لينک بيلدينگ يعني چه | کاربرد و مزاياي لينک بيلدينگ در سئو چيست

لينک هاي طبيعي و لينک هاي با هدف سئو

بيشتر لينک ها با هدف سئو و افزايش قدرت سايت در موتورهاي جستجو ايجاد ميگردد. که البته استفاده بيش از حد اين اينگونه لينکها باعث ايجاد مشکلاتي براي وبسايت شما خواهد شد چراکه موتورهاي جستجويي مانند گوگل داراي الگوريتم هاي زيادي براي شناسايي اينگونه لينک ها بوده و در صورتي که وبسايت شما با اين عنوان شناسايي شود ممکن است جريمه هاي سنگيني شامل حال وبسايتتان شود. نقطه مقابل لينک هايي که با هدف سئو ايجاد مي شوند لينک هاي طبيعي هستند؛ لينک هايي که بدون دخالت شما و از طريق سايرين براي وبسايتتان ايجاد مي شود. اين لينک ها بيشترين و بهترين تاثير در بهبود رتبه وبسايتتان را دارند. به عنوان مثالي از اينگونه لينک ها ميتوان به بازنشر کردن مقاله اي از وبسايت شما در وبلاگ هاي مرتبط و درج لينک به وبسايت شما اشاره کرد.

لينک سازي يا لينک بيلدينگ يا  Link Building چيست و چه تاثيري بر سئو دارد


Link Building يا به فارسي لينک سازي و به معناي دريافت لينک به سايت شما ميباشد بدين معنا که از روش هاي گوناگون از وب سايت ها و انجمن هاي ديگر و يا هر جايي در فضاي مجازي براي سايتتان لينک بگيريد. براي موتورهاي جستجويي که سايت هاي مختلف را مي‌خزند، لينک ها همانند خيابان‌هاي بين صفحات عمل مي‌کنند. استفاده حرفه اي از تجزيه و تحليل لينک ها به موتورهاي جستجو کمک مي‌کند نحوه وابسته بودن صفحات به يکديگر را در سايت درک کنند، اين باعث مي‌شود که لينک سازي يا لينک بلدينگ از اهميت به سزايي برخوردار باشد.

اجازه دهيد که با يک مثال لينک بيلدينگ را شروع کنيم: فرض کنيد که شما وارد يک خيابان شده ايد و به دنبال راهي هستيد که از طريق کوچه به خيابان موازي و کناري خود برويد. شما از طريق کوچه ها که به هم متصل است، راه خود را به خيابان جديد پيدا مي کنيد.حال فرض کنيد که داخل يک کوچه بن بست شده ايد، مسلما تا انتهاي کوچه نمي رويد و سريعا برمي گرديد و به دنبال راه جايگزين مي رويد و در حقيقت ديگر وارد آن کوچه نمي شويد.
ارتباط بين صفحات وب هم مانند همين مثال است. اگر موتور گوگل وارد صفحه اي شود که هيچ ارتباطي با ديگر صفحات ندارد، آن را همانند کوچه بن بست مي داند و بعد از چند وقت اين صفحه، يک صفحه ايزوله تلقي مي شود و کم کم رتبه خود را ازدست مي دهد.

معناي لينک براي موتورهاي جستجو چيست

به طور کلي موتورهاي جستجو از لينک ها براي دو مورد زير استفاده مي کنند:
1- کشف صفحات جديد از يک وب سايت
2- تعيين اينکه چگونه يک صفحه بايد در نتايج جستجو، به خوبي رنک بگيرد.
وقتي موتورهاي جستجو اقدام به Crawl کردن يا همان کاوش صفحات وب مي کنند، مي توانند محتواي موجود در صفحات را بخوانند و ايندکس هاي خود را وارد کنند. اين موتورهاي هوشمند قادرند، کيفيت اطلاعات موجود در يک صفحه را متوجه شوند و از وجود لينک هاي مرتبط در يک مطلب اطمينان حاصل کنند. ميتوانيد شرح اين مطلب را در ويدئوي گوگل ببينيد. موتورهاي جستجو وقتي از اين موضوع مطمئن شدند، نه تنها متن صفحه را ميخوانند، بلکه به تعداد لينک هايي که از صفحات ديگر به اين صفحه خورده اند، نگاه ميکنند و اگر آن لينک ها کيفيت بالايي داشته باشند، به نظرش بسيار خوب خواهد رسيد. به طوريکه هرچه تعداد وب سايت هاي خوب و رنک بالايي که به سايت شما رنک داده اند بيشتر باشد، به همان نسبت شما در موتورهاي جستجو بهتر رنک خواهيد گرفت و بهينه سازي سايت شما بالاتر خواهد رفت.

انواع و اقسام لينک بيلدينگ چيست


در اين بخش به معرفي انواع و اقسام شيوه هاي لينک سازي در يک سايت خواهيم پرداخت :

به طور کلي لينک سازي دو نوع دارد :

لينک سازي دروني – يا لينک سازي داخلي، لينک سازي دروني يا (Internal link) به ساخت بک لينک ، يا لينک سازي در داخل سايت مي گويند ، مثلا ما در داخل اين صفحه به مقاله هاي ديگر مون هم لينک داده ايم ، اين ساده ترين نوع لينک سازي دروني مي باشد .

لينک سازي بيروني يا لينک سازي خارجي، لينک سازي حارجي يا (External links) به ساخت بک لينک يا لينک سازي ازخارج سايت مي گويند .

تعدادي از معيار هاي ارزش گذاري يک لينک خارجي عبارتند از:

  • قابل اعتماد بودن دامنه ي وبسايت لينک دهنده
  • فعال بودن سايت مبدا و به روز رساني شدن مستمر محتواي آن
  • ميزان محبوبيت صفحه لينک دهنده (مبدا)
  • ارتباط موضوعي بين محتواي صفحه ي مبدا و مقصد
  • تعداد دامنه ها يا سايت هاي لينک دهنده به صفحه ي سايت

چگونه مي توان لينک بيلدينگ را بصورت حرفه اي انجام داد

بايد توجه کرد علاوه بر تعداد ليک ها، کيفيت لينکها نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. براي اينکه بتوان لينک بيلدينگ را بصورت حرفه اي انجام داد بايد نکاتي که در ادامه مطرح مي شود را رعايت کرد.

از ايجاد بيشمار بک لينک و اسپم خودداري کنيد
از ايجاد بک لينکهايي با Anchor Text يکسان خودداري کنيد
در Anchor Text ها از کلمات کليدي استفاده کنيد
قرار گرفتن لينک وب سايت شما در متن ساير وب سايت ها تاثير بيشتري روي سئو دارد
سايتهايي که پيج رنک بالاتري دارند و با سايت شما مرتبط هستند را انتخاب کنيد
در بک لينک گرفتن از سايتهاي اسپمر و مشکوک خودداري کنيد

لينک هاي nofollow

در لينک بيلدينگ ويژگي هايي وجود دارد که مي توان گاهي آن ها را براي لينک ها اعمال نمود. يکي از اين ويژگي ها، ويژگي nofollow نام دارد. هنگامي که شما لينک nofollow دريافت مي کنيد، به عنوان يک کاربر متوجه تغيير خاصي نخواهيد شد، اما اگر به کد لينک دقت کنيد، تغيير کوچکي در آن مي بينيد. دليل استفاده يک سايت از کد nofollow مربوط به موقعيتي مي شود که در آن، مدير وب سايت به علت تعدد لينک ها در صفحه، کنترل و مديريت آنها را از دست مي دهد. به عبارت ديگر، آنها نمي خواهند مهر تاييد خود را بر روي وب سايتي بزنند که هيچ اطلاعي از اعتبار آن ندارند. استفاده از لينک nofollow مرسوم تر از آنچيزي است که شما تصور مي کنيد. در زير ميتوانيد مکان هاي مرسوم استفاده از کد nofollow را مشاهده کنيد:

قسمت ديدگاه هاي وبلاگ
مطالب و پُست هاي فروم ها
قسمت نظرات کاربرانِ مهمان
صفحات قابل ويرايش ويکيپديا
صفحه Yahoo! Answers
امضا موجود در مطالب کاربران مهمان