گوگل آناليتيکس چيست | مزاياي استفاده از گوگل آناليتيکس

چرا سئو مهم است

اين سؤال را در ابتدا مطرح مي‌کنيم چرا که تا از اهميت سئو و بهينه‌سازي سايت باخبر نباشيم نمي‌توانيم به فوايد و کارايي آن بپردازيم. يکي از جنبه‌هاي مهم سئو، سازگار کردن وب‌سايت شما با فهم کاربران و منطق موتورهاي جستجو است. با وجود اينکه گوگل رضايت کاربران را به صاحبان وب‌سايت پيشنهاد مي‌دهد، اما نبايد اين حقيقت را از ياد برد که موتورهاي جستجو انسان نيستند. اگرچه موتورهاي جستجو به ميزان قابل توجهي پيچيده شده‌اند، اما هنوز قادر نيستند صفحات وب‌سايت‌ها را با بينشي مشابه انسان درک، تجزيه و تحليل نمايند. انجام سئو و بهينه سازي سايت، به موتورهاي جستجو کمک مي‌کند تا موضوع و اهميت هر صفحه و ميزان کيفيت آن را بهتر متوجه شوند.
 

چرا به تجزيه‌وتحليل وب نياز داريم

پيش از شروع آموزش گوگل آناليتيکس مي بايست بيان نمود که تجزيه‌وتحليل وب در ديجيتال مارکتينگ يکي از اصلي ترين موضوعات پايه اي در نظر گرفته مي‌شود، چراکه بدون اطلاعات به‌دست‌آمده از طريق آن، نمي‌توان مخاطب و بازار هدف را به‌خوبي شناسايي کرده و خوراک تبليغاتي مناسب به او داد و همچنين، نمي‌توان از درصد موفقيت کمپين‌هاي اجرا شده مطلع شد.

همان‌طور که اشاره شد، تجزيه‌وتحليل وب از مواردي است که بدون آن نمي‌توان در دنياي ديجيتال به فعاليت پرداخت. آن‌قدر اطلاعات متنوع و فراواني در اين حوزه و براي آناليز وجود دارد که گفته مي‌شود در اين فضا، شما تنها به سوالاتي که در ذهن داريد محدود مي‌شويد در غير اين صورت در ميان اطلاعات و داده‌هاي موجود، براي تمام سؤالات و خواسته‌هاي مرتبط با کسب‌وکار شما پاسخي وجود خواهد داشت که بايد آن را پيدا کنيد.
اگر آناليتيکس را نمي‌شناسيد نگران نباشيد. چون تنها نيستيد.

اکثر صاحبان و مديران کسب‌وکارها علاقه‌اي ندارند که آناليزور يا تحليل‌گر شوند. آنها بيشتر به دنبال اين هستند که کسب‌وکارشان را رشد و توسعه دهند. و خب وب‌سايت هم معمولا بخش مهمي در طرح‌هاي رشد و توسعه شرکت‌هاست. پس چگونه مي‌توان فهميد که آيا وب‌سايت در مسير درست گام برمي‌دارد، يا که نه، در حال شکست خوردن است؟

گوگل آناليتيکس همه حقايق را آشکار مي‌سازد. اما خب، از کجا بايد شروع کرد؟

نقطه شروع اينجاست: بايد بدانيد گوگل آناليتيکس چيست و چگونه کار مي‌کند. پس بياييد آن را بيشتر بررسي کنيم
گوگل آناليتيکس يا گوگل آناليتيک (Google Analytics ) يکي از سرويس‌هاي گوگل است که به شما اجازه مي‌دهد تمام آمارهاي وب‌سايت خود را به ساده‌ترين و بهترين شکل دنبال کنيد.
شما مي توانيد به وسيله ي گوگل آناليتيکس دريابيد:
 

  • ميزان بازديد از وب سايت شما چگونه بوده است.
  • از ميان بازديدکنندگان چند درصد کاربران جديد بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سايت شما سر زده اند.
  • بيشترين و کمترين بازديدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
  • ميانگين زماني کاربران، هنگامي که از وب سايت شما استفاده مي کنند چقدر است.
  • نرخ تبديل در وب سايت شما چند درصد است.
  • اطلاعات رفتاري کاربران به چه صورت است.
  • کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
  • روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طريقي به وب سايت شما وارد شده است.


يکي از مشکلات اصلي سايت هاي اينترنتي عدم شناخت رفتار کاربران و عدم اطلاع از علاقمندي کاربران است تا بتوان نقاط ضعف و قوت را شناخت و بر روي آن ها تمرکز نمود. گوگل آناليتيکس در اينجا به کمک شما مي آيد تا يک آمار دقيق از کاربران سايتتان به شما بدهد تا شناخت کافي را نسبت به نياز کاربرانتان به دست آوريد تا بتوانيد سايت را براي کاربران بهبود دهيد.

طريقه ايجاد حساب گوگل آناليتيکس

ابتدا شما به يک حساب گوگل نياز داريد. اگر که شما از قبل يک حساب (براي ساير سرويس‌هاي اين شرکت از قبيل Gmail) داريد مي‌توانيد از آن براي راه‌اندازي حساب گوگل آناليز خود استفاده کنيد، يا آنکه بايد يک حساب جديد ايجاد کنيد. توجه داشته باشيد که اين حساب گوگل قرار است بر اطلاعات صفحه آناليز، کنترل کامل داشته باشد و بنابراين بهتر است که به آن مطمئن باشيد و شخص ديگري به آن دسترسي نداشته باشد.
همچنين بايد بدانيد که گوگل به شما اجازه مي‌دهد تمام وب‌سايت‌ها و البته برنامه‌هاي گوشي خود (تا سقف 50 تا) را از طريق يک حساب آناليتيکس بررسي کنيد و لازم به ايجاد چندين حساب نيست. شما حتي مي‌توانيد چندين حساب گوگل را به يک حساب آناليتيکس متصل کنيد تا همکاران شما نيز به اطلاعات دسترسي داشته باشند.

وقتي که در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيديم که بازديدکنندگان بيشتر به سراغ چه محتوايي از وب‌سايت ما مي‌روند و نحوه حرکت آنها در بين صفحات مختلف وب‌سايت ما به چه صورت است، اين امکان براي ما فراهم است که مسيرهاي پر ترافيک را تقويت کنيم و مسيرهايي که باعث دور شدن بازديدکنندگان مي‌شوند، حذف کنيم. حالا مي‌توانيم تعريف خود را از گوگل آناليتيکس تغيير دهيم و آن را به مانند يک عينک يا تلسکوپ قوي در نظر بگيريم که به طور ويژه به دنبال بازديد کنندگان وب‌سايت ما و تحليل رفتار آنها به شکل‌هاي مختلف است.

آناليتيکس از چهار جز اصلي تشکيل شده است

جمع آوري دادها: کدي که بعد از ثبت نام در گوگل آناليتيکس به شما داده مي شود را درون سايت قرار مي دهيم يعني در تمام صفحات سايت اين کد را قرار مي دهيم و با قرار دادن اين کد در سايت هر کاربري که وارد سايت بشود تمام اطلاعات کاربر مانند نام مرورگر ، اطلاعات کاربر و …آن مشخص ميشود
پردازش داده: داده هاي جمع آوري شده که در مرحله اول مشخص ميشود در اين مرحله پردازش مي شود به اين صورت که چه تعداد کاربر با دستکتاپ وارد سايت شده اند، چه تعداد با تبلت و … يعني داده هاي خام در اين مرحله براي ما معني پيدا مي کنند.
پيکر بندي : مهم ترين نکته در اين قسمت داده هاي پردازش شده مي باشد عملا پيکر بندي بين مرجله جمع آوري داده و پردازش داده مي باشد يعني با توجه به پيکر بندي که شما در آناليتيکس انجام داديد داده ها را پردازش مي کند.
گزارش : گزارشاتي که در پنل آناليتيکس مي بينيم در اين مرحله درست شده و وارد پنل ما مي شود.
گوگل آناليتيکس و ديگر ابزارهاي آناليز مشابه اين کار را براي ما انجام مي دهند. اما آن ها با همکاري تگ ها مي توانند بسيار تاثير گذارتر عمل کنند.
تگ ها در واقع قطعه کدهايي مي باشند که شما آن را در داخل کدهاي HTML يا جاوااسکريپت وبسايت خود به منظور استخراج اطلاعات معين قرار مي دهيد.
اطلاعاتي که تگ ها استخراج مي کنند عمدتا شامل تعداد بازديدکنندگان از يک صفحه و تعداد کليک ها بروي عناصر مختلف آن، چگونگي رسيدن کاربران به وبسايت شما و حتي محصولاتي که آن ها از ليست سبد خريد خود حذف مي کنند است. اين اطلاعات براي بازارياب ها بسيار ضروري است.
هر يک از تگ ها ماموريت متفاوتي دارند، براي نمونه شما ممکن است به منظور آگاهي از تعداد کساني که فرم صفحه تماس با ما را پر کرده اند تگي را ايجاد نماييد. در نهايت اين تگ مي تواند اطلاعات دقيق تري را به گوگل آناليتيکس يا گوگل ادوردز يا هر سيستم ثالث ديگر ارسال نمايد.
متاسفانه، کدنويسي تگ ها به صورت دستي براي بازارياب هايي که تجربه کمي در حوزه کدنويسي و توسعه وب دارند مي تواند کاري بسيار مشکل و کسل کننده باشد و همواره ارسال درخواست پشتيباني به بخش آي تي هم کاري بسيار وقت گير است.