KPI چيست | شاخص هاي کليدي عملکرد در سئو يا بهينه سازي وب سايت ها

شما بايد به اين باور برسيد که چه KPI را دوست داشته باشيد، چه از آن متنفّر باشيد، آنها در همه‌جا نقش دارند. KPI ها در کسب‌وکار، مدارس، بيمارستان‌ها، ‌هتل‌ها و … وجود دارند و پيرامون آنها صحبت‌هاي فراواني وجود دارد. در حقيقت در بسياري از اقداماتي که در مکان‌هاي مختلف صورت مي‌پذيرد، KPI و اهداف کمي مرتبط با آن وجود دارد و گزارش‌هاي عملکرد آن اقدامات به واسطه KPI و تحقق ميزان اهداف کمي آن صورت مي‌پذيرد. اما سوالي که در در اينجا مطرح مي‌شود، اين است که آيا واقعا تمام اين موارد به درستي KPI هستند؟ KPI بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟ و … به طور ساده مي‌توان گفت که KPI روشي براي سنجش ميزان خوب بودن عملکرد افراد و يا در سطح کلان‌تر ميزان خوب بودن عملکرد سازمان و يا يک واحد سازماني است. KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator و به معناي شاخص کليدي عملکرد مي‌باشد. KPIبه ما در درک ميزان خوب بودن عملکرد سازمان، واحد سازماني و افراد در مقايسه با اهداف کمي و کيفي راهبردي تعريف شده براي هر يک کمک خواهد کرد.

چرا شاخص کليدي عملکرد مهم است

شرکت‌ها بدون اندازه‌گيري و بررسي شاخص کليدي عملکرد، هيچ بازخورد مناسبي از نحوه‌ي عملکرد خود نخواهند داشت. شايد بعد از گذشت مدتي احساس کنند که در کار خود پيشرفت کرده‌اند، اما نمي‌توانند زمينه‌ي موفقيت را به درستي مشخص کنند يا آن را توسط يک معيار مناسب بسنجند. شما با استفاده از KPI مي‌توانيد اهداف دقيقي را براي خودتان مشخص کرده و استراتژي‌هاي مناسبي را براي ارزيابي آن‌ها مشخص کنيد. همچنين اين امکان براي شما فراهم مي‌شود که تاريخچه‌اي از عملکرد کسب‌و‌کار خود به دست آوريد و ذخيره کنيد.

شاخص کليدي عملکرد خوب ، چه اطلاعاتي را در اختيار شما قرار ميدهد  

  • شواهد عيني از مسير پيشرفت در جهت دستيابي به يک نتيجه مطلوب را فراهم مياورد.
  • اقداماتي که بايد انجام شوند تا به تصميم گيري بهتر کمک کنند را شناسايي ميکند.
  • مقدار تغيير عملکرد را در طول زمان نمايش ميدهد.
  • ميزان کارايي ، اثربخشي ، کيفيت ، مدت زمان ، رفتار ، کارايي پروژه ، کارايي فردي و بهره برداري از منابع را نمايش ميدهد.
  • بين شاخص هاي پيشرو و عقب مانده متعادل است.


SMART

  • يکي از راهکارهاي ارزيابي شاخص کليدي عملکرد، استفاده از معيار SMART است که برگرفته از:
  • کلمات مشخصSpecific
  • قابل اندازه‌گيري Measurable
  • قابل‌دسترسي   Attainable
  • مناسب  Relevant
  • زمان دارTime Boxed

هماهنگي بين اهداف داخلي و خارجي
هر کارمند يا بخش بايد علاوه‌ بر اهداف داخلي، اهداف خارجي نيز داشته باشد. بين اين اهداف داخلي و خارجي حتما بايد هماهنگي وجود داشته باشد. کسي که مديريت کمپين سئو را دارد، مي‌تواند از طريق بهبود کيفيت ايميل‌هاي ارسالي به بک‌لينک‌هاي باکيفيت‌تري براي وب‌سايت دست بيابد. اين کار سبب افزايش ترافيک جست‌وجو خواهد شد (هدف داخلي) و دستيابي به اين هدف به‌نوبه‌ي خود سبب افزايش جذب مشتري و کاهش هزينه‌هاي جذب مشتري (هدف خارجي) از طريق سئو خواهد شد. به‌اين‌ترتيب يک هماهنگي آشکار بين اهداف داخلي و خارجي وجود دارد.

انواع KPI چيست

  • KPI هاي کسب و کار
  • KPI هاي خاص بخش


در مورد دوم که KPI هاي خاص بخش بود ميتوان به دو بخش KPI هاي خارجي و KPI داخلي تقسيم کرد . از آنجايي که KPI يک کميت قابل اندازه گيزي هستش ميتوانيم انهارا با صورت عدد يا نسب هاي مختلف در نظر بگيريم . مثال Kpi هاي عددي : روزهاي خريد ، بازديد هايي که مردم به منظور خريد کالا انجام ميدهند ، درآماد شرکت و…
مثال Kpi هاي نسبت: ميانگين ، سرعت تبديل ، تعداد سفارشات و…
 عملکرد وب‌سايت

بهتربن نشانگر موفقيت کلي کسب و  کار شما مي تواند سايتتان باشد. همچنين مي توان از طريق وب‌سايت ،اطلاعات (information) مورد نياز را از مشتريان کسب کرد. با نگاهي به اين اطلاعات مي‌توانيد مشتريان و نياز هاي انها را بهتر بشناسيد. ترافيک يک وب‌سايت مي‌تواند از شيوه هايي مثل لينک از ساير سايت ها، جستجوي ارگانيک و بسياري ديگر از منابع تامين شود و دانستن اينکه بدانيد بازديدکننده ها از کدام منبع به سايت شما مي‌آيند، مي‌تواند در تصميم‌گيري براي استراتژي مناسب، موثر باشد. علاوه بر اين موارد، شما مي‌توانيد فعاليت هايي که کاربران در  فضاي سايت شما انجام مي‌دهند را نيز زير نظر بگيريد. Bonus Rate و نرخ‌هاي تبديل به شما بگويند که آيا بازديدکنندگان توانسته‌اند با سايت شما ارتباط برقرار کنند يا خير.
 تعداد صفحات در هر بازديد
مقدار زماني که بازديدکنندگان در سايت شما صرف مي کنند، نشانگر اين است که محتواي شما مرتبط و جذاب بوده است. بهبود تجربه مشتري در سايت يکي از بهترين راه ها براي اين است که مطمئن شويد بازديدکنندگان شما همچنان به برند شما علاقمند هستند و اطلاعات خود را درباره آن بيش تر و بيش تر مي کنند.

KPI هاي شبکه هاي اجتماعي را فراموش نکنيد

آيا سنجه هاي شبکه هاي اجتماعي را در KPIهاي خود لحاظ کرده ايد؟ زمانيکه صحبت از KPIها به ميان مي آيد بسيار ساده مي توان در اندازه‌گيري سنجه هاي سايت نظير نرخ تبديل، ترافيک و فروش گرفتار شد و از آمارهاي شبکه هاي اجتماعي غافل ماند. اما اندازه گيري عملکرد شبکه هاي اجتماعي شما همان اندازه مهم است که ساير سنجه ها اهميت دارند؛ حفظ ارتباط با مشتريان شما مي تواند برندينگ و سوددهي شما را بهبود دهد.

نرخ‌هاي تبديل صفحه‌ي فرود (Landing Page)

بسيار خوب، صفحه‌ي فرودتان آماده است؛ صفحه‌ي زيبايي است، و با بهترين روش‌ها پياده‌سازي شده. اما آيا واقعا در حال تبديل سرنخ‌ها هست؟ مهم نيست صفحه‌ي فرودتان چقدر زيباست يا وبسايت‌تان ترافيک بالايي دارد، اگر نتواند سرنخ تبديل کند صفحه‌ي به دردنخوري است. بنابراين بر نرخ تبديل نظارت کنيد. سعي کنيد بفهميد که چطور مي‌توان نرخ تبديل صفحه‌ي فرود را بهبود بخشيد. اگر صفحه‌ي فرود ترافيک زيادي داشته باشد، اما نرخ تبديل آن پايين باشد آنگاه يعني شما بايد چيزي را روي صفحه تغيير بدهيد.

براي نمونه، برخي از تغييراتي را که در زير آمده است اعمال کنيد تا ببينيد آيا بالاترين نرخ تبديل را به همراه خواهند داشت يا خير:
 

  • رنگ دکمه‌ي مربوط به CTA (فراخواندن بازديدکنندگان به انجام کاري مثل ثبت‌نام يا خريد) را عوض کنيد؛
  • در متن CTA ارزش بيشتري را ارائه کنيد؛
  • محتواي مکتوب‌تان را ترغيب‌کننده‌تر بنويسيد؛