ايميل مارکتينگ يا بازاريابي ايميلي چيست | راهنماي کامل ايميل مارکتينگ

ايميل مارکتينگ چيست؟

ايميل مارکتينگ يک روش مستقيم بازاريابي است که در آن به واسطه ايميل، اطلاعاتي درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبانمان ارائه مي‌دهيم. البته ايميل‌ها معمولا اهدافي را دنبال مي‎کنند که عبارتند از:

افزايش ارتباط موثر يک کسب‌وکار با مشتري‌هاي حال حاضر و قديمي آنها؛ به اين منظور که فروش تداوم پيدا کند و وفاداري ايجاد شود.
ارسال ايميل براي افزايش کاربران جديد.
تبليغ ديگر کمپاني‌هاي شريک و ديگر برندهاي خود ما درکنار ارائه محتوايي مفيد.

دوره بمباران ايميل انبوه – دهه 90 ميلادي

در سال 1991 با معرفي اينترنت، سبک زندگي، کار و حتي، سبک بازي کردن افراد متحول شد. براي بازاريابان در سراسر دنيا، پنجره جديدي به ارتباطات انبوه گشوده شد. هنگامي که Hotmail به عنوان اولين سرويس ايميل مبتني بر وب رايگان راه‌اندازي شد، به بازاريابان روشي کاملاً تازه به سوي ارتباط با مشتري هديه داد زيرا تا قبل از آن، ايميل تنها در دسترس دانشجويان و کارمندان بود. دسترسي رايگان به يک آدرس ايميل، بازاريابي مستقيم را مورد تحول قرار داده و هزينه‌ها را به شدت کاهش مي‌داد. با گسترش ايميل به عنوان راهي مؤثر براي ارتباط مستقيم با مشتري، بازاريابان يکي يکي سوارِ اين قطار بازاريابي مستقيم شدند و صندوق‌هاي ايميل کاربران، کم‌کم پُر از پيام‌هاي ناخواسته شد. وضع قوانيني براي حفاظت از کاربران در برابر اسپم ضروري به نظر مي‌رسيد.

مزاياي استفاده از ايميل مارکتينگ

تاثير دقيق آن بر روي سرمايه گذاري ،کارايي بسيار بالا و همچنين ايميل مارکتينگ  دومين روش بازاريابي به عنوان موثر ترين تاکتيک هاي بازاريابي آنلاين گزارش شده.
ايميل تبليغاتي مي تواند تعداد قابل توجهي از مشترکان ايميل را که علاقه دارند،در مورد موضوعات مورد نظرشان ايميل دريافت کنند،جلب کند.
بيش از نيمي از کاربران اينترنت در يک روز معمولي ايميل خود را چک ميکنند و يا اقدام به ارسال ايميل ميکنند.
نرم افزار ارسال ايميل در بين بازاريابان ديجيتالي بسيار محبوب است.
هزينه اين نوع تبليغات با هزينه روشهاي ديگر تبليغات به مراتب ناچيز است.
در ساير روشهاي تبليغات شما براي هر بار تبليغ هزينه جداگانه مي پردازيد ولي با ايميل مارکتينگ شما فقط يکبار براي هميشه هزينه مي کنيد.
ايميل مارکتينگ فاصله مشتري را با شما تنها تا حد چند کليک کاهش مي يابد.
ايميل مارکتينگ در بازاريابي اينترنتي بصورت خودکار انجام مي شود.يکي از مهم ترين مزاياي ايميل مارکتينگ خودکاربودن فرايندها است اتوماسيون بازاريابي ايميلي به شما اجازه مي دهد به طور خودکار چرخه فروش  کسب و کار اينترنتي خود را اجرا کنيد شما مي توانيد از ابزارهاي اتوماسيون ايميل در بخش اتواتيک سازي ارسال ايميل ها ايميل هاي بازاريابي اينترنتي را بصورت کاملا خودکار ارسال کنيد .سرويس هاي ارسال ايميل اين قابليت را داند که حتي شما زمان ارسال ايميل را نيز تعيين کنيد و براي مثال بعد از اينکه کاربري در ليست ايميلي شما مشترک شد يک ايميل براي او ارسال شود , همين امر خود يکي از با ارزشترين مزاياي ايميل مارکتينگ براي مديران کسب و کار اينترنتي است و به آنها امکان مي دهد تحت هر شرايطي ارتباط خود با کاربران را حفظ کنند و از آنها ايميل دريافت کنند.
ايميل مارکتينگ همچنين امکان قرار دادن لينک محصولات و خدمات مهم را فراهم مي‌کند. قرار دادن لينک‌ها در ايميل در محل‌هايي که به‌احتمال‌زياد قابل‌توجه بيشتر مخاطبان است، يک‌راه آسان براي افزايش درآمد است. ايميل مارکتينگ به‌روزرساني ليست ايميل‌ها را به‌سرعت فراهم مي‌کند. همچنين استفاده از ايميل، نظرات در مورد محصول کسب‌وکارها، پرسش‌ها و پاسخ را به‌سرعت بروز رساني مي‌کند. کمپين‌هاي ايميل همچنين شامل لينک لغو اشتراک و اشتراک را شامل مي‌شوند که باعث جدا کردن مشترکان علاقه‌مند از مشترکان بي‌علاقه مي‌شود.
عيب عمده ايميل مارکتينگ:  گزارش صادر شده راجع به دهش(derivery) ايميل هاي فرستاده شده.دهش ايميل يا گزارش رسيدن آن به دست مشتري هنوز موضوع مهمي براي ايميل مارکتينگ مي باشد.به عنوان مثال از اواسط سال 2008  طبق گزارش سرورهاي ايميل ،به طور متوسط نرخ تحويل 56? بوده، بيست درصد از پيام ها رد شده و هشت درصد فيلتر شده است.  

چه کسب و کارهايي از ايميل مارکتينگ استفاده مي‌کنند

اغلب سازمان‌هايي که حضور آنلاينِ پر رنگي دارند به دليل اين که براي مشتريانشان طي کردن مسير از ايميل به صفحه محصول تنها با يک کليک ميسر مي‌شود، ترجيح مي‌دهند از ايميل مارکتينگ استفاده کنند. رقابت ميان سايت‌هاي E-Commerce (تجارت الکترونيک) شديد است و بازاريابي ايميلي براي آنها روشي ثابت شده به منظور درگير کردن مشتري و ايجاد تمايز با ديگر شرکت‌هاست. البته ايميل مارکتينگ تنها به منظور فروش آنلاين محصول کاربرد ندارد، سازمان‌هاي غيرانتفاعي و کمپين‌هاي سياسي نيز از ايميل مارکتينگ براي ارتباط داشتن با حاميان و اهداکنندگان بهره مي‌گيرند.

حق انتخاب در ايميل تبليغاتي

اجازه بازاريابي(opt-in) روشي است که به موجب آن دريافت کننده آگهي مي تواند موافقت کند ايميل تبليغاتي را دريافت کند يا نه. اين روش يکي از چندين روش توسعه يافته توسط بازاريابان براي از بين بردن معايب ايميل مارکتينگ است.حق انتخاب در ايميل مارکتينگ ممکن است به تکنولوژي استفاده از پروتکل دست تکان دادن (hand shaking) بين فرستنده و گيرنده تکامل پيدا کند.با اين روش مي توان از طريق ايميل،چيزهايي که بيشتر مورد مصرف کاربران است و مي توان بيشتر تبليغ کرد را پيش بيني کرد.يک مثال معمول از اجازه بازاريابي ،فرستادن خبرنامه الکترونيکي به مشتريان يک شرکت تبليغاتي است. چنين خبرنامه هاي ايميلي مي توانند از حوادث آينده و يا تبليغات، و يا محصولات جديد به مشتريان اطلاع رساني کنند.

ترفندهاي ايميل مارکتينگ

تقسيم‌بندي فهرست ايميل‌ها: تقسيم فهرست ايميل‌ها بر اساس اطلاعات مشترکين.
شخصي‌سازي: ارسال ايميل‌هاي مرتبط با هر مخاطب بر اساس اطلاعات مشترکين.
اتوماسيون: ارسال ايميل‌هاي خودکار در موقعيت‌هاي مختلف.
زمان‌بندي ارسال ايميل: ارسال ايميل در زمان‌هاي مناسب براي به دست آوردن بهترين نتيجه‌ها.
فرکانس ارسال ايميل: فواصل زماني ارسال ايميل‌ها براي مخاطبان بايد مناسب باشد به‌گونه‌اي که موجب ناراحتي کاربران نشود


تغذيه کمپين‌ها با ايميل مارکتينگ


ايميل مارکتينگ به طور همزمان هم وسيله ارتباطي و هم گذرگاه شماست که مشتريان جديد شما را به سمت ديگر مشتريان شما سوق مي‌دهد و به اين ترتيب، ديگر کمپين‌هاي شما نيز با هم ارتباط پيدا مي‌کنند. با دست زدن به يک ابتکار عمل در ايميل مارکتينگ، مي‌توانيد مردم را مثلاً با افزودن يک سري ريزه‌کاري به محتواي ايميل به سمت خود جذب کنيد که در نتيجه مي‌توانيد تعداد طرفداران خود را توسط مخاطباني که بازار معاملات شما را در رسانه‌هاي اجتماعي با دوستان خود به اشتراک مي‌گذارند، بالا ببريد.
مي‌توانيد ديگر کانال‌هاي بازاريابي خود را نيز وارد چرخه کنيد و از متقاضيان خود بخواهيد از اين کانال‌ها نيز بازديد کنند، به اين ترتيب مشتريان خود را در يک سيستم بسته به هم پيوسته نگه مي‌داريد.