سئو داخلي سايت | چگونه سئو داخلي سايت خود را به بهترين نحو انجام دهيم

سئو داخلي چيست؟

سئو داخلي که از آن با عنوان هاي On-Site SEO و On-Page SEO نيز ياد ميشود، به مجموعه اقداماتي اطلاق مي گردد که با استفاده از بهينه سازي عناصر يک سايت، موجب افزايش رتبه و ترافيک سايت از موتورهاي جستجو شويد. منظور از سئو داخلي، هم بهينه سازي محتوا و هم کدهاي HTML وب سايت است. در نقطه مقابل سئو داخلي، سئو خارجي يا Off-Site SEO وجود دارد که شامل لينک هاي خارج از سايت شما و همينطور ديگر سيگنال هاييست که از محيط اينترنت به سمت سايت شما ارجاع داده مي گردد.

تا همين چند سال پيش تگ هاي متا (Meta Tags)، تگ هاي هدينگ، بمباران متن با کلمه کليدي هدف و تصاوير بهينه شده کليد موفقيت در سئو داخلي بودند. از سال 2016 تغييراتي اساسي در الگوريتم هاي گوگل ايجاد شد که با معرفي الگوريتم مرغ مگس خوار به اوج خود رسيد. در اين الگوريتم هاي جديد تلاش شده رفتار کاربران و ميزان رضايت آنها از محتوا نيز مورد توجه قرار داده شود.

آموزش تکنيک هاي سئو داخلي سايت

انتخاب کلمه کليدي يکي از مهمترين وظايف ما هنگام نوشتن يک مقاله يا توليد يک صفحه جديد است. قبل از شروع به نوشتن بايد به اين فکر کنيم که کاربران چه موضوعاتي را جستجو ميکنند، با چه ادبيات و عباراتي اين موضوعات را در گوگل جستجو ميکنند، چه محتوايي ميتوان در اين مورد توليد کرد و چه سوالات ديگري را ميتوان در همين صفحه پاسخ داد.

درج محتواي ارزشمند در سايت

دليل بازديد کاربران از سايت شما، وجود محتوايي است که براي آنها داراي ارزش مطالعه و خواندن باشد. نه تنها کاربران شما، بلکه گوگل هم محتواي سايت شما را ميخواند و بر اساس کيفيت مطلب، رتبه شما را در نتايج جستجو تعيين ميکند. بنابراين براي درج محتواي ارزشمند در سايت خود وقت بگذاريد. اينکه شما هر روز در سايتتان مطلب درج کنيد ولي اين مطلب فاقد ارزش باشد اصلا شيوه مناسب و جالبي نيست. شايد بهتر باشد که هر هفته تنها يک مطلب در سايتتان درج کنيد ولي مطلبي که جهت انتشار در سايتتان انتخاب ميکنيد از کيفيت، محتوا و طول مناسب برخوردار باشد.

 

عنوان صفحه ( Page Title)

عنوان صفحه يکي از مهمترين فاکتورهاي سئو در سئو داخلي مي باشد. هر صفحه شما بايد داراي يک عنوان واحد باشد که کلمات کليدي مهم در آنها قرار گرفته شود. براي مثال ما يک پست آموزشي سئو در خصوص معرفي تکنيک هاي سئو داخلي نوشتيم. مي توانيم عنوان آن را به اين صورت بنويسيم: " تکنيک هاي اصلي در سئو داخلي" . همانطور که مشاهده مي کنيد، کلمه کليدي ما در عنوان اين صفحه قرار گرفته است.

Meta Tag (متا تگ ها)

Meta Tag ها اطلاعاتي درباره صفحات سايت براي موتورهاي جستجو فراهم مي‌کنند. به‌منظور رسيدن به رتبه بالاتر، اين امر بايد براساس ارتباطات و رضايت کاربران انجام شود و علاوه براين، متا تگ هاي نوشته‌شده توسط انسان نسبت به متاتگ‌هايي که CMS ها به شکل پيش‌فرض و اتوماتيک درج مي‌کنند، تأثير بهتري بر روي کاربران و افزايش نرخ کليک دارد چرا که انسان حس نزديک‌تري به هم نوع خود دارد يا يک ربات، و همچنين مي‌توان از خلاقيت ذهن انسان در نحوه نوشتن متن‌ها در جهت کسب بازديدکننده و بهبود نرخ کليک استفاده کرد.  متاتگ‌هاي ديگري هم در on page seo وجود دارد مثل متاتگrobots که شما مي‌توانيد با اين متاتگ به ربات‌هاي جستجوگر اعلام کنيد که اين صفحه يا اين آدرس از سايت را ايندکس نکن (ايندکس يعني در نتايج جستجو نشان نده) يا لينک‌هاي اين صفحه يا اين آدرس از سايت را دنبال نکن، البته دستورات بيشتري مي‌توان از طريق اين متاتگ مورداستفاده قرارداد و تنظيم کردن آن اهميت بالايي دارد
در سئو داخلي براي برجسته نمودن عنوان و زير عنوان ها و نکات مهم بايد از تگ‌هاي عنوان استفاده نماييد. تگ عنوان معمولا با H1 نشان داده مي شود. به همين دليل نيازي نيست از تگ H1 در داخل مقاله استفاده کنيد. در هر صفحه وجود يک تگ H1 براي آن کافي است. براي تقسيم بخش ها، از H2 و H3 استفاده کنيد البته اين نکته را نيز مد نظر داشته باشيد که از H2 و H3 بيش از حد استفاده نکنيد چرا که الگوريتم هاي گوگل چنين کاري را دوست ندارند.

تصاوير

آنچه مي تواند به جذب ترافيک از جستجوي تصاوير کمک کند بهينه سازي تصوير است. اين بهينه سازي را مي توانيد با بکار بردن کلمات کليدي در عنوان يا Title تصوير و متن Alt در پست وبلاگي خود ايجاد کنيد. اين نکته نيز حائز اهميت است که تصاوير مي توانند سبب تعامل کاربران شوند که نکته بسيار مهمي است. بعبارت ديگر هرچقدر کاربر تعامل بيشتري با سايت داشته باشد، مدت زمان حضورش در سايت بيشتر خواهد بود و همين امر موجب افزايش رتبه کلي سايت خواهد شد. در اين ميان يک نکته مهم وجود دارد و آن اينست که وجود تصاوير با حجم زياد مي تواند سرعت بارگذاري سايت شما را کندتر نمايد. سرعت بارگذاري پاييني خود از جمله عواملي است که سبب افت رتبه سايت در گوگل مي‌شود.

سرعت بارگذاري سايت ( Site Speed )

سرعت بارگذاري صفحه (page speed) به مقدار زماني که طول مي‌کشد تا يک صفحه سايت به طور کامل بارگذاري شود گفته مي‌شود. زمان بارگذاري به عواملي مانند هاست،طراحي سايت و بهينه بودن سايت بستگي دارد. اين مورد هم براي کاربران و هم موتورهاي جستجو فوق العاده مهم است. احتمال اينکه کاربران منتظر بارگذاري يک سايت کند بمانند خيلي کم است و از طرفي گوگل به خاطر اين موضوع امتياز منفي براي شما در نظر مي‌گيرد.

آدرس هاي دوست داشتني (SEO-Friendly URL)

هنگامي که URL را براي صفحات وب سايت خود در نظر مي‌گيريد بايد توجه کنيد آنها مختصر و کوتاه و قابل توصيف نسبت به متن صفحه باشند. همچنين از نماد‌هاي مانند @#$ و غيره در آدرس صفحات استفاده نکنيد. کلمات انتخابي براي URL مي‌تواند فارسي يا لاتين باشد و بهتر است آنها را به وسيله خط تيره (-) از هم تفکيک کنيد.استفاده از کلمه کليدي يا مترادف آن در آدرس صفحات مي‌تواند موثر باشد.
 

لينک‌هاي شکسته (Broken Links)

لينک شکسته، به لينکي گفته مي‌شود که پس از کليک روي آن، آدرس مورد نظر باز نمي‌شود و يا باز مي‌شود و مخاطب با پيام 404 not found مواجه مي‌شود.
وجود اين لينک‌ها در سايت باعث کاهش اعتبار صفحات سايت مي‌شود.
همان‌گونه که گفتيم، اسپايدرها همواره در حال دنبال کردن لينک‌ها مي‌باشند و زماني که در حين دنبال کردن لينکي به بن‌بست بخورند و پروسه دنبال کردنشان متوقف شود، برايشان ناخوشايند است. چرا که براي موتورهاي جستجو در دسترس بودن بسيار اهميت دارد و به همين دليل، پيش تر اشاره شد که در انتخاب سرور سايت دقت کنيد.
بايد ميزبان سايت، علاوه بر سرعت پاسخگويي بالا، آپ تايم بسيار بالايي نيز داشته باشد.
اگر در پنل Google Search Console دقت کرده باشيد، نموداري قرار گرفته است که تعداد صفحات 404 و خطاهاي عدم دسترسي به سرور را نشان مي‌دهد و همين مورد نشان‌دهنده اهميت بالاي موضوع براي گوگل است.