صفحه فرود چيست | هر Landing Page شامل چه خصوصياتي مي باشد

صفحه فرود چيست و انواع آن

تجربه نشان داده که بيشترِمان در لحظه‌ي نخست، مِلاکي به جز ظاهر آن شخص نداريم. اجازه دهيد مثال را به شکل ديگري مطرح کنيم: از قبل به شما گفته شده که بايد با آقاي کريمي صحبت کنيد، ايشان پزشک متخصص مغز و اعصاب است، 45 سال سن دارد و يک اتومبيل ب‌.ام‌.و سري 5 سوار مي‌شود. اين شخص به نظر شما چه شکلي است؟ انتظار داريد با چه آدمي مواجه شويد؟ آيا امکان دارد ظاهرش باعث شود فکر کنيد که در مورد شغل و منزلت اجتماعي او به شما دروغ گفته شده است؟ بيشتر افرادي هم که براي نخستين بار به وب‌سايت ما سر مي‌زنند چنين حالتي دارند. آيا اولين صفحه‌‌اي که با آن مواجه مي‌شوند با تصورات آنان مطابقت دارد؟ آيا جذب سايت ما خواهند شد يا صفحه را بسته و ديگر به ما سر نخواهند زد؟ چه کار کنيم که تاثير اوليه خوبي روي مخاطب داشته باشيم؟ ما در چنين مواقعي عبارت صفحه فرود (يا همان Landing Page) را شنيده‌ايم. اما اين صفحه فرود چيست و چه کاربردي دارد؟
 

عموما دو نوع صفحه فرود وجود دارند

صفحات فرودي که هدف آنها وارد کردن يک مخاطب به صفحه ديگري است و اين مهم بواسطه يک کليک تحقق مي‌يابد. به همين دليل به آنها صفحات فرود Click Through مي‌گويند.
صفحات فرود ديگري هم وجود دارند که به منظور افزايش مخاطب بالقوه طراحي مي‌شوند و معمولا يک فرم به همراه خود دارند. در زبان انگليسي هم به اين صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation مي‌گويند.
اهميت طراحي و ساخت صفحه فرود

معمولا طراحي سايت و استايل کلي وب‌سايت با صفحه هات Landing Page متفاوت است، صفحه لندينگ پيج به صورت جدا از صفحات اصلي يک ‌سايت طراحي مي‌شود، لندينگ پيج صفحه‌اي منحصر به فرد و خارج از چارچوب کلي وب سايت است. به همين علت طرح کلي سايت در آنها لحاظ نمي‌گردد.
توجه داشته باشيد که در حوزه بازاريابي درونگرا دليل منطقي براي اين موضوع ذکر شده وجود دارد؛ طرح اصلي سايت در صفحات فرود آورده نمي‌شود تا در عمل مخاطب محدود گردد چرا که با ايجاد تغييرات کلي به مديرسايت يا آگهي‌دهنده زمان مي‌دهد تا آن‌ها بتوانند به‌واسطه صفحه فرود، به هدف نهايي خود برسند.

در طراحي و ساخت Landing Page، توجه به اين نکته بسيار مهم است که مخاطب، ما را دنبال نمي‌کند؛ بلکه پيام ما، جذابيت صفحه فرود و يا نياز خود را احساس مي‌کند و سپس ما را دنبال مي‌کند و بدون شک وقتي بازديدکننده را به يک صفحه لندينگ پيج هدايت مي‌کنيم، براي دادن جلوه‌ي جذاب‌تر و حرفه‌اي‌تر در صفحه لندينگ پيج دستان باز است تا براي مخاطب به نمايش بگذاريم.


آيا صفحه فرود همانند صفحه اصلي است؟

خير. صفحه فرود، صفحه اصلي شما نيست. آيا صفحه اصلي شما داراي هدف يکتا و هدايت کاربران به يک قسمت مشخصي است؟ صفحه اصلي يک سايت به صورت عمومي داراي اهداف چندگانه ايست و براي معرفي شما به کاربران استفاده مي شود. اينکه شما چه کسي هستيد و تعدادي از محصولات شما معرفي شود، از جمله قسمت هاي صفحه اصلي سايت مي تواند باشد. صفحه اصلي شما ممکن است داراي گزينه ثبت نام در سايت، دکمه دانلود و دکمه خريد يکي از محصولات شما باشد، اما اين صفحه تنها براي يک هدف يکتا طراحي نشده است. در عوض براي معرفي چندين محصول و دادن اطلاعات کلي از شما طراحي شده است. به عنوان مثال به صفحه اصلي سايت ديجي کالا نگاهي بيندازيد. اين صفحه داراي لينک محصولات زيادي براي کليک است اما يک صفحه فرود با هدف مشخصي نيست. سايت ديجي کالا داراي صفحات فرود بسيار زياديست. هر يک از صفحات محصولات جز صفحات فرود محسوب مي شوند که با هدف فروش آن محصول طراحي شده است.

اجزاي يک صفحه فرود

بخش هاي اجباري يا اختياري يک صفحه فرود به صورت زير است:
تيتر صفحه فرود: هر صفحه فرود، شامل يک تيتر است که به محتواي صفحه فرود شما اشاره مي کند.
توضيحات: در اين بخش لازم است يک متن توضيحي با جزئيات کامل در خصوص محصول يا تبليغات مورد نظر ارائه دهيم تا کاربر متقاعد به خريد يا تکميل فرم شود.
فرم: در اين بخش يک فرم کوتاه براي دريافت نام و ايميل کاربر قرار داده مي شود.
مجوزها و موارد اطمينان بخش: شما در هر صفحات فرود مي‌توانيد در مورد خودتان، تخصص ها و نحوه کسب درآمدتان و مجوزهاي خود با کاربران صحبت کنيد. با اينکار خيال مخاطبان شما آسوده مي شود.
دکمه فراخوان (Call-to-Action ): دکمه‌ فراخوان همان دکمه ايست که فرد را به يک فعاليت نظير وارد شدن به صفحه خريد محصول و يا دانلود يک هديه رايگان دعوت مي کند.
آيا عنوان صفحه با کلمه کليدي مورد جستجو تطابق دارد؟
هر کاربري وقتي وارد صفحه اي جديد مي گردد، اولين مکان هايي را که بررسي مي کند، عنوان صفحه، ساختار محتوا، کلمات بولد شده، عناوين داخلي و گرافيک ها مي باشد. تمامي اين بررسي ها در مدت زمان 2 ثانيه اتفاق مي افتد. پس خيلي مهم است که در طراحي صفحه فرود، دقت کنيد که کلمات کليدي يا به طور کلي هدف اصلي خود را از طراحي صفحه مورد نظر در اين مکان هاي مهم نشان دهيد.

هدف از لندينگ پيج يا صفحه فرود چيست ؟

  •     تشکيل روابط تجاري
  •     برندينگ
  •     افزايش مشتري و بهبود بازخورد و در نتيجه افزايش فروش
  •     دريافت اطلاعات شخصي از کاربران

نکات مهم و اساسي درباره صفحه فرود

صفحه فرود يا Landing Page مانند يک معامله برنده برنده عمل مي کند يعني شما نبايد به صورت يک طرفه از کاربران خود درخواست داشته باشيد به عنوان مثال اگر شما در صفحه فرود خود تخفيف محصول و يا کد دريافت هديه، شرکت در جشنواره و ... را داشته باشيد کاربر به شما اعتماد بيشتري داشته و تمايل خواهد داشت تا به تبادل اطلاعات با شما بپردازد مثلا ايميل خود را وارد نمايد . در واقع شما بايد شرايط امني را براي کاربر فراهم نماييد تا کاربر از درج اطلاعات شخصي خود ترسي نداشته باشد و احساس کند اطلاعاتش نزد شما محفوظ است .

  1. براي طراحي صفحه فرود بايد با قصد و هدف شما متناسب باشد  .
  2. در صفحه فرود به هيچ عنوان نبايد از محتواي کپي شده از سايت هاي ديگر استفاده نماييد و حتما بايد مطالب را خودتان توليد کنيد.
  3.  سعي کنيد حتما در سايت خود از کليپ يا ويديو استفاده کنيد .
  4. سعي کنيد صفحه فرود خود را ساده طراحي کنيد و از شلوغ کاري بپرهيزيد .
  5. سعي کنيد صفحه فرود خود را با تمام دستگاه هاي ديجيتال اعم از کامپيوتر، تبلت و انواع موبايل ها و ... سازگار باشد تا کاربر با هر دستگاهي بتواند به خوبي صفحه را مشاهده نمايد . اين نکته بسيار مهمي در بهينه سازي وب سايت يا سئو است .