متا تگ چیست؟ تاثیر آن بر سئو

متا تگ‌ها (meta tag) یا برچسب های متا یک راه بسیار عالی برای وب مستران می‌باشد که توسط آن می توان با موتورهای جستجو از جمله گوگل ارتباط بر قرار کرد و اطلاعات مورد نیاز موتورهای جستجو را به آن ها ارائه داد.
اطلاعات متا تگ ها درون تگ head صفحه قرار می‌گیرند که شامل اطلاعات اضافی و کمکی هستند که هر کدام از این متا تگ‌ها برای ماشین  یا سیستم خاصی قابل فهم هستند.
هر سیستم یا سامانه متا تگ‌های مورد نیاز و قابل فهم خودش را از بین برچسب های معرفی شده توسط وب مستر جدا کرده و مابقی داده‌هایی که برای آن سیستم قابل فهم نیست را درنظر نمی‌گیرد.
در واقع هر متا تگ که تعریف می شود برای کاربرد خاصی که از قبل در نظر گرفته شده، قابل استفاده است. ممکن است متا تگی تعریف شود که برای فقط یک سایت کاربرد داشته باشد و فقط یک سایت بخصوص آن را بفهمد و متا تگی دیگر برای هزاران سایت قابل فهم باشد.
برای مثال متا تگ کلمات کلیدی یا همان keywords و همچنین متاتگ توضیحات یا meta tag description  تقریبا استاندارد شده است که توسط تمامی موتورهای جستجو و حتی شاید شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی اگر شما در ابتدای صفحه در قسمت هدر صفحه از متا تگ کلمات کلیدی استفاده کنید هر موتور جستجویی وارد سایت شما شود می داند که این تگ چیست و محتوای آن برایش قابل درک است، پس از آن استفاده می‌کند.
شما اگر طراحی سایت و سامانه تحت وب انجام می دهید می توانید برای مواردی که نیاز دارید به سلیقه خودتان متا تگ تعریف کنید و در سامانه و سایت خود از آن استفاده کنید، منظور از تعریف متا تگ چیز پیچیده‌ای نیست و نیازی نیست آن را در مرجعی یا سیستمی ثبت کنید، فقط کافیست آن را به دلخواه و استاندارد خود در هد صفحه وب (head) قرار دهید.
حال فرض کنید شما طراحی یک فروشگاه اینترنتی را سفارش داده اید و طراحی سایت فروشگاهی شما انجام شده و آماده استفاده است و می خواهید برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی بگیرید، بد نیست بدانید که گرفتن درگاه بانکی منوط به اخذ مجوز نماد اعتماد است که آن را می توانید از سایت enamad بگیرید.
در حین انجام عملیات فنی مورد نیاز دریافت نماد اعتماد ملی شما می بایست جهت تائید هویت وب سایت فروشگاهی خود متا تگی را که سایت نماد به شما می دهد در هد صفحه کپی نمایید.
علت این کار این است که نماد متوجه شود که شمایی که درخواست نماد برای وب سایت خود را داده اید واقعا مالک و مدیر وب سایت هستید و به هاست آن فروشگاه دسترسی دارید.
بعد از این می بایست در ناحیه کاربری نماد درخواست بررسی را بزنید، به محض زدن دکمه بررسی خواهید دید که به شما پیغام موفقیت آمیز بودن یا خطای پیدا نکردن متا تگ نماد اعتماد را می دهد.
در واقع سایت نماد از شما می خواهد متا تگی را که فقط و فقط برای خودش قابل فهم است را درون وب سایت فروشگاهی خود کپی کنید که بتواند تشخیص دهد که آیا واقعا شما ادمین یا صاحب سایتی که برای آن درخواست نماد اعتماد داده اید هستید یا خیر؟
این مثال بررسی یک متا تگ کاملا اختصاصی را تشریح کرد که فقط سایت نماد اعتماد ملی این متا تگ را متوجه می شود و می خواند، مابقی ماشین ها مثل گوگل، بینگ، فیس بوک و غیره این متا تگ را در نظر نمی‌گیرند.

متا تگ های شبکه های اجتماعی

گاهی متاتگ ها فراتر از استفاده در سیستم و سامانه ای منحصر می‌باشند، گروهی یا شخصی آن را استاندارد می‌کنند و هزاران ماشین و سایت دیگر همان‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.
شبکه های اجتماعی هم تقریبا به جایی رسیده‌اند که از متا تگ ها برای بهتر نمایش دادن لینک‌ها و صفحه‌های وب در سایت خود استفاده کنند. اما در این میان فیس بوک و توییتر پیشرو بوده و لیدری این متا تگ ها را بر عهده دارند.
متا تگ های Open Graph توسط سایت فیس بوک ابداع شدند و متا های Twitter Cards توسط تیم توییتر استاندارد شده اند. اما دیکر شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند از همین متاتگ ها استفاده کنند یا اگر برش و جایگاه ویژه‌ای دارند برای خودشان متا تگ مستقل ایجاد نمایند. 
در واقع متا تگ کاربردهای فراوانی دارند و از دید سئو ابزاری هستند که در اختیار وب مسترها قرا می‌گیرند تا اعتماد گوگل و سایر موتورهای جستجو را جلب کنند و اطلاعات مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهند. جدا از بحث سئو و بهینه سازی سایت کاربرد های فراوان دیگری دارند که برنامه نویسان و طراحان سایت می توانند نسبت به نیاز خود از متاتگ‌ها استفاده نمایند.