک سرور آمریکایی بگیرید، زمان بازگشت پینگ جواب دقیقی برای شما خواهد بود.

آپ تایم

مهمترین وظیفه شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست آپ تایم است، یعنی سرور همیشه روشن و قابل دسترسی باشد.
آپ تایم یا پایداری به مدت زمان در دسترس بودن یا به اصطلاح بالا بودن سایت می گویند. در حقیقت آپ تایم توانایی سرور را در اداره و اجرای وب سایت مشخص خواهد کرد. آپتایم پایین می‌تواند لطمه زیادی به سئو سایت بزند، جدا از اینکه بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید، گوگل را هم نا امید می‌کنید و شاید از لیست پیشنهادش نیز خارج شوید.
آپتایم سایت و آپتایم سرور گرچه با هم درگیرند اما متفاوت هستند، آپتایم سرور معمولا بصورت ماهانه محاسبه و مشخص می شود که مثلا از ۳۰ روز که می شود ۷۲۰ ساعت، سرور شما چند ساعت در دسترس است. یعنی اگر در ماه بنا به دلایلی مانند تعویض سخت افزار یا خطاهای احتمالی شبکه ای سرور شما چند ساعت از دسترس خارج شود به آپ تایم ۱۰۰% لطمه می زند. معمولا اپتایم ۹۹% را قابل قبول می دانند و پایداری کمتر از ۹۸% ضعیف بشمار می رود. آپتایم ۹۹% یعنی اینکه در ماه حدودا ۷ ساعت سایت شما از دسترس خارج است.
 
اما آپ تایم سایت یک پله عقب تر است و ممکن است در صورت برقرار و پایدار بودن سرور شما وب سایت شما مشکلی داشته باشد و بالا نیاید. مواردی مثل خطای برنامه نویسی یا عدم توانایی لود شدن در صورت بار ترافیکی سنگین و غیره. که در صورت بروز این موارد آپتایم سایت شما کم می شود و چیزی که در نهایت مهم است آپتایم سایت است.

امنیت

تامین امنیت وب سایت و سرور بسیار ضروری می‌باشد، شما موظف هستید امنیت سایت خود را تامین کنید و در واقعیت این امر بدیهی سودی برای سئو سایت شما ندارد و در صورت عدم آن دچار مشکلاتی خواهید شد.
پس سعی کنید حداقل با موارد امنیت وب سایت آشنایی داشته باشید و در تغییر تنظیماتی از هاست که مربوط به امنیت می شود هوشیارانه عمل کنید، چون درست عمل کردن در بحث امنیت وظیفه است و عدم توجه به آن شاید گران تمام شود. مثلا یک مجوز ساده می تواند برای شما دردسر ساز شود.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که تامین ۱۰۰% امنیت وب سایت را نمی توانید به تنهایی مدیریت کنید. قسمتی از تامین امنیت مربوط می شود به شرکت میزبانی وب شما که شما حتی به آن دسترسی هم ندارید.
بعنوان مثال اینکه شخصی بر روی سرور اشتراکی هاستی در اختیار دارد در واقع کاربر محلی یا Local  آن سرور به شمار می‌آید و با بازدید کنندگان و کاربران سایت حق دسترسی های متفاوتی دارد و اگر علم و دانش امنیت و شبکه ای هم داشته باشد یک قدم به سایت شما که بر روی همان سرور اشتراکی هستید نزدیک تر می شود، مگر آنکه متخصصین شبکه آن سرور فکر همه جا را کرده باشند و اجازه دسترسی هر کاربر فقط در محدوده ی همان هاست و همان وب سایت محدود شده باشد. پس باید از لحاظ امنیتی هم شرکت میزبان وب سایت شما نیز دارای درجه اهمیت زیادی باشد.

IP هاست یا سرور

اول به این نکته توجه داشته باشید که شما از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید یا دارای سرور اختصاصیب هستید. هاست‌های اشتراکی همزمان تعدادی سایت را بر روی یک سرور و آی پی مشترک مدیریت می‌کنند و سرور اختصاصی مخصوص یک یا چند سایت مرتبط با هم است. اگر از هاست اشتراکی استفاده کنید این نگرانی وجود دارد که ip سرور شما در لیست سیاه گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار بگیرد و شما را بعنوان اسپم بشناسد، اگر دیگر سایت‌های روی سرور شما آلوده باشند و اقدام به انتشار ویروس یا اسپم کرده باشند به ضرر شما هم خواهد بود.
حال که با این موارد آشنا شدید، وضعیت فعلی هاست و سرور خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید موقعیت فعلی شما مناسب است یا نیاز به مهاجرت دارید و باید میزبانی سایت خود را تعویض نمایید.