وبمستر کيست | يک مدير سايت چه وظايفي جهت مديريت سايت دارد

وبمستر کيست و چه کارهايي انجام ميدهد؟

وب مستر در لغت به معناي مدير سايت ميباشد . يک وب مستر کسي است که محتوا و سازمان يک وب سايت را ايجاد و مديريت مي کند و هم چنين سرور و جنبه هاي برنامه نويسي فني يک وب سايت را مديريت مي کند . اما کار وب مستر در شرکت ها ي بزرگ و کوچک اندکي تفاوت دارد . در يک شرکت کوچک، يک وب مستر معمولا از تمام تکنولوژي مربوط به وب سايت مراقبت مي کند. در يک شرکت بزرگ وب مستر کسي است که دانش و تجربه کافي از HTML دارد و تکنيک هاي لازم براي برنامه نويسي را ميداند. در حقيقت در شرکت هاي بزرگ وب مستر بايد زبان برنامه نويسي و کد نويسي را بداند و بشناسد . ه
در شرکت هاي بسيار بزرگ تيمي از وب مستران در راس سازمان ايجاد ميشود. در حقيقت آنها بر روي گروهي ديگر از افراد مثل پشتيبانان سايت ، مسئول برنامه نويسي ،  طراح سايت و ... نظارت دارند و کار آنها را رهبري و کنترل ميکنند.  
وبمستر مسئول نگه داري وب سايت است . و مسئول نظارت بر کارکرد صحيح وب سايت هاي تحت نظارتش که سرويس مطلوبي را براي کاربران و مخاطبان ارائه دهند . وبمستر ها مرتباً سرعت دسترسي به وب سايت و دردسترس بودن آن را بررسي مي کنند و اگر مشکلي بروز دهد به سرعت آن را برطرف مي کنند . به عبارت ديگر به مدير يا مسئول ارشد وب سايت ، وبمستر مي گويند . فردي که مسئول طراحي ، توسعه ، بازاريابي و نگه داري وب سايت است . معمولاً يک وبمستر با طراحي گرافيکي ، کدنويسي و اصول مديريتي آشناست .

وبمستر موفق کيست

وبمستري موفق مي باشد که به طور مدام دانش خود رابه روز مي کند و و در کد زني اپديت شده تسلط کامل داشته باشد. يک وبمستر بايد بتواند در صورت عدم حضور ساير اعضا همه ي کاراي سايت به تنهايي انجام دهد. در سازمان هاي کوچک تمام کارهاي کدزني، طراحي، توليد محتوا و … را يک نفر يعني همان وب مستر انجام مي دهد اما در سازمان هاي بزرگ وب مستر وظيفه سرپرتي و نظارت از کارمندان بخش هاي مختلف سايت از جمله بخش فروش ، پشتيباني ، توليد محتوا ، طراح سايت ، برنامه نويس و توسعه دهنده و هرآن که به نحوي در وظايف توسعه و نگهداري سايت دخيل هست را به عهده دارد و آنها را رهبري و مديريت مي کند.

برخي وظايف يک وبمستر

برنامه‌نويسي . آشنايي با کد نويسي به زبان‌هاي مختلف برنامه‌نويسي،  البته اين امر الزامي نيست و مي‌توان برحسب مورد براي اجرا به يک متخصص واگذار گردد.
طراحي وب‌سايت کاملاً خلاقانه و حرفه‌اي بدون نياز به يک خط کد نويسي، طراحي وب‌سايت شرکتي، شخصي، فروشگاهي، خدماتي، آژانس‌هاي مسافرتي، گالري، فروش فايل و … بدون نياز به کد نويسي.
متخصص سئو، توانايي دريافت و يا افزايش رتبه يک سايت روي موتورهاي جستجو در کلمات کليدي مرتبط با کسب‌وکار
متخصص تبليغ نويسي،افزايش فروش به بازديدکنندگان با استفاده از CRO
بررسي و کنترل وضعيت سرور و هاست سايت و انجام اقدامات لازم در صورت نياز براي رفع خرابي و اشکالات احتمالي
تهيه بانک اطلاعاتي از کاربران سايت (جهت اطلاع رساني و يا تبليغات خاص)
بررسي صحت لينک‌هاي موجود در سايت و عناوين صفحات و بروزرساني آنها در صورت نياز
بررسي و رفع اشکالاتي که بازديدکنندگان سايت مطرح مي کنند.
ثبت سايت و بالا بردن رتبه‌ي آن در موتور هاي جستجو با استفاده از تکنيک هاي بهينه سازي
بررسي نيازهاي اطلاعاتي و خدماتي کاربران سايت و برنامه ريزي و هدف گذاري در پاسخ مطلوب به آنها
شما به عنوان مدير سايت يا وبمستر ممکن است در يکي از شرايط زير قرار داشته باشيد که به تناسب آن وظايف شما تا حدي متفاوت است:

مدير يک سايت شخصي و جمع و جور؛ در اين حالت شما بايد همه کارهاي مربوط به يک وبمستر را خودتان انجام دهيد اما در اندازه کوچک و جمع و جور. حتي برنامه نويسي بخش هاي مختلف سايت، گرافيک و ثبت دامين بر عهده شماست. البته در صورتي که شما تسلط بر برنامه نويسي وب نداشته باشيد و با تکنيک هاي طراحي آشنا نباشيد، مي توانيد از نرم افزارهاي مديريت محتوا که کدهاي آماده و طراحي شده را در اختيار شما قرار مي دهد استفاده نماييد.
مدير وب سايت يک شرکت و يا سازمان بزرگ که چندين نفر نيز کارمند داريد و تحت نظارت شما کار نگهداري سايت را انجام مي دهند؛ در اين حالت شما به کمک يک تيم متخصص، مسئول نگهداري و توسعه يک وب سايت مي باشيد. بديهي است براي مديريت يک گروه تخصصي از کارشناسان، شما نيز بايد داراي مهارت هاي پايه در حوزه هاي مختلف از جمله برنامه نويسي وب، موضوعات بهينه سازي سايت در موتورهاي جستجو و مسايلي از اين قبيل باشيد.
مدير مجموعه اي از وب سايت ها در يکي از شرکت اينترنتي يا اينکه مدير يک وب سايت حرفه اي در يک شرکت اينترنتي که داراي ترافيک بالا و کاربران بسيار زياد مي باشد و کسب و کار آن از طريق اينترنت است. در اين حالت نيز شما بايد داراي بالاترين تخصص و تجربه در زمينه کاري خود باشيد تا بتوانيد در دنياي پر رقابت مجازي، وب سايت تحت نظر خود را به بهترين نحو مديريت کرده و از ساير رقبا پيشي بگيريد.

  • تفاوت سايتي که وبمستر دارد با سايتي که وبمستر ندارد در چيست؟


در حقيقت با حضور وبمستر، به وب سايت شما به عنوان يک سايت حرفه اي و مطمئن نگاه مي کنند. با استفاده از وبمستر مي توانيد مطمئن شويد که تمام مشکلات سايت شما برطرف مي شود و سايت شما به درستي کار مي کند.
داشتن وبمستر در وقت و انرژي افراد صرفه جويي مي کند. اگر وب سايتي داريد ولي از وبمستر براي انجام کارهاي مهم آن استفاده نمي کنيد، بدانيد که بايد براي حل تمام مشکلات سايت خود و کنترل عملکردهاي مهم سايت، خودتان وقت بگذاريد.
خلاصه اينکه بهتر است نظارت و مديريت وب سايت خود را به وبمستر بسپاريد تا او اين کارها را براي شما انجام دهد و شما فقط به چيدن استراتژي، توليد محصول و افزايش فروش خود فکر کنيد.