ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت ( Redirect )

ریدایرکت انواع مختلف و روش های مختلفی دارد به دلیل استفاده و کاربر زیادی که دارد قصد داریم Redirect کردن در کنترل های مختلف ( سی پنل و پلسک ) را به شما آموزش دهید
 

ریدایرکت به چه معنی است؟

 
ریدایرکت به معنی انتقال به مسیر دلخواه می باشد. به عنوان مثال شما وب سایتی با نام دامنه saba.host  دارید دامنه های دیگری مانند saba.com ، saba.ir نیز خریداری کرده اید منتها می خواهید زمانی که دامنه saba.com در مرورگر زده می شود آدرسی که نمایش داده می شود saba.host باشد. پس در واقع انتقال دادن یک آدرس و url به آدرس دیگر را ریدایرکت می نامیم.
 

موارد کاربرد و استفاده از دستورات ریدایرکت

 
یکی از موارد رایج در استفاده از ریدایرکت زمانی است که آدرس تمام یا برخی صفحات سایت تغییر یافته باشد و خزنده های موتورهای جستجوگر و کاربران سایت به آدرس های قدیمی وارد می شوند و ما می خواهیم آن ها را به آدرس های جدید هدایت کنیم . از دیگر موارد رایج، استفاده از دستورات ریدایرکت زمانی است که برای یک صفحه از سایت چندین آدرس متفاوت وجود داشته باشد .
 
ریدایرکت صفحات به دو حالت انجام می شود. در حالت اول تمام صفحات سایت به آدرس های جدید تغییر یافته اند درست مانند زمانی که سایت به یک دامنه جدید منتقل شده باشد یا ساختار پیوند یکتای تمام لینک ها ی سایت را تغییر داده باشد . در این حالت تمام صفحات سایت را به آدرس های جدید منتقل می کنیم. حالت دوم زمانی است که تنها یک یا برخی از آدرس های صفحات سایت تغییر یافته است که در این حالت باید برای هر آدرس، یک دستور ریدایرکت مجزا تعریف شود .
 
ریدایرکت انواع متفاوتی دارد که هر نوع آن یک هدف خاصی را دنبال می کند . در این مقاله فقط به دو نوع مفید و کاربردی یعنی ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 می پردازیم . که هر دو نوع آن مشابه هم عمل می کند و در هر دو نوع ریدایرکت هم خزنده های موتورهای جستجوگر که از آدرس قدیم به ادرس جدید منتقل می شوند و هم کاربر.
 
 
 

انواع ریدایرکت را بشناسید

 
ریدایرکت با توجه به هدفی که دارد انواع متفاوتی به خود می‌گیرد که با وجود عملکردی مشابه، در مدت زمان انتقال با یکدیگر تفاوت دارند. در این بین، ریدایرکت های 301 و 302 از کاربرد و اهمیت بیشتری برخوردارند.
 
ریدایرکت 301 با هدف انتقال دائم و همیشگی صفحات انجام می‌شود، اما ریدایرکت 302 به معنای انتقال موقت صفحات به آدرس جدید است. برای فهم ساده‌تر و آشنایی بیشتر با انواع ریدایرکت سعی می‌کنیم هر یک از این موارد را همراه با یک مثال بررسی کنیم.
 

ریدایرکت دائم یا ریدایرکت 301

 
فرض کنید آدرس یکی از صفحات وب سایت که از بازدید بالایی برخوردار است تغییر می‌کند. اینک تنها انتقال آدرس صفحه مد نظر نیست بلکه حفظ ارزش و رتبه آدرس پیشین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این حالت می توانیم با استفاده از ریدایرکت 301 علاوه بر انتقال آدرس قدیم به آدرس جدید و هدایت کاربران و موتورهای جستجوگر به آن، ارزشی که تا پیش از این موتورهای جستجو برای آدرس قدیم قائل بودند را نیز به آدرس جدید منتقل کنیم. به عبارت دیگر با بهره گیری از ریدایرکت 301 آدرس جدید را در دیتابیس موتور جستجو جایگزین آدرس پیشین می کنیم.
 
ببینید، اساساً زمانی که یک مرورگر یا موتور جستجو یا هر چیزی که تقاضا یک صفحه از سایت را می‌کند، اولین پیغامی که دریافت می‌کند کد وضعیت (یا Status Code) است. این Status Code می‌تواند Status Code 200 باشد که مرورگر شما می‌گوید همه چیز درست است و صفحه مورد نظر در درسترس است یا می‌تواند کد 404 باشد که به مرورگر اطلاع می‌دهد صفحه‌ای که به دنبال آن است وجود ندارد (ارور 404)، یا می‌تواند کد 500 باشد که نشان دهنده‌ی بروز یک مشکل در سرور است.
 
ریدایرکت 301 نیز در حقیقت یک نوع Status Code است که به موتور جستجو یا مرورگر می‌گوید صفحه‌ای که به دنبال آن هستید از اینجا نقل مکان کرده است و بهتر است در آدرس جدید به دنبال آن صفحه بگردید. مرورگرها و موتورهای جستجو پس از دریافت این پیغام، به سرعت آدرس جدید را به کاربر نمایش می‌دهند. شما هر زمانی که می‌خواهید آدرس صفحه خود را به طور دائم و همیشگی تغییر دهید، باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
 
در حقیقت، جهت تغییر مسیر آدرس یک سایت، انواع مختلفی از ریدایرکت نوع 300 وجود دارد. در کنار ریدایرکت 301 و 302، ریدایرکت‌های 305 و 307 نیز وجود دارد که عملکردشان تقریباً مشابه با عمکلرد ریدایرکت 302 است. همین موضوع باعث می‌شود که اهمیت ریدایرکت 301 دو چندان شود.
 
اگر قصد دارید بر روی سایت خود از ریدایرکت 301 استفاده کنید، خواندن مقاله‌ی آموزش استفاده از ریدایرکت 301 به شما توصیه می‌شود.
 

ریدایرکت موقت ریدایرکت 302

 
در ادامه تصور کنید که ناچارید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. در حالت نخست کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور 404 (به معنای حذف صفحه) مواجه می شوند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو حذف می شوند و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود. همچنین، استفاده از ریدایرکت 301 موجب انتقال دائمی این اعتبار، به آدرس جدید می‌شود. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم.