url چيست | آدرس URL مناسب چگونه در سئو سايت تاثير مي گذارد

اگر به نواري که در قسمت بالاي مرورگرتان در ابتداي همين صفحه قرار دارد نگاه کنيد، مي‌توانيد يک نمونه URL ببينيد. همان چيزي که گاهي به زبان ساده‌تر به عنوانِ آدرس سايت به آن اشاره مي‌کنند.
کم نيستند کساني که فکر مي‌کنند معني URL واضح است و نياز نيست در مورد آن حرف بزنيم.
کلمه اختصاري URL که مخفف Uniform Resource Locator است، راهي است براي شناسايي مکان يا موضع يک فايل بر روي اينترنت. URL همان آدرسي است که ما نه تنها براي باز کردن وبسايت ها براي مرور، بلکه براي دانلود تصاوير، ويديو، برنامه هاي نرم افزاري و انواع مختلف ديگر فايل هاي استفاده مي کنيم که بر روي يک سرور ميزباني مي شوند . باز کردن يک فايل بر روي ديسک سخت کامپيوتر به سادگي دابل کليک کردن بر روي آن است، اما براي باز کردن يک فايل بر روي کامپيوترهاي راه دور مثل وب سرورها مستلزم آن است که URL يا آدرس اختصاصي و منحصر آن فايل را بداينم بطوري که مرورگر وب ما بداند کجا دنبال آن فايل بگردد. يعني در واقع URL به مرورگر مکان منبع مورد نياز را نشان مي دهد.
امکان دارد در URL يک صفحه اينترنتي ، نام فايل نوشته نشود ، مثل URL زير :

http://www.kelidestan.com/matlab/
در اين صورت ، مرورگر اينترنت به دنبال فايل هايي با نام index يا default مي گردد و چنانچه يکي از آن دو را پيدا کند ، آن صفحه اينترنتي را نمايش خواهد داد . در واقه اين يک قرارداد است که معمولا صفحات اينترنتي اصلي يک مسير بر روي سرور را با نام هاي index يا default نامگذاري مي کنند و بنابراين اگر شما نام فايل را در URL مشخص نکنيد ، مرورگر اينترنت فرض مي کند که هدف شما دسترسي به اصلي ترين صفحه اينترنتي ان مسير بر روي سرور بوده است و همان صفحه اينترنتي را به شما نمايش خواهد داد .

بررسي عکس العمل گوگل در برخورد با تغيير آدرس URL

اتفاقي که در هنگام تغيير آدرس سايت رخ مي دهد اين است که ربات خزنده گوگل در زماني که مي خواهد وارد سايت شما بشود با تعداد زيادي از خطا 404 روبرو مي شود روبات پس از مواجه شدن با چنين اتفاقي تمام صفحات ايندکس شده سايت شما را به سرعت حذف مي کند که باعث افت بسيار شديد رتبه سايت شما در نتايج گوگل مي شود. از سوي ديگر تمامي بک لينک هايي که از ساير سايت هاي اينترنتي در ميگرفتيد ضايع مي شود که باعث ضرر و زيان جبران ناپذيري ميشود.
گوگل پيشنهاد مي کند که مشکلات آدرس URL را با به کار بردن نکات زير برطرف کنيد.

  • استفاده از  فايل  robots.txt به منظور جلوگيري از دسترسي گوگل به آدرس هاي خاص
  • جلوگيري از دسترسي گوگل به Ids ها
  • کوتاه کردن آدرس URL ها به وسيله حذف پارامترهاي غير ضروري
  • بررسي سايت از نظر وجود لينک هاي شکسته در آن

آدرس URL سايت تان براي انسان ها خوانا باشد

همانطور که مي دانيد آدرس سايت و صفحات شما توسط انسان ها خوانده مي شود پس اگر بتوانيد اين آدرس ها را به گونه اي ساختاردهي کنيد که خواندن آن براي انسان ها راحت تر باشد، پس خواندن آن براي موتورهاي جستجوگر نيز ساده تر خواهد بود. در دسترس بودن، هميشه يکي از بخش هاي مهم و ضروري در حوزه سئو بوده است اما هيچ وقت به اندازه امروز اهميت بالايي نداشته است زيرا موتورهاي جستجوگر، امروزه مي توانند داده هاي کاربران را بررسي کنند و تشخيص دهند افراد به دنبال چه چيزهايي هستند.

دلايل مهم بودن URL ها

از سال هاي قبل ، بازاريابان موتورهاي جستجو ، قرار دادن کليد واژه ها ي مرتبط با محتواي سايت را در URL ها توصيه مي کردند ، همانطورر که گفته شد انتخاب نام يک URL براي سايت خود ،  جز يکي از مهمترين عناصر بهينه سازي يک سايت است ، در قسمت پائين چند ويژگي URL ها را براي شما بيان مي کنيم :

  • URL هاي مناسب تاثير نسبتا خوبي در رتبه بندي سايت شما دارد.
  • URL هاي مناسب ، نشان دهنده محتواي سايت شما هستند.
  • داشتن کليد واژه هايي در متن URL به کسب رتبه بهتر در موتورهاي جستجو به شما کمک خواهند کرد.

تمام URL ها بايد با حروف کوچک نوشته شوند
 

اگر در يک URL از حروف بزرگ استفاده شود، اين حروف به‌صورت خودبه‌خود به حروف کوچک تغيير داده مي‌شوند. در برخي مواقع اگر سيستم‌عامل مورداستفاده شما لينوکس يا يونيکس باشد، لينک‌هاي مشابهي که تنها تفاوت آن‌ها در بزرگ و کوچک بودن حروف آن‌ها است مثل لينک‌هاي example.com/webpage و example.com/webpage ممکن است لينک‌هاي مجزايي در نظر گرفته شوند که به دو صفحه مختلف ارجاع مي‌دهند.

دلايل برتر بودن url انگليسي چيست

کوتاه بودن لينک انگليسي نسبت به لينک فارسي
url انگليسي يا همون لينک انگليسي نسبت به url فارسي به شدت کوتاه هستند. شما کافيه يک تست انجام بديد در يک پست از 5 کلمه انگليسي در نامک (لينک پست) استفاده کنيد و در يک پست ديگه 1 کلمه فارسي در نامک بنويسيد و بعدش هر دو url رو کپي و در شبکه هاي اجتماعي مثل تلگرام انتشار بديد، فکر ميکنيد کدوم url طول بيشتري داره؟ بله درسته، url فارسي درحالي که 4 کلمه کمتر داشت ولي طولاني‌تر بود و از تعداد کاراکترهاي بيشتري تشکيل شده هست.
نکته: اصطلاحات مثل url ، نامک ، لينک و آدرس همه يکي هستند.
 

URL خود را در اندازه بهينه حفظ کنيد

در صفحه نتايج جستجو، اغلب URL ها اندازه کاراکترهاي خود را در محدوده مناسب ??-?? کلمه حفظ مي‌کنند. مخاطب خود را در نظر بگيريد. URL هاي کوتاه‌تر براي اشتراک، کپي کردن و خواندن راحت‌تر است. لزوماً، URL بايد نمايي از اطلاعاتي را که شما با بازديد صفحه خواهيد ديد، نشان دهد. URL هاي خيلي طولاني -هرچند متداول نيست- رتبه را پايين مي‌آورد. حتماً حواستان باشد که بازديدکننده‌هاي سايتتان تجربه کاربري خوبي داشته باشند؛ و URL کوتاه قدمي به اين منظور است.
 بهينه سازي URL وب سايت فروشگاه

آدرس صفحات دسته بندي محصولات (Category) يک وب سايت فروشگاه آنلاين بهتر است بصورت خوانا و مشخص تعريف شوند. مثلا آدرس http://ecommercesite.com/category=sdfsd4322 اصلا نمي تواند از نظر گوگل و همچنين کاربران، بهينه باشد. اما آدرس http://ecommercesite.com/bags مسلما مي تواند کلمه bags را بعنوان يکي از دسته هاي اصلي محصولات وب سايت به گوگل و کاربران سايت معرفي کند.
براي صفحه مشخصات محصولات، دو روش بهينه وجود دارد: يکي اينکه در آدرس اين صفحه نام دسته بندي محصول (مثلا bags) را بياوريد. مانند: http://site.com/bags/brown-bag -01 روش دوم اينست که بعد از نام دامين سايت، عنوان محصول مستقيما بيان شود. مانند: http://site.cm/brown-bag-01