بردکرامب (Breadcrumb) چيست؟ | کاربرد بردکرامب (Breadcrumb)

منشا نام گذاري “خرده نان”

بردکرامب يا Breadcrumb در لغت به معني خرده نان ميباشد. اولين بار اين مفهوم براي اين کلمه از داستان عاميانه هانسل و گرتل برداشت شده است. در جايي از داستان پدر هانسل و گرتل آنها را اعماق جنگل ميبرد و هانسل براي اينکه راه برگشت را گم نکند، با خرده هاي نان، مسير خود را نشانه گذاري ميکند. بهترين معادل فارسي با توجه به کاربرد اين واژه در نظر گرفت، “نشانگر صفحه” ميباشد. نشانگر صفحه معمولا به صورت افقي در بالاي مطالب يا عنوان هر صفحه قرار ميگيرد. Breadcrumb  شامل رشته اي از صفحات قبلي، يا صفحات والد، تا رسيدن به صفحه ورود يا ريشه ميباشند. اين رشته لينک ها با علامت بزرگتراز > يا : از هم ديگر جدا ميشوند.

نام برد کرامب از داستان هانسل و گرتل گرفته شده . همانطور که هانسل تکه هاي نان را در مسير خانه قرار مي داد تا مسير برگشت را گم نکند برد کرامب هم همينگونه عمل ميکند و به کاربر کمک مي کند تا مسير خود را سريعتر و راحت تر پيدا کنند و سر در گم نشوند . افرادي که طراحي سايت انجام مي دهند برد کرامب ها را به منظور بهبود راهبري وب سايت قرار مي دهند و در بهينه سازي وب سايت نيز موثر است

انواع breadcrumb

 در کل 3 نوع اصلي breadcrumb وجود دارد که در وب سايت هاي مختلف ممکن است با آن ها روبرو شويد:

مسير راهنما مبتني بر سلسله مراتب

بردکرامب بر اساس سلسله مراتب، رايج ترين نوع مسير راهنماست. اين مسيرها به خوبي چگونگي استفاده ما از سايت را نشان ميدهند. مسير راهنمايي مانند اين به شما مي گويد که شما در کجاي ساختار سايت بوده و چند مرحله براي بازگشت به برگه اصلي وجود دارد. چيزي مانند: برگه اصلي > وبلاگ > دسته بندي > نام پست.

مسير راهنما مبتني بر ويژگي

اين گونه بردکرامب ها معمولا بعد از انتخاب يک و يا چند ويژگي حاصل مي شوند. به عنوان مثال در يک سايت فروشگاهي وقتي چند ويژگي از يک محصول را انتخاب مي کنيد، اين بردکرامب ها ظاهر مي گردند. مانند: صفحه اصلي > دسته بندي محصول > جنسيت > سايز > رنگ.

مسير راهنما (بردکرامب) مبتني بر تاريخ

مسير راهنما مبتني بر تاريخ دقيقا همان آدرس هايي که کاربر ديده را نمايش مي دهد؛ آنها بر اساس فعاليت هايي که کاربر در سايت انجام داده است مرتب مي شوند. تصور کنيد تاريخچه جستجوي اينترنتي شما يا وبگردي شماست؛ بنابراين مي توانيد چيزي شبيه به اين داشته باشيد: برگه اصلي > برگه قبلي > برگه کنوني.

بردکرامب ها موجب کاهش بانس ريت مي گردد

امروزه کمتر کسي از طريق صفحه اصلي وارد سايت ها شده و اکثر بازديد ها به صورت طبيعي و از طريق موتورهاي جستجو انجام مي شود. اين مسئله بدين معنيست که هر صفحه از سايت شما به معني يک ورودي مي تواند باشد. اگر صفحه ورودي سايت رضايت کاربران را کسب نکند، بايست از راهنمايي هايي بهره ببريد تا آنها را به ديگر قسمت هاي مرتبط با آن صفحه هدايت کنيد. با استفاده از بردکرامب ها مي توان پيشنهاد هاي جايگزيني به کاربران ارائه داد و از اين طريق بانس ريت سايت را کاهش داد و به سئو وب سايت کمک زيادي کرد. مطمئنا با ما هم عقيده ايد که ارسال کاربران به صفحه اصلي سايت بهتر از آنست که آنها دکمه بک را فشار دهند و به گوگل برگردند.

کاربرد

فهم موقعيت فعلي: اگر از طريق موتورهاي جستجو (نه به صورت مستقيم از صفحه اصلي) وارد يکي از صفحات داخلي يک سايت بزرگ بشويد، ممکن است در ابتداي کار گيج شويد که دقيقا کجاي سايت هستيد. Breadcrumb  به شما کمک ميکند، فهم نسبي از ساختار کلي سايت و موقعيت صفحه فعلي داشته باشيد.
سهولت دسترسي: اگر بعد از کمي وبگردي در يک سايت خاص به يک صفحه خاص رسيديد و تصميم گفتيد به چند مرحله قبل برگرديد، با استفاده از Breadcrumb راحت تر ميتوانيد اين navigation را انجام بدهيد.
کاربرد در نزم افزارهاي دسکتاپ: تصوير زير يک نمونه کاربرد Breadcrumb در مديريت فايل GNOME نشان ميدهد.

بردکرامب و سئو

بردکرامب تاثير واضحي بر روي رفتار کاربر دارد اما سوال اينجاست که ايا اين گزينه مي تواند براي سئو مفيد باشد؟ پاسخ به اين سوال مثبت است هر چند  اين ها نمي توانند به طور معجزه اسايي نتايج سئو را بهبود ببخشند.  اين بهبودها تجربه کاربري بهتري ايجاد مي کند و باعث افزايش رتبه بندي سايت مي گردد. شما مي توانيد با نشان دادن بردکرامب ها در متاديسکرپشن نيز رتبه خود را بهبود ببخشيد. زماني که از بردکرامب براي مقاصد سئو استفاده مي کنيد هوشيار باشيد. کلمات کليدي را مي توان براي هر لينک به عنوان انکرتکست به کار برد اما مطمئن شويد اين ها ظاهر طبيعي براي کاربران دارند. در چنين شرايطي گوگل صفحات لينک شده را به عنوان نتايج جستجوي مناسب براي کوئري خاص در نظر مي گيرد و رتبه بالاتري به آن مي دهد.
نکات کاربردي Breadcrumb

تنها زماني از Breadcrumb استفاده کنيد که به کاربرانتان کمک مي کند: براي سايت هاي بزرگ و يا سايت هاي چند زبانه استفاده از اين روش بسيار کاربردي مي باشد. هدف اصلي استفاده از Breadcrumb کمک کردن به کاربران سايت مي باشد و اگر به سئو سايت هم کمک کند مزيت اضافي مي باشد. از Breadcrumb ها تنها به دليل ضعف در وجود لينک هاي داخلي خوب در سايت استفاده نکنيد.
به صفحه اي که در آن هستيد لينک ندهيد: آخرين سطح موجود در ساختار Breadcrumb نبايد لينک داشته باشد.
Breadcrumb را با منوي اصلي جايگزين نکنيد: Breadcrumb ساختار سايت شما را به صورت افقي به نمايش در مي آورد و منوي اصلي سايت ساختار سايت را به همراه دسته بندي هاي آن به صورت عمودي به نمايش در مي گذارد.
همواره از Breadcrumb در سايت استفاده کنيد: با استفاده از اين استراتژي کاربر احساس امنيت بيشتري در استفاده از سايت خواهد کرد با سرعت بيشتري با ساختار سايت آشنا مي شود.
راه هاي زيادي براي اضافه کردن بردکرامب به يک سايت وجود دارد. اگر از وردپرس يا جوملا استفاده مي کنيد پلاگين هاي زيادي براي اين کار وجود دارد. اگر از سيستم هاي مديريت محتواي متفاوتي استفاده مي کند، پروسه اين کار ممکن است متفاوت باشد. همچنين مي توانيد به صورت دستي و از طريق داده هاي ساختاري بردکرامب را به هر سايتي اضافه کنيد.