ديجيتال مارکتينگ چيست | اهميت ديجيتال مارکتينگ و تکينيک هاي آن

تاريخچه ديجيتال مارکتينگ

حدود 15 سال بعد از ارسال اولين سيگنالهاي راديويي توسط مارکوني، در زمستان سال 1910 براي اولين بار آواي موسيقي اپراي متروپليتن از طريق سيگنالهاي راديويي به گوش مردم رسيد، و همانطور که حدس مي‌زنيد اين اتفاق هيجان انگيز! مردم را به خريد بليت براي تماشاي اجراهاي بعدي ترغيب کرد؛ و ديجيتال مارکتينگ متولد شد. بدون کوچکترين اثري از تلفن‌هاي همراه هوشمند، اپليکيشن‌ها، فيس بوک و شبکه‌هاي اجتماعي؛ خيلي زود صاحبين کسب و کار، متوجه قدرت راديو براي افزايش فروش و کاربرد آن در بازاريابي شدند.

برخلاف چيزي که غالب افراد تصور مي‌کنند، ديجيتال مارکتينگ مترادف با بازاريابي اينترنتي نيست. ديجيتال مارکتينگ مي‌تواند هم آنلاين و هم آفلاين انجام شود.
ديجيتال مارکتينگ (Digital Marketing) به مجموعه فعاليت هايي که جهت تبليغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهاي ديجيتالي صورت مي گيرد گفته مي شود. اين يک تعريف خيلي ساده از ديجيتال مارکتينگ يا بازاريابي ديجيتالي بود. در واقع ديجيتال مارکتينگ خيلي گسترده تر از ديگر روش هاي بازاريابي در کسب و کارهاي سنتي است.
ديجيتال مارکتينگ از تکنولوژي هاي روز در راستاي دستيابي به جديدترين شيوه هاي تعامل با مشتريان استفاده مي کند و با کمترين هزينه امکان فروش هرچه بيشتر محصولات و خدمات را فراهم مي‌آورد. به کمک ديجيتال مارکتينگ و تنها با چند کليک مي توان به بازار هدف و مشتريان بالقوه دست پيدا کرد از اين رو استفاده از ديجيتال مارکتينگ به يک ضرورت در دنياي امروز تبديل شده است.
 

اهميت بازاريابي ديجيتال

ارتباط بين انسان و وسايل الکترونيکي، روز به روز در حال افزايش است. در واقع، در برخي از کشورها، کاربران بيش از 11 ساعت از فعاليت‌هاي روزانه خود را به تعامل با دستگاه‌هاي الکترونيکي اختصاص مي‌دهند. در آينده‌اي نزديک، استفاده از اين وسايل در تمام فعاليت‌هاي روزانه انسان نقش خواهد داشت. از اين‌رو، اهميت و تأثير بازاريابي ديجيتال روز به روز افزايش مي‌يابد. ناديده گرفتن اين موضوع، جذب مشتريان بيشتر را برايتان تقريباً غيرممکن و در نتيجه، کسب و کار شما از ديگر رقبا عقب مي‌ماند. در ادامه، به معرفي انواع بازاريابي ديجيتال مي‌پردازيم. شما مي‌توانيد با توجه به صنعت، کسب و کار و مشتريان خود، بهترين روش‌هاي بازاريابي ديجيتال را انتخاب کنيد و از اين روش‌ها براي رشد و توسعه کارتان بهره بگيريد.
 

تاکتيک ها در بازاريابي اينترنتي



با توجه به اهداف و استراتژي بازاريابي سازمان، بازاريابان مي توانند به وسيله کانال هاي رايگان و پرداختي در دسترس خود از يک کمپين بزرگتر حمايت کنند. به عنوان مثال توليد کننده محتوا مي تواند يک سري پست براي وبلاگ تهيه کند و براي کتاب الکترونيکي جديدي که شرکت به تازگي منتشر کرده است مشتري ايجاد کند و سپس مدير شبکه هاي اجتماعي شرکت مي تواند اين پست ها را از طريق تبليغ پولي يا انتشار در اکانت هاي شبکه هاي اجتماعي خود شرکت تبليغ کند، در نهايت بازاريابان ايميلي مي توانند کمپين ايميلي براي کساني که اطلاعات بيشتر در مورد کتاب الکترونيکي را از سايت دانلود کرده اند راه بياندازند.

 

نوع آفلاين ديجيتال مارکتينگ چيست



همان فعاليت‌هاي بازاريابي که به صورت سنتي و محيطي اجرا مي‌شده است اگر با استفاده از ابزارهاي ديجيتال باشد در اين دسته قرار مي‌ گيرد:
 

  • بازاريابي محيطي ارتقايافته
  • راديو مارکتينگ / بازاريابي راديويي
  • تلويزيون مارکتينگ / بازاريابي تلويزيوني
  • تلفن مارکتينگ / بازاريابي تلفني
     

سئو  Search Engine Optimization و بازاريابي موتورهاي جستجو  Search Engine Marketing

به جرات ميتوان گفت سئو و بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو و کاربران، گسترده ترين مبحث آنلاين مارکتينگ است که طي آن تمامي مباحث آن پيج ( کدنويسي، لينک هاي داخلي و…… ) و آف پيج (ورودي هاي سايت مانند رپورتاژآگهي، شبکه‌هاي اجتماعي و…. ) بايد بررسي و انجام پذيرد. از راه هاي ميانبر براي قرار گرفتن در صدر ليست گوگل، ميتوان به گوگل ادوردز اشاره کرد.
 

اهميت فهميدن پروسه خريد مشتريان چيست

اين روش به شما کمک مي‌کند تا حدي کشف کنيد که مشتريانتان در چه کانال‌هايي و در چه موارد تحقيق مي‌کند و اين فرصت خوبي است که شما در اين کانال‌ها حضور داشته باشيد و چه بهتر که اين اطلاعات را شما به آنها بدهيد . وقتي اين پروسه را بدانيم، متوجه مي‌شويم که چطور در تمامي مراحل اين پروسه همراه مشتري احتمالي باشيم تا در نهايت آن را به مشتري نهايي خود تبديل کنيم.
 

بازاريابي شبکه هاي اجتماعي (Social Media Marketing)

استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي درجهت ترويج محصول يا خدمات و بالابردن برند، همراه با استراتژي مطلوب که در نهايت منجر به افزايش بازديد وب سايت، خوشنامي برند و جذب مخاطب جديد خواهد شد. استراتژي بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي منجر به بازاريابي بر روي مشتريان بالقوه، ارتقا و افزايش مشتريان واقعي، وفاداري مشتريان و تکرار خريد خواهد شد. محتواي توليدي در رسانه‌هاي اجتماعي برند با رويکردي غير تهاجمي مي‌بايست کاملا جذب کننده باشد. محتواي توليدي در شبکه‌هاي اجتماعي بايد کاربر را به دنبال خود بکشاند و همچنين منجر به آشنايي کاربران جديد با برند شود.
 

  • اينستاگرام مارکتينگ (بازاريابي در اينستاگرام)
  • بازاريابي در توييتر
  • اينفلوئنسر مارکتينگ (بازاريابي تأثيرگذار)

بازاريابي ويروسي

با توسعه social media شبکه هاي اجتماعي و بهره وري مردم از آنها و افزايش ضروريت رسانه هاي اجتماعي، تبليغات به شيوه دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن رسانه هاي اجتماعي به وسيله اشخاص، اهميت زيادي پيدا کرده است. بهره وري از بازاريابي ويروسي و توليد رسانه هاي اجتماعي به شکلي که سبب شود اشخاص جامعه بيشتر در مورد آن تبادل نظر کنند و رسانه هاي اجتماعي شما را به اشتراک بگذارند در حال توسعه است و جز متد هاي بازاريابي اينترنتي به حساب مي ايند. تبليغات دهان به دهان با استفاده از تاثير شبکه اي اينترنت به صورت آنلاين توسعه پيدا مي کند و از نظر اين که به تعداد زيادي از افراد دسترسي پيدا مي کنيد بسيار عالي است. از ديدگاه بازاريابي، در فرايند بازاريابي ويروسي افراد تشويق مي شوند اطلاعات بازاريابي خوبي را بگيرند و منتقل کنند. اطلاعاتي که بر حسب تصادف يا به صورت برنامه ريزي شده مطلوب شخص هستند.

بازاريابي آنلاين يا ديجيتال مارکتينگ ؟ کدام بهتر است

 تفاوت بازاريابي آنلاين و ديجيتال مارکتينگ آن چنان فاحش نيست. اين دو روش از اصول تبليغاتي در کسب و کار هستند و تقريبا مي توان آن ها را مکمل يکديگر دانست. آنلاين مارکتينگ روش هاي بازاريابي مبتني بر ابزار هاي آنلاين است و همان طور که مي دانيد تمام روش هاي بازايابي در اينترنت زيرمجموعه ديجيتال مارکتينگ هستند.
دقت داشته باشيد که در بازاريابي ديجيتالي صرفا ابزار ها آنلاين نيستند و بنابراين عکس اين قضيه صادق نيست. ويژگي هاي بازاريابي اينترنتي اين روش را به يکي از کليدي ترين بخش هاي ديجيتال مارکتينگ تبديل کرده است.