تاثیر بک لینک بر سئو

 بک لینک (Backlink) یک اصل در علم سئو می‌باشد. بک لینک باعث می‌شود رتبه ی سایت شما توسط موتورهای جستجوگر گوگل افزایش یابد. به همین دلیل بک لینک گرفتن مورد توجه اکثر صاحبان وبسایت‌هایی است که از تاریخ راه اندازی سایتشان زمان زیادی نگذشته و می‌خواهند در کمترین زمان نتیجه مطلوبی ا کسب کنند. در این مقاله ما سعی داریم دلیل اهمیت بک لینک برای گوگل و علت موفقیت در سئو توسط بک لینک را برای کاربران بررسی کنیم.

Backlink به پیوند دادن یک وبسایت به وب سایت دیگر یا پیوند دادن صفحه سایت به دیگر صفحات همان سایت گفته می‌شود. بک لینک پیوندی با اهمیت برای وبسایت به شمار می‌آید، زیرا در نتایج مرورگرهای گوگل تاثیر گذار است. بک لینک برای بهبود رتبه بندی وب سایت شما توسط گوگل بسیار مفید می‌باشد.
هنگامی که یک صفحه ی وب، پیوند یا لینک ورودی دریافت می کند بدین معناست که یک لینک به آن صفحه اشاره دارد و باعث افزایش بازدیدهای آن صفحه می شود ، هر لینک یک امتیاز برای سایت شماست پس لینک بیشتر برابر امتیاز بالاتر است ، گوگل تمامی لینک های ورودی یک صفحه را بررسی می نماید و با آنالیز آمار ورودی افراد به یک صفحه ی خاص در می یابد آن صفحه واقعا صفحه ی خوبی است یا خیر تا برایش اولویت تعیین کند ، گوگل سعی دارد با قرار دادن بهترین صفحات در صفحات اول خود به کاربرانی که به دنبال موضوع مشابه هستند کمک نماید.
گوگل با راه اندازی یک سیستم محاسبه به نام) pagerank  امتیاز صفحه) رتبه سایت ها و صفحات را محاسبه می کند ، هر چقدر لینک از سایت معتبر تر یا پیوند از سایت مرتبط باشد ، ارزش و امتیاز لینک افزایش می یابد ، گرفتن لینک از سایتهایی مانند ویکی پدیا ، نیویورک تایمز از طلای خالص با ارزش تر است .
با ثابت شدن تاثیرات بک لینک بر سئو ، صاحبان وبسایت ها برای بدست آوردن بک لینک شروع به خرید لینک نمودند ، این کار مورد پسند مرورگر های گوگل نیست ، گوگل وبسایت های مشکوک به استفاده از لینک های نادرست را شناسایی و مجازات می نماید ، عوامل متعددی وجود دارد تا ارزش یک لینک را تعیین کنند شما باید بدانید کدام لینک برای دامنه شما ارزشمند است تا به سئو سایتتان آسیب نزند . موتور های جستجو گوگل بسیار دقیق هستند و به سادگی به هر لینکی رتبه نمی دهند ، بک لینک ها همیشه نمره ی مثبت نمی گیرد ، گوگل به لینک هایی اهمیت می دهد که طبیعی باشند و قصد فریب دادن ربات هایش را نداشته باشد .

چه لینک هایی برای گوگل اهیت دارند

  • محتوای صفحه مرتبط با محتوای سایت باشد .
  • بک لینک از سایت های بسیار مشهور و قدیمی باشد .
  • سایت هایی که به ندرت بک لینک می دهند .
  • سایت های که به صورت مرجع بوده و تولید متحوا می نمایند .
اگر شما مسئول سئو یک سایت هستید لازم است بدانید هر گونه اقدام برای ارتقاء وب سایت بر اساس تفکر هوشمندانه است پس برای کسب رتبه بهتر گوگل لازم است بر لینک های با ارزش سرمایه گذاری کنید و راهی برای بدست آوردن این لینک ها پیدا نمایید. از هیچ کس پنهان نیست که بک لینک چقدر برای هر وب سایت ارزشمند است ، لینک ها به موتور های جسجوگر گوگل نشان می دهند سایت شما دارای چه قدرتی است و در صورت استفاده از تاکتک های مناسب باعث می شوند شما مخاطبان جدید کسب نمایید . در صورتی بک لینک یا پیوند ها تبدیل به بخش مهمی از استراتژی های seo می شوند که ارزشمند باشند ، فاکتور های زیادی برای تجزیه و تحلیل لینک ها در بهبود رتبه بندی سایت وجود دارد ، در ادامه در مورد انواع Backlink ها توضیح خواهیم داد :

Link Juice چیست 

یک اصطلاح رایج در سئو به معنی پیوند یافتن یا لینک شدن از یک صفحه از سایت شما ( لینک داخلی ) یا از سایت دیگر ( لینک خارجی ) است ، لینک جوین ( link juice ) تاثیر مستقیمی بر pagerank تمام سایت ها دارد .

لینک Dofollow چیست 

به طور پیش فرض تمامی لینک ها Dofollow هستند مگر اینکه به صورت دستی توسط کاربر یا به صورت خودکار توسط تنظیمات وب تغییر پیدا کنند ، ربات های گوگل در جستجو لینک های dofollow هستند به عبارتی موتور های جستجوگر گوگل صفحات دیگر را از طریق لینک های استاندارد کشف می کنند و سایت به سایت ادامه می دهند . لینک یکی از عوامل رتبه بندی در گوگل است ، ربات های گوگل می توانند تعیین کنند کدام لینک با ارزش است و لایق کسب رتبه بالا از گوگل می باشد . هر پیوند یا لینکی که در آن rel=nofollow را نداشته باشد dofollow نامیده می شود .

لینک Nofollow چیست

هنگامی که در لینک HTML عبارت Rel=nofollow را جایگزین Rel=dofollowنمایید لینک تبدیل به nofollow به منظور دنبال و تایید نکردن می شود .در صورتی که لینک nofollow باشد صفحه هیچ پیوندی دریافت نمی کند ، NOFOLLOW تاثیر بر pagerank نخواهد داشت و به قرار گرفتن صفحه در serps کمک نمی کند ، برچسب Nofollow اساسا یک علامت اطلاع رسانی برای ربات های گوگل است که می گوید این لینک را در نظر نگیرید . مدیران وب از nofollow استفاده می کنند تا خزندهای گوگل را در صفحه ی خود نگه دارند و باعث امتیاز گرفتن صفحه یا سایت دیگر از گوگل نشوند .

چند نکته در خصوص لینک ها

تبادل لینک بین دو سایت تاثیری بر الگوریتم گوگل ندارد .
اگر یک سایت 10 عدد لینک به شما بدهد برای گوگل 1 لینک به حساب می آید، دامنه لینک ها باید فرق داشته باشد، این لینک ها را Linking Root Domain می نامند.
لینک های کم کیفیت یا Low Quality Links به لینک های می گویند که از سایت های نا معتبر یا اسپمینگ گرفته می شود، این لینک ها تاثیر منفی بر سئو سایت شما می گذارند .
Internal Links یا لینک های داخلی متعلق به یک دامنه هستند، تاثیر زیادی بر سئو سایت شما ندارد اما اگر به درستی استفاده شود می تواند کمی تاثیر گذار باشد.
راه به دست آوردن بک لینک های مفید چیست؟
تصور کنید شما به تازگی وبسایتی را راه اندازی کرده اید ، دسته بندی های سایت را به درستی انجام و کاملترین محتوا را ارائه نموده اید اگر سایت و مطالب شما بازدید نداشته باشد ، سایت شما نیمه تمام و بدون بهره وری است ، بک لینک ها سایت شما را بهینه میکنند تا در کوتاه ترین زمان علاقه مندان را بیابد و رتبه بالایی از گوگل کسب نماید . لینک ها عموما از طریق وبلاگ ها ، مقالات ، سایت های رسانه ای و اجتماعی ایجاد و باعث افزایش ترافیک وب سایت شما می شوند ، در ادامه با لینک های آسان و مهم دنیای بک لینک آشنا می شوید .

گرفتن لینک از شبکه های اجتماعی بزرگ 

گرفتن لینک از اکثر رسانه های اجتماعی قدرتمند مانند فیس بوک یا یوتیوب یک تله کوچک می‌باشد، چون این لینک‌ها nofollow هستند و به گوگل این فرمان را می دهند که در صورت مشاهده لینک آن را در نظر نگیرند. شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از اسپم از برچسب nofollow استفاده می‌کنند، اما تمام سایت‌های اجتماعی از nofollow استفاده نمی‌کنند، بسیاری از سایت‌ها امکان لینک‌های ارزشمند را فراهم کرده‌اند و شما باید بگردید و این سایت ها را پیدا کنید، پیدا کردن این لینک‌های واقعی، برای بهینه سازی سایت با اهمیت است و توسط گوگل بارها تایید شده‌است.

لینک Google Places 

محل کسب و کار خود را در نقشه گوگل مپ ایجاد و کلمات کلیدی هدفمند را در قسمت پروفایل مورد استفاده قرار دهید.

Linkedin

Linkedin یک شبکه اجتماعی گسترده است، Linkedin به کاربران اجازه می‌دهد با ایجاد اکانت در قسمت پروفایل خود تجربیات کاری و مهارت‌های خود را عنوان و باعث ایجاد روابط کاری حرفه ای در دنیای واقعی می‌شود، هر کاربر لینک دین تنها در قسمت پروفایل خود می تواند لینک dofollow به سایت خود بدهد، داشتن لینک از سایت linkedin برای هر وبسایتی ارزشمند است.

digg 

Digg یک وبسایت خبری است، کاربران می توانند مقالات خود را پس از ایجاد ارسال نموده تا بر روی سایت قرار بگیرد، سایت digg  یکی از بهترین راه‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوای سایت است،digg  یک راهکار عالی برای ایجاد لینک و افزایش ترافیک سایت است، کاربر می تواند در سایت digg مقالاتی که می خواهد ایجاد و تبلیغ کند و لینک هایی با پسوند dofollow برای سایت خود ایجاد نماید.

Foursquare 

Foursquare یک نرم افزار شبکه اجتماعی معروف بر اساس موقعیت جغرافیایی است، با Foursquare کاربر می تواند پیوسته در هر موقعیتی با ارسال عکس نظر خود را به اشتراک بگذارد بدین ترتیب افرادی که در آینده به آن مکان میروند می توانند از نظر و تجربه شما استفاده کنند، با ثبت نام در نرم افزار foursquare هر کاربر می تواند در قسمت پروفایل خود یک لینک ثبت نماید.

Reddit 

Reddit یک مجموعه از صفحات وب ، سایت ، تارنامه دارای دامنه و زیر دامنه های اینترنتی مشترک است. در reddit داده های متنی ، صوتی ،تصویری به اشتراک گذاشته می شوند کاربر با ثبت نام می تواند متن و لینک ارسال نمایند ، ردیک شباهت زیادی به سایت digg دارد.

Squidoo 

 Squidoo یک سایت قدرتمند است، Squidoo به کاربران اجازه ساخت صفحات چند رسانه ای بدون HTML می دهد، در این سایت مقالات، لنز و نویسندگان، Lensmaster نامیده می شوند، هدف سایت ایجاد سیستم اشتراگ گذاری است، گرفتن لینک squidoo برای هر وبسایتی ازرشمند است.

Stumbleupon 

 Stumbleupon سایت محبوب دارای پیج رنک بالا در زمینه ارائه محصول و مطلب در سطح بین المللی است،Stumbleupon یک سایت عالی برای وبمستر ها جهت به اشتراک گذاشتن متن، تصویر و لینک سایتشان می باشد.

Yelp 

یلپ (yelp) سایت و اپلیکشین شناخته شده در سطح بین المللی است، yelp کمک می کند تا نزدیک ترین کسب و کار مرتبط با نیازتان را بیابند و کاربران را تشویق می نماید تا نظر خود با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد، با ایجاد اکانت یلپ می توانید در قسمت پروفیل خود لینک dofollow وبسایتتان را قرار دهید، توجه داشته باشید لینک‌های گذاشته شده در قسمت نظرات پسوند nofollow  می‌گیرند .

listings.local.yahoo

 listings.local.yahoo یک نمایه و پروفایل برای کسب و کار شما ایجاد می نماید، listings.local.yahoo امکان افزودن عکس، فیلم و پیشنهادات بر روی نمایه کسب کار را به کاربر می دهد، حتما از کلمات کلیدی هدفمند در قسمت پروفایل و توضیحات استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید .

Ezine Articles 

Ezine Articles یکی از سایت های محبوب برای وبلاگ نویس ها است، این سایت به کاربر اجاره می دهد در عوض متنی که تولید می کند برای سایتش لینک دریافت کنند به علاوه امکان بازنویسی و ویرایش مقاله برای کاربر ایجاد نموده است.

Hubpages 

Hubpages سایتی با پتانسیل قابل توجه بر مرورگر های گوگل است، کاربر در مورد موضوعات انتخابی خود همراه با لینک ، متن ایجاد می نماید. سایت Hubpages در سال 2006 تاسیس شد و امروز یکی از رقیب های سر سخت سایت squidoo به حساب می آید.
جمع بندی
هدف گرفتن بک لینک افزایش ترافیک ورودی کاربران به سایت شما طی زمان کوتاه برای بهبود رتبه شما در الگوریتم گوگل می‌باشد. امروزه بازاریابی اینترنتی راهی تضمینی برای رونق بخشیدن به کسب و کار تمام مجموعه‌ها است، بنابراین رقابت سختی وجود دارد و این رقابت روزافزون در حال سخت‌تر شدن می‌باشد. در رتبه بندی‌های گوگل نقطه‌ی آرامشی وجود ندارد، تمامی وبمسترها به دنبال کشف راه‌هایی جهت افزایش رتبه سایتشان در گوگل هستند، مطمئنا هنگام کشف راه‌های جدید، رمز موفقیتشان را فاش نخواهند کرد، ما در این مقاله تنها بخشی از ساده ترین و معروفترین ترین مدل های کسب لینک را عنوان کردیم، مطمئنا رقیب های شما هم تک تک این لینک‌ها را برای سایتشان دریافت کرده‌اند. برای کسب رتبه های اول و دوم در گوگل نیاز به سپردن کار به دست مختصصان با تجربه علم سئو است.