رتبه الکساي سايت چيست | تکنيک هاي بهبود رتبه الکسا

تاريخچه شرکت الکسا

سرويسي که ما امروز به اسم الکسا مي‌شناسيم توسط شرکت الکسا اينترنت عرضه مي‌شود. اين شرکت در سال 1996 با هدف ارزيابي و سنجش ترافيک اطلاعات در فضاي وب و آرشيو کردن صفحات وب تشکيل شد. آمازون شرکت الکسا اينترنت را سه سال بعد در سال 1999 خريداري کرد و تاکنون، مالکيت شرکت الکسا اينترنت و طبيعتاً سرويس الکسا را در اختيار داشته است. اگر با سايت و رتبه الکسا آشنايي نداريد پيشنهاد مي‌کنيم ابتدا به http://www.alexa.com سر بزنيد و آدرس يک سايت را در آن تايپ کنيد تا بتوانيد رتبه‌ي آن سايت را ببينيد. عدد کوچکتر به معناي رتبه‌ي بهتر است و همان‌طور که مي‌توانيد حدس بزنيد رتبه‌ي سايت‌هاي گوگل و فيس بوک تک رقمي است.
آيا تا بحال پرسيده ايد که اين سايت چگونه ترافيک سايتها و رتبه آنها را تعيين ميکند؟ سايت الکسا همانند سايتهاي گوگل و ياهو داراي يک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران ميتوانند با نصب آن، از امکانات سايت الکسا استفاده نمايند. يکي از کارهايي که اين نوار ايزار انجام ميدهد اين است که تمام بازديدهايي را که کاربر انجام ميدهد را به سايت الکسا گزارش مي دهد. سايت الکسا با توجه به اين گزارشها، آمار ترافيک سايتها و رتبه آنها را ارائه مي کند. افزايش رتبه الکسا ميسر نيست مگر با جذب بيشتر بازديدکننده براي پايگاه اينترنتي خود. بهترين روش بالا بردن کاربران سايت استفاده از موتورهاي جستجوي فعال در اينترنت است. از جمله قدرتمند ترين اين موتورهاي جستجو گوگل مي باشد اين موتور جستجوي قدرتمند داراي بيشترين محبوبيت در بين کاربران ايراني است بطوريکه بيش از 85 درصد فارسي زبانان و ايرانيان از اين سايت براي پيدا کردن موضوع و مطلب مورد نيازشان در شبکه جهاني اينترنت استفاده مي کنند .
 

معيارهاي سنجش و ارزيابي کيفي رتبه الکسا

ممکن است اين موضوع ذهن ما را به خود درگير کرده باشد که اگر امکان تغلب و دور زدن رتبه الکسا وجود دارد پس چرا اين سايت توانسته به عنوان يکي از مهمترين مراجع رتبه بندي سايت ها در جاهان مطرح شود؟ در پاسخ بايد گفت تنها رتبه عددي، قابل دستکاري بوده و از طرق ديگر مي توان صحت و سقم اين موضوع را بررسي کرد. البته مجددا متذکر مي شويم که هر قدر رتبه به 1 نزديکتر مي شود امکان دستکاري آن سختتر مي شود.
اما قبل از بررسي لازم است با يکسري از مفاهيم تاثيرگذار در نتيجه ارزيابي آشنا شويم:

Global Rank : رتبه جهاني سايت
Rank in country : رتبه کشوري سايت
Bounce Rate : نرخ فرار (معياري براي عدم رضايت بازديدکنندگان از سايت)
Daily Page views per Visitor : تخمين بازديد روزانه منحصربفرد هر بازديد کننده
Daily Time on Site : زمان تخميني روزانه براي هر بازديد کننده (دقيقه:ثانيه)
Top Keywords from Search Engines : درصد جذب ورودي با کلمات از موتورهاي جستجوگر

رتبه الکسا چقدر اهميت دارد؟

واقعيت اين است که آمار اين سرويس الزاما دقيق و کاملا براساس واقعيت نيست و تا حدي مبتني بر محاسباتي احتمالي و فرضي است. به هر حال اين رتبه‌بندي از عواملي است که شما را براي برنامه ريزي‌هاي پيش روي خود ميتواند کمک کند. بارها پيش مي‌آيد که سايت در يک مدت کوتاه در الکسا رشد ميکند که با بررسي موارد مختلف شما ميتوانيد نياز‌هاي کاربران خود را درک کنيد. گاهي ميتوانيد رقيبان خود را در الکسا مورد بررسي قرار دهيد و با اطلاعاتي که الکسا در اختيار شما قرار ميدهد ميتوانيد به رشد کسب و کار اينترنتي خود کمک کنيد.

مدت زمان لازم براي کسب رتبه الکسا (Alexa)

اين مدت زمان ارتباط مستقيم با ميزان بازديد کنندگان سايت دارد ولي معمولا بين يک تا سه ماه زمان ميبرد که بديهي است اين زمان با بازديد بالاي يک وبسايت کمتر و در شرايط بلعکس بيشتر شود. تجربه نشان داده است که دامنه‌هاي .com سريعتر از ديگر دامنه‌ها به آمار الکسا اضافه ميشوند. (افزوده شدن به رتبه‌بندي نه رشد در الکسا)

تفاوت سايت و وب هاست از ديد الکسا چيست؟

از نظر الکسا دامين اصلي سايت است و زير دامنه ها نيز جزوي از وب هاست هستند، براي مثال www.Day.ir و Support.Day.ir و portal.day.ir هر 3 وب هاستهاي سايت day.ir هستند. حتي وب سايتهايي که از نظر نام دامنه با هم متفاوت هستند ولي محتواي يکساني دارند از نظر الکسا يک وب هاست محسوب مي شوند.
اين مورد يک استثنا هم دارد و آن وبلاگها و همينطور صفحات شخصي است که در صورت تاييد هويت صفحات آن براي الکسا هر کدام از زير دامنه ها را يک وب سايت در نظر مي گيرد، همانطور که مي دانيم در اکثر وبلاگها آدرس دهي به شکل زير دامنه اي از سرويس دهنده وبلاگ است.

چرا رتبه الکسا در کشور ما اهميت دارد

متاسفانه رتبه الکسا در کشور ما معياري براي خوب يا بد بودن سايت است. الان هر کسي که قصد تبليغات در سايتي را دارد اولين کاري که مي کند رتبه الکساي سايت مورد نظر را چک مي کند. در صورتي که رتبه الکسا شايد تا حدودي فقط نشان دهد که سايت مورد نظر در روز چه ميزان ترافيک دارد. و بسياري از ديگر فاکتورهاي مهمي که بايد براي تبليغات مد نظرمان باشد را نشان نمي دهد.

چگونه مي توان رتبه ي سايت را در الکسا بهبود داد

نوار ابزار الکسا را نصب کنيد (Install Alexa Toolbar)

نوار ابزار الکسا اطلاعات ترافيک سايت شما را به سرور الکسا انتقال مي دهد تا سريعتر رتبه ي مورد نيازتان را در الکسا دريافت کنيد. بعد از نصب نوار ابزار الکسا، هنگامي که از سايت شخصي خود بازديد مي کنيد، اين نوار ابزار با سايت الکسا ارتباط برقرار مي کند تا اطلاعات سايتتان توسط اين نوار ابزار به الکسا ارائه شود. اگر رتبه ي شما زير 1 ميليون باشد، اين کار رتبه ي شما را بطور شگفت آوري بهبود مي دهد.

بالا بردن ترافيک سايت

ترافيک سايت را بالا ببريد. ترافيک، مهم  ترين مولفه تاثيرگذار در رتبه الکسا مي باشد. از وبلاگ نويسي شروع کنيد و براي مخاطبان نوشته ها و مقاله هاي مفيد و جذاب بنويسيد. اگر مخاطبان شما اطلاعات ارزشمند و جديدي را از سايتتان دريافت کنند، منتظر محتواهاي آينده شما خواهند رفت و مجددا به سايت شما مراجعه خواهند کرد.

بررسي رقيبان

استراتژي رقيبان خود را شناسايي کنيد. اين کار مي‌‌تواند به شما کمک کند تا از نقاط قوت آن‌ها استفاده کنيد و اشتباهاتي‌ که آن‌ها انجام داده‌اند را ديگر تکرار نکنيد.

تبليغات ديجيتال

اگر شما براي برند خود تبليغات ديجيتال مانند تبليغات همسان، بنري، ويدئويي و … انجام دهيد و دکمه فراخواني براي اقدام(CTA) موجود در تبليغات را به وبسايت خود لينک دهيد، مي‌توانيد ترافيک زيادي از اين طريق به دست آوريد که بر رتبه الکساي وبسايت شما تاثير مثبت دارد.