نرخ تبديل چيست و چگونه مي توان آن را محاسبه کرد

منظور از نرخ تبديل اين است که وقتي کاربري از وب‌سايت شما بازديد مي‌کند، همان اقدامي را انجام دهد که شما از او مي‌خواهيد. اين هدف‌گذاري مي‌تواند براي هر وبسايتي متفاوت باشد. مثلاً در يک وب‌سايت، شما از بازديدکنندگان مي‌خواهيد در خبرنامه ايميلي عضو شوند، يا در وب‌سايت شما اکانت بسازند. شايد اين اقدام در وب‌سايتي ديگر به منزله خريد، دانلود اپليکيشن يا اقدامي کاملا متفاوت باشد. مهم اين است که براي هر صفحه از سايت خود، هدفي را تعيين کنيد و از کاربران بخواهيد بسته به آن هدف، کار خاصي را انجام دهند . کاري که شما از بازديدکنندگان مي‌خواهيد انجام دهند، همان معياري است که بايد اندازه‌گيري کنيد و بهبود ببخشيد. در واقع، نرخ تبديل کاربر به مشتري تحليل و بررسي رفتار بازديدکنندگان براي بهبود عملکرد سايت است. اصلاً بگذاريد ساده‌تر بگوييم، بهبود نرخ تبديل يعني فهميدن جواب اين سوال که چرا بازديدکنندگان ما اقدام مطلوب ما را انجام نمي‌دهند و چگونه مي‌توان آنها را به انجام رفتاري خاص ترغيب نمود؟
بهبود نرخ تبديل (Conversion Rate Optimization) يک فرايند سيستماتيک و قابل برنامه‌ريزي است که با هدف افزايش بازديد کنندگان هدف انجام مي‌شود.

تبديل چيست؟!

 بعد از اينکه بازديد کننده ها وارد سايت شما شدند وارد مرحله دوم مي شويم  و بايد بازديد کننده ها رو به lead  (مشتري راغب)تبديل کنيم. مشتري راغب يا (lead) چي هست؟مشتري راغب مشتري بالقوه نيست و يک مرحله به خريد نزديک تر شده. يکي از پارامتر هاي مهم در زمينه تبديل،نرخ تبديل هست. يکي از مهمترين بخش هاي بازاريابي ديجيتال هست که نسبت به سئو ، بازاريابي محتوا ، بازارايابي شبکه هاي اجتماعي و . . . خيلي کمتر بهش توجه شده

براي آنکه‌ يک فرد عادي را در قيف بازاريابي حرکت دهيد و او را به يک مشتري واقعي براي برند خود تبديل کنيد، بايد ابتدا آن فرد را به به يک lead کنيد  و سپس، lead هاي توليد شده را پرورش دهيد تا به مشتري تبديل شوند. بسياري از برندها براي اين کار يک وب‌سايت با صفحات فرود مختلف طراحي مي‌کنند. تبديل بازديدکنندگان به مشتري، در هر کدام از صفحات فرود مانند صفحات قيمت‌گذاري محصولات، خريد يک محصول، بلاگ و … مي‌تواند اتفاق افتد.

اهميت نرخ تبديل

 اگر يک مدير از نرخ تبديل وب سايت خود اطلاعي نداشته باشد چطور مي تواند براي رشد و توسعه کار خود برنامه ريزي کند؟ درآمد خود را چگونه افزايش مي دهد؟ و اصلا بر چه مبنا و براساس چه آماري و در کدام قسمت مي خواهد تغييراتي در کار خود ايجاد کند؟ در واقع نرخ تبديل چيزي فراتر از سنجش ميزان درآمد است. نرخ تبديل نشان دهنده ميزان پاسخگويي يک وب سايت به نيازهاي کابران است. در هر وب سايت تجاري هدف تبديل کاربر به خريدار است و در هر مرحله از کار اگر مشکلي ايجاد شود موجب از دست رفتن مشتري مي شود. در واقع يک کاربر زمان بسيار اندکي را به مرور يک وب سايت اختصاص مي دهد و طراحي وب سايت بايد به گونه اي باشد که در همين زمان اندک کاربر به آساني به اهداف خود برسد. خواه اين هدف خريد يک محصول باشد و يا يافتن يک نرم افزار و دانلود آن. جذب بيننده به يک سايت کار پرهزينه ايست. مديران سايت براي رسيدن به اين هدف با استفاده از تبليغات و اصول سئو و صرف هزينه هاي زياد تلاش مي کنند بر تعداد بازديدکننده هاي روزانه خود بيافزايند اما گاهي به دليل وجود مشکلاتي بسيار ساده در رابط کاربري، فرآيند تبديل به خوبي انجام نمي شود و نرخ تبديل تغيير چنداني نمي کند.

راه هاي افزايش نرخ تبديل:

1) سايت خود را آناليز و تحليل کنيد! اين کار موجب ميشود نقلط ضعف سايت نمايان شود. و متوجه مي شود چه چيزي موجب کاهش خريد از سايتتان مي شود و يا چه مشکلاتي در سايت وجود دارد که به حد کافي مشتري را به خود جذب نمي کند. شما با رفع مشکلات و بهبود نقاط ضعفتان نرخ تبديل سايتتان افزايش پيدا خواهد کرد.
براي مثال نرخ سايت شما از 0.001 به 0.01 ارتقا يابد اين بدان معناست از 1000 بازديد کننده 10 تا مشتري داريد و 600 هزار تومان سود خواهيد کرد.
2) تبليغات را به صورت هدفمند انجام دهيد. براي مثال شما يک وب سايت فروشگاهي در زمينه لوازم منزل و آشپزخانه داريد شما در يک سايت آموز آشپزي بايد تبليغت انجام دهيد نه در سايت کودکان و نوجوانان چرا که بيشتر مشتري هاي شما بانوان هستند و نوجوانان علاقه اي به لوازم منزل و آشپزخانه ندارند.

به طور کلي بهينه‌سازي نرخ تبديل شامل موارد زير مي‌شود:

 

  • رويکردي ساختارمند و سيستماتيک براي بهبود عملکرد وب‌سايت است.
  • نرخ تبديل، بر اساس بازخوردهاي مخاطبان و آناليزها تعيين مي‌شود.
  • نرخ تبديل با توجه به اهداف و نيازهاي خاص وب‌سايت شما سنجيده مي‌شود.
  • در نرخ تبديل، شما سعي مي‌کنيد از ترافيک فعلي وب‌سايت نهايت استفاده را ببريد

جلب‌توجه کنيد

توجهات را در نظر بگيريد. صرف اينکه افرادي وارد سايت شما شده‌اند دليلي بر کسب موفقيت نيست بلکه شما بايد اين تعداد از بازديدکنندگان را وارد روال موردنظر خود کنيد تا درنهايت منجر به فروشتان شود. به‌عنوان اولين قدم در اين فرآيند، جلب‌توجه بازديدکنندگان در اولين ثانيه‌هاي ورود به سايت است. شما مي‌توانيد اين کار را با استفاده از المان‌هاي تصويري، ارسال پيام و يا ارزش‌گذاري انجام دهيد. بازديدکنندگان تنها به يک دليل وارد سايت شما مي‌شوند، احتمالاً مشکلي دارند که براي حل شدنش نياز به محصولي موجود در سايت شما دارند و يا اينکه براي رفع خستگي خود وارد سايت مي‌شوند تا تفريح کنند.

پيگيري مشتريان را فراموش نکنيد

 در بسياري از بيزينس‌ها، مخصوصاً کمپاني‌هاي B2B، روال ارتباط گرفتن با صاحبان کمپاني بسيار طولاني است. مشتريان به‌صورت طبيعي شرکت‌هايي را براي همکاري انتخاب مي‌کنند که پشتيباني قوي‌اي داشته و در هر موقعيت پاسخگو مشتريان خود باشند. در اين صورت قابل‌اعتمادتر به نظر مي‌رسيد. اگر دو شرکت يک محصول را ارائه دهند، مشتريان ترجيح مي‌دهند با شرکتي که ارتباط گرفتن با آن آسان‌تر است همکاري کنند.

به‌طور مثال فرض کنيد رئيس‌تان از شما خواسته باشد که مظنه قيمت سرويسي را پيدا کنيد و بعد از دو روز شما فقط دو پيش فاکتور از ? شرکتي که به آنها درخواست داده ايد دريافت کنيد، مسلما با يکي از اين دو شرکت همکاري خواهيد داشت چراکه دسترسي و پشتيباني سريعتري داشته اند.