روش‌های تولید محتوای باکیفیت و مبتنی بر سئو

 طراحی استراتژی در این حوزه بسیار مهم‌تر از تعیین نوع محتواست. برای تولید محتوای باکیفیت نیاز به یک نقشه و استراتژی داشته باشید؛ در غیر این صورت از اهدافتان دور می‌شوید. یک استراتژی محتوا باید شخصیت برند و لحن بیان مطالب را در نظر بگیرد و در عین حال هرگز از هدف‌تان برای این کار غافل نشود. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

 
1- اهدافتان را از تولید محتوا مشخص کنید
 
در اینجا نیز مانند سایر کمپین‌های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوایتان باید هدف داشته باشد. این اهداف می‌توانند شامل جذب بازدیدکننده برای سایت یا جذب مشتری برای محصولات باشد. بعد از اینکه هدف مشخص شد، باید مشخص کنید که بعد از تولید هر تعداد محتوا باید به چه درآمدی برسید.
 
2- پرسونای مشتری را طراحی کنید
 
ابتدا باید ببینید با چه کسی صحبت می‌کنید، چطور می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و چطور آن‌ها را پیدا می‌کنید.
یک محتوای خوب و موفق باید طوری باشد که هر خواننده حس کند شما مستقیماً با ایشان صحبت می‌کنید. موتورهای جستجو نیز تمام هم و غم خود را بر رضایت کاربر از وب‌سایت‌ها گذاشته‌اند. هر الگوریتمی که به‌روزرسانی می‌شود با هدف حذف عوامل نارضایتی کاربر و بالا آوردن سایت‌های کاربرپسند پیش می‌روند. بنابراین با تولید محتوای کاربرپسند حتی با به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل نگرانی بابت پنالتی و جریمه‌های گوگل نخواهید داشت. چراکه شما در راستای اهداف گوگل قدم برداشته‌اید.
برای اینکه بتوانید این حس رضایت را در کاربر ایجاد کنید باید با آن‌ها و مشتریانتان صمیمی و خودمانی باشید. باید آن‌ها را خوب بشناسید همان طور که دوستان قدیمی‌تان را می‌شناسید. مشکلات و ترس‌هایشان را بشناسید و همین طور با رویاها، آرزوها و فانتزی‌هایشان آشنا بوده و راه حل رسیدن به آن‌ها را بدانید. پرسونای مشتری یعنی فردی که قصد دارید با محتوای خود او را جذب کنید. این شخصیت تقریباً تخیلی باید خصوصیات مخاطب هدف شما را نمایش دهد یعنی افرادی که به احتمال زیاد از محصولات شما خوششان می‌آید و از شما خرید خواهند کرد. ساخت پرسونای مشتری نیاز به اندکی تحقیق همراه با کمی حدس و گمان دارد.
 
3- بر اساس سفر مشتری پیش بروید
 
فرض کنید با «مشکلی» مانند سردرد مواجه شده‌اید. اولین کاری که می‌کنید این است که به دنبال «علت» می‌گردید. علت سردرد می‌تواند کم آبی بدن، کم خوابی یا بیماری باشد. بعد از اینکه مشکل را تشخیص دادید، به سمت «راه حل‌های ممکن» خواهید رفت و با مواردی چون نوشیدن آب، نوشیدن قهوه، استفاده از آسپرین و... مواجه خواهید شد. اکنون وقت آن است که انتخاب کنید. قهوه بنوشید یا اسپرسو؟ آب یخ بنوشید یا آب ولرم؟ آسپرین بهتر است یا ژلوفن؟ در نهایت محصول مورد نظرتان را خریداری کرده و مشکلتان را حل می‌کنید تا بتوانید با خیال آسوده و با آرامش به دنبال کار و زندگی‌تان بروید.
 
آنچه گفته شد مصداق کامل سفر مشتری بود. این مسیر شامل مراحل زیر است:
 
-    آگاهی از مشکل یا نیاز؛ در این مرحله کاربر به دنبال اطلاعات بیشتر و تحقیق برای شفاف شدن مسئله است.
-    به دنبال راه حل گشتن در وب
-    تصمیم‌گیری؛ یک فهرست بلند بالا از تمام راه حل‌های ممکن پیش‌بینی کنید و با حذف گزینه‌های مشکل‌دار، با کوتاه کردن فهرست و محدود کردن انتخاب‌ها به مشتری در خرید کمک کنید.
 
برای هر مرحله از سفر مشتری باید محتوای مخصوص تولید کنید و اجازه ندهید بازدیدکنندگان در هیچ مرحله‌ای از سایتتان ریزش داشته باشند.
در ضمن برای هر مرحله باید فرمت مناسبی از محتوا را انتخاب کنید. برای مثال یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاهی نیازی به تصویر محصول ندارد بلکه برای این دسته باید پستی بنویسید تا آن‌ها را متوجه نیازهایشان کنید. در واقع آن‌ها در این مرحله نیاز به یک مشاور دارند. وظیفه شما این است که آن‌ها را متقاعد کنید تا باور کنند که کالای شما راه حل نیازشان است.
 
4- محتوای قدیمی را بررسی کنید
 
بررسی محتوا می‌تواند شامل بازنویسی کامل متن یا تغییرات جزئی شود. برای بررسی محتوا از روش زیر استفاده کنید:
 
تمام محتوایی که تاکنون تولید کرده‌اید در یک جدول مثل اکسل جمع کنید.
در مقابل موضوع هر محتوا، کلیدواژه‌ها، پرسونای مشتری، مرحله سفر مشتری و فرمت محتوا را بنویسید.
برای معیارهای مهم مثل تعداد بازدیدهای صفحه، تعداد اشتراک‌گذاری‌ها و... نیز در مقابل هر محتوا یک ستون اضافه کنید.
هر پست را در یک ستون دیگر یا با استفاده از رنگ‌های مختلف دسته‌بندی کنید به دسته‌های خوب، نیازمند بهبود، نیاز به بازنویسی یا نیاز به ترکیب شدن با پست دیگر.
اتفاقاً تبدیل محتوای قدیمی بی‌کیفیت به محتوای جدید باکیفیت و مفید یکی از تکنیک‌های سئو است که می‌تواند اثر قابل توجهی بر سئو سایت و بهبود رتبه داشته باشد.
 
5- تبلیغ و ترویج محتوا
 
تولید یک محتوای خوب، مفید و باکیفیت وقتی هیچ کس آن را نبیند چه فایده‌ای دارد؟ در دنیای امروز فقط کافی است اشتراک‌گذاری محتوای خوب را شروع کنید تا مردم زنجیره را ادامه دهند و محتوایتان در سراسر وب بچرخد.
اما باید تبلیغ محتوایتان را هم بر اساس پرسونای مشتریانتان انجام دهید. باید بررسی کنید و ببینید مشتریان بالقوه شما بیشتر وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی و در کدام بخش محیط آنلاین سپری می‌کنند؟ ایمیل‌هایی با چه موضوعاتی بیشتر توجهشان را جلب می‌کند و احتمال باز شدنشان بیشتر است؟ ابزارهای زیر برای تبلیغ محتوا می‌توانند مناسب باشند:
 
-    شبکه‌های اجتماعی
-    ایمیل مارکتینگ
-    تبلیغات پولی
-    پست مهمان
-    و ...
 
یکی دیگر از اهداف تبلیغ محتوا علاوه بر جذب مخاطب، گرفتن بک لینک برای سایت است. همان طور که می‌دانید بک لینک‌ها نقش مهمی در بهینه سازی سایت و در نتیجه بهبود رتبه در فهرست نتایج جستجو ایفا می‌کنند. در واقع شما بعد از تولید محتوا مبتنی بر سئو باید بهینه سازی خارجی سایتتان را شروع کنید.
 
منبع: وب24