چرا باید از تگ های تیتر یا هدینگ در متن استفاده کنیم؟
تگ هدینگ (heading Tag) چیست؟
هدینگ ها همان عنوانهایی هستند که برای محتوایمان انتخاب میکنیم. H1 هدینگ اصلی یا عنوان اصلی صفحه است و بقیه هدینگ ها همگی عناوین فرعیتر هستند. با وجود این عنوانها در صفحه هم کاربران و هم گوگل به ساختار اصلی صفحه و محتوای آن با جزئیات بیشتر پی خواهند برد. حتی شاید کاربری یکی از عنوانها را انتخاب کرده و فقط به مطالعه همان قسمت از مطلب صفحه بپردازد. این در حالی است که بدون وجود هدینگ وی مجبور به مطالعه کل صفحه بود یا شاید از خیر آن نیز میگذشت. تگهای هدینگ از H1 تا H6 متغیر است و یک ساختار سلسله مراتبی را به صفحه شما میدهد. شناسایی عنوان با برچسب H1 به گوگل کمک میکند تا به سرعت بفهمد محتوا مربوط به چیست؛ در واقع عنوان اصلی صفحه را نشان میدهد.
تگ های هدینگ - تگ تیتر
چرا باید از تگ های تیتر یا هدینگ در متن استفاده کنیم؟
همان طور که گفته شد، تگهای HTML با برجسته کردن مباحث مهم، ساختاربندی محتوا را برای کاربران و برای گوگل مشخص میکنند. پس گوگل متوجه میشود پاراگراف یا پاراگرافهای زیر یک هدینگ به چه موضوعی اختصاص دارد و باید این محتوا را برای کدام عبارات سرچ شده نمایش دهد. همچنین کاربران با دیدن یک هدینگ ممکن است آن را جذاب نبینند و ترجیح دهند که از آن گذشته و در عوض یک هدینگ دیگر که برایشان جذابتر است را مطالعه کنند. به این ترتیب در وقت خود صرفهجویی خواهند کرد. اما معمولاً دلیل اصلی استفاده تگهای هدینگ در متن، کمک به سئو سایت است.
تأثیر مستقیم تگ های تیتر بر سئو
کلماتی که در تگهای هدینگ به کار میروند به نوعی میتوانند کلمات کلیدی صفحه به شمار روند؛ چراکه نشان دهنده مباحثیاند که شما در آن صفحه در مورد آنها صحبت کردهاید. پس از همین رو در سئو سایت نقش مهمی خواهند داشت. اگر گوگل درک بهتری از ساختار صفحه داشته باشد، محتوای آن را با عبارات جستجوی بازدیدکنندگان در موتور جستجو در گوگل مطابقت میدهد. کمک به گوگل، کمک به خود شماست. رتبه سایت شما بهبود مییابد.
تأثیر تگ های تیتر غیرمستقیم بر سئو
و اما تگ تیتر فواید غیرمستقیمی هم برای سئو سایت دارد. برچسبهای HTML هدینگ تجربه بهتری برای خوانندگان شما ایجاد میکنند (UX) و به ایشان کمک میکنند تا آنچه را که به دنبالش هستند بیابند. با توجه به اهمیت زیادی که گوگل برای تجربه کاربری سایت قائل است، این امر میتواند به صفحات شما در رتبه بندی بهتر کمک کند. به علاوه، عناوین معنیدار و صادقانه خوانندگان را در صفحه نگه خواهد داشت (زمان ماندگاری بیشتر) و حتی شاید به صفحات دیگر سایتتان هم سری بزنند.
معرفی تگ h1 تا h6
ممکن است که تگهای هدینگ شما به H4، h5 و h6 گسترش یابد، اما ما فقط به بررسی سه هدینگ اول (H1 تا H3) میپردازیم زیرا این تگها دارای بیشترین ارزش SEO هستند. شما نمیتوانید از تگهای هدینگ در هر کجای صفحه خود استفاده کنید و توقع داشته باشید که سئوی سایت ارتقا پیدا کند. هر تگ جایگاه خاص خود را در صفحه دارد. تگ H1 برای عنوان اصلی در صفحه استفاده میشود؛ بنابراین هر صفحه فقط یک H1 خواهد داشت. تگ H2 عناوین فرعی داخل صفحه را میسازد که میتواند بیشتر از یک عدد باشد. ممکن است هر کدام از این عناوین فرعی دارای زیرمجموعهای باشند که آنها را با هدینگ های 3 (H3) نشان میدهیم؛ بنابراین هر تگ H2 میتواند چند تگ H3 داشته باشد. تگهای H3 نیز میتوانند زیرمجموعهای داشته باشند که با H4 مشخص میشوند؛ یعنی هر تگ H3 نیز میتواند چند تگ H4 داشته باشد. به همین ترتیب تگ H4 زیرمجموعههایی به نام تگهای H5 دارد و تگ H5 نیز زیرمجموعههایی دارد که به آنها تگ H6 گفته میشود.
منبع: وب24