سئو چیست؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهیم؟

سئو چیست؟

سئو یا SEO (Search Engine Optimization) به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:
سئو به معنای فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌هایی غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.
سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها به شمار آورد. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.
سئو فرآیند ساده‌ای نمی‌باشد که به آسانی آن را به کار ببندیم زیرا با دانش زیادی نیاز دارد. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی شده‌اند. بنابراین وظیفه یک سئوکار این است که اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارد.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.
الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبه‌بندی یک سایت می‌باشد. از این رو مهندسین سئو باید با مهم‌ترین این معیار‌ها جهت پیاده‌سازی موفق سئو آشنا باشند.

شروع سئو

در اوایل سال 1990 اولین موتور‌های جستجو کار خود را شروع کردند، برخی از محبوب‌ترین آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند. در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده می‌دیدند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست قرا داشتند.
با رشد مداوم اینترنت، موتورهای جستجوی جدید‌تری ظاهر شدند که دارای الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری بودند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی (تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌های شبیه key-words برای فهم محتویات وب سایت‌ها کار می‌کردند. به دنبال این رشد سئو برای بیشتر دیده شدن سایت‌ها آغاز به فعالیت کرد. با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن راه‌هایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش های اصولی و چه غیر اصولی آوردند.
مقاله‌ای که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روش‌های غیر اصولی سئو استفاده می‌کردند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدیویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده ، بارگذاری می‌کنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش می‌دهند.
همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار بسیار آسان‌تر از امروز بود. با بکار گیری روش‌های غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتم‌های موتورهایجستجو پیچیده‌تر شده‌اند و خیلی سخت است که مهندسین بهینه‌سازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهایجستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران می باشد. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو دارد که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا کرده و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نمایش می‌دهد.
بعد از اینکه سئو برای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی شروع به کار کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده‌سازی روش‌های خود شد. زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن سایت یا یک صفحه شد.
بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سئو هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت شده و بازدیدکنندگان سایت را افزایش می‌دهد. برای وب سایت‌ها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه طبیعی اول که 58.4 درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار داشته باشند.
این جای تعجب نیست که وب سایت‌ها با محصولات و خدماتی که بفروش می‌رسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو در رقابت باشند. این مسئله برای خیلی از سایت‌ها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار داشته باشند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه می‌شود.
یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص می‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک می‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روی پیوندهای تبلیغاتی کلیک می‌کنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکت‌ها تاثیر سئو را دانسته و تمایل دارند برای آن وقت گذاشته و هزینه صرف کنند.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

On Page SEO چیست؟

سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و ... نیز ربط دارد؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به On Page SEO می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌کنید در نتایج جستجو تاثیر گذار است، بنابراین بسیار ضروری است که روش On Page SEO بدرستی قبل از روش On Page SEO انجام شود.

Off Page SEO  چیست؟

بر خلاف روش On Page SEO که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی صورت می‌گرفت، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما صورت می‌گیرد، این شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما موثر باشد. Off Page SEO  دردرجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز شده سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌پردازد.
Off Page SEO   یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، انجام و اداره می‌شود.

سئو کلاه سفید چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو کلاه سفید به مجموعه تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های که از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو تبعیت می‌کنند، گفته می‌شود که این به معنی فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو یا کاربران نمی‌باشد. همچنین از آن به سئو اخلاقی نیز یاد می‌شود زیرا دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته یا دستورالعمل‌ها و سیاست‌های صحیح را جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌های جستجو استفاده مورد استفاده قرار می‌دهد.

سئو کلاه سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه سیاه اشاره به مجموعه‌ای از دستورات دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مهم است که بدانید این‌ روش‌ها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی‌شود و بکارگیری این روش‌ها ممکن است خطر خارج شدن از پایگاه داده را به همرا داشته باشد.
انجام تکنیک‌های سئو کلاه سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود و به این ترتیب سایت شما برای همیشه از دسترس خارج شود. پس انجام سئو سایت نیازمند تجربه و دانش بسیاری بوده و برای گرفتن نتیجه بهتر باید آن را به یک فرد یا شرکت متخصص سپرد.