نقش پيوند يکتا در سئو | پيوند يکتا سازي وردپرس از نظر سئو

پيوند يکتاي وردپرس چه کاري را انجام مي دهد

پيوند يکتا در وردپرس نوع آدرس دهي صفحات سايت را مشخص مي کند. اگر به سايت هايي که با وردپرس راه اندازي شده اند، دقت کنيد، مي توانيد نوع ساختار بندي آدرس صفحات و يا نوشته را، از آدرس آن صفحه تشخيص دهيد. هر نوشته بايد يک آدرس منحصر به فرد داشته باشد، که در ابتدا با آدرس سايت شروع شده باشد، پس از آن، اين نوع پيوند يکتاي وردپرس است که تعيين مي کند، به چه صورتي آدرس ها ساختاربندي شوند.
به عنوان مثال شما مي توانيد در آدرس نوشته هاي سايت، نام دسته آن را هم قرار دهيد که بسيار مناسب است. يا در آن تاريخ و زمان ارسال مطلب را جاسازي کنيد.

بهترين پيوند يکتا براي وردپرس در سئو

يکي از مهم‌ترين نکات سئو و بهينه سازي وردپرس تعين آدرس‌دهي permalink مناسب براي نوشته‌هاي سايت مي‌باشد در وردپرس با مراجعه به بخش تنظيمات و سپس پيوندهاي يکتا مي‌توان نحوه ايجاد لينک‌هاي سايت را تعين کرد. در ابتداي نصب وردپرس، پيوند يکتا در حالت پيش‌فرض قرار دارد در اين وضعيت براي نمايش پست از شناسه يا id آن استفاده مي‌شود اکثر افزونه‌هاي افزايش سرعت وردپرس که معمولا پلاگين‌هاي کش مي‌باشند با اين آدرس دهي مشکل دارند و نمي‌توانند در اين حالت کارشان را انجام دهند، هم‌چنين از نظر سئو نيز اين پيوند يکتا اصلا مناسب نمي‌باشد و بايد از آدرس دهي مناسب ديگري که شامل عنوان مطلب باشد استفاده کرد.
يکي از جنبه هاي مهم  سئو بهينه سازي پست هاي وبلاگي است.  با اينکه پارامترهاي مختلفي در مورد سئو دوست کردن مقالات وجود دارد اما بيشتر افراد پيوندهاي يکتا در پست هاي وردپرسي را ناديده مي گيرند.  بيشتر ماها اين فاکتور را به عنوان فاکتور مهم سئو در نظر نمي گيريم. اما نقش آن در بهينه سازي پست بسيار زياد است. پيوندهاي يکتا به زبان ساده لينک هاي دائمي به پست ها و صفحات ما هستند و براي هميشه باقي مي مانند
موتورهاي جستجو چه ساختاري را دوست دارند

قبل از اين که وارد قسمت ويرايش پيوندهاي يکتا در وردپرس شويم ، ضروري است که با بهترين ساختار براي موتورهاي جستجو آشنا شويم . به بهترين ساختار پيوندهاي يکتا براي موتورهاي جستجو SEO Friendly URLs مي گويند . SEO Friendly URLs به آدرس هايي اشاره دارد که شامل کلمه هاي کليدي است که محتواي صفحه را توضيح مي دهد . اين آدرس ها هم براي انسان ها و هم براي موتورهاي جستجو قابل فهم است . با داشتن پيوندهاي يکتا استاندارد و مناسب براي موتورهاي جستجو ، مطلب شما شانس بيشتري براي تصاحب رتبه هاي اول در موتورهاي جستجو را دارا خواهد بود .
مطمئنا شما با ديدن پيوند اول، هيچ چيزي در مورد محتويات درون لينک متوجه نشديد و نميدونيد صفحه مورد نظر در مورد چه چيزي هست، چون که فقط يک شناسه دارد. لينک هاي پيش فرض مانند مثال اول، ظاهر زشتي دارند و نظمي در آنها رعايت نشده است. مسلما اين موضوع بر روي نتايج جستجو اثر مي گذارد. در واقع، شما براي اينکه يک سئوي بهينه داشته باشيد بايد کلمات کليدي پست موردنظرتان در آدرس پست نيز ديده شود. بدون کلمات کليدي، آدرس پست هيچ معنايي براي خواننده نخواهد داشت!

براي پيوند هاي يکتا سايت وردپرسي بايد از کدام ساختار استفاده کرد

همه ي ساختار هايي که در بالا اشاره کرديم از لحاظ سئو مناسب مي باشند ولي انتخاب کردن يکي از آنها به عنوان ساختار پيوند هاي يکتا براي سايتتان بستگي به موضوع و محتواي سايت شما دارد.فقط اين مورد را در ياد داشته باشيد که در ساختار لينک ها بايد از کلمات کليدي استفاده شود و همچنين براي به اشتراک گذاري در شبکه هاي اجتماعي موجود هم مناسب باشند.توجه داشته باشيد که اگر سايت شما پربازديد است بهتر است از ساختاري بهره برده شود که داراي  سال و ماه نوشته نيز باشد اين گونه مناسب نيز است.سيستم وردپرس براي نمايش دادن نوشته ها ديتابيس ها و يا همان پايگاه داده ها را براي پيوند هاي يکتا سايت جستجو مي کند و اين کاري در کل ديتابيس انجام خواهد گرفت,پس در اين مورد تا وقتي که وبسايت شما ترافيک بالايي نداشته باشد مشکلي هم به وجود نخواهد آورد ولي با گذشت زمان اگر ترافيک خيلي بالا باشد اثر منفي در کارکرد و سرعت وبسايت شما خواهد داشت.

مشکل در استفاده از پيوند هاي يکتا (web.config)
پيوندهاي خوشگل يکتا نقش خيلي مهمي در سئو سايت شما دارند. براي تنظيم پيوندهاي يکتا در وردپرس روي هاست هاي لينوکس شما وارد قسمت پيوند هاي يکتا ميشين فرمت پيوند رو انتخاب و تنظيم مي کنين و روي “ذخيره تغييرات” کليک مي کنين و داستان همينجا تموم ميشه اما روي هاست ويندوز داستان تازه شروع ميشه.
بعد از اينکه فرمت پيوندهاي يکتا رو به دلخواه تنظيم کردين با استفاده از پنل هاست يا اکانت FTP فايل web.config (نقش .htaccess رو هاست هاي لينوکسي رو داره) موجود درشاخه اصلي wwwroot رو بازکنيد و اگر کد زير داخلش نبود واردش کنيد. دليل اينکه ميگم اگر داخلش نبود اينه که وردپرس به صورت اتوماتيک سعي مي کنه اين تکه کد رو داخل فايل web.config بنويسه ولي از اونجايي که IIS تنظيمات سختگيرانه اي براي خوندن و نوشتن فايل ها داره، معمولا اين اتفاق نمي افته (بستگي به تنظيمات امنيتي سرور و سطوح دسترسي داره) در نتيجه بايد خودتون وارد کنيد. موقع کار با فايل web.config نهايت دقت رو داشته باشين چون در صورت اشتباه در تايپ و رعايت نکردن سينتکس ، سايتتون پيغام خطاي IIS رو نشون ميده.
با اين وجود، تعدادي از ترکيبهاي ديگري که شما مي توانيد با کمک برچسبها ايجاد نماييد وجود دارند. در اينجا ليستي از برچسبهايي که شما مي توانيد در ايجاد پيوند يکتاي سفارشي خود استفاده کنيد را عنوان نموده ايم:
 

  • %year% : سال انتشار مطلب ، 4 رقم ، به عنوان مثال 2016
  • %monthnum% : ماه مربوط به سال مطلب ، به عنوان مثال ماه پنجم با 05 نمايش مي يابد.
  • %day% : روز مربوط به ماه مطلب منتشر شده مي باشد و عددي دو رقمي خواهد بود مانند: 28
  • %minute%:دقيقه مربوط به ساعت انتشار مطلب که عددي دو رقمي است مثلا 23
  • %second% : ثانيه مربوط به دقيقه انتشار مطلب که عددي دو رقمي است مثلا 23
  • %postname% :نسخه اي از نام مطلب مربوطه مي باشد.( فيلد اسلاگ مطلب در پنل ويرايش پست/برگه قابل دسترسي مي باشد)
  • %category% :نسخه اي از نام دسته ( فيلد اسلاگ دسته ها در پنل جديد/ويرايش دسته وردپرس موجود است) دسته هاي تودرتو بصورت تودرتو در نشاني ظاهر خواهند شد.
  • %author% :نسخه اي از نام نويسنده مي باشد.