فروشگاه اينترنتي چيست و چگونه کار مي کند | سايت فروشگاهي

تعريف فروش اينترنتي

همه ما بارها براي خريد مايحتاج روزمره زندگي به فروشگاه‌هاي مختلف مراجعه و کالاهاي موردنياز خود را با پرداخت هزينه آن‌ها خريداري کرديم. اتفاقي که در دنياي مجازي بخصوص در يک دهه اخير توجه بسياري از صاحبان کسب‌وکارها را به خود جلب کرده، فروش اينترنتي محصولات و خدمات است. به اين تعريف توجه کنيد: هرگاه فرايند سفارش به‌صورت آنلاين و تحويل کالا از طريق تحويل پستي انجام گرفت و هرگاه سفارش به‌صورت مجازي و تحويل آن به‌صورت دانلود بود ( مانند: فيلم هاي آموزشي و خريد نرم افزار) به آن فروش اينترنتي گفته مي‌شود.
در ايران اکثر صاحبان کسب و کارهاي اينترنتي مانند فروشگاه آنلاين، از اصول بازاريابي اينترنتي آگاه نيستند و گاهي حتي اگر از مزاياي بکارگيري اين اصول برايشان گفته شود تمايلي براي کسب اطلاعات در اين زمينه ندارند و حاضر نيستند وقت کافي براي دانستن صرف کنند. در صورتي که هزينه هاي زيادي را براي طراحي وب سايت، انتخاب نام دامنه و فضاي ميزباني وب متحمل مي شوند. بسياري از آنها به ظاهر زيباي سايت آنقدر اهميت مي دهند که از مسائل مهم ديگر باز مي مانند. مثلا براي انتخاب نام سايت و دامنه که از اصلي ترين ارکان موفقيت يک وب سايت محسوب مي شوند وقت کافي اختصاص نمي دهند و يا بدون شناخت بازار محصولاتشان، شروع به کار مي کنند.
جالب است بدانيد که شروع تجارت الکترونيکي مثل راه اندازي يک فروشگاه آنلاين مي تواند با هزينه مناسب و در زماني کم انجام شود اما نزديک به 80 درصد اين تجارت ها با شکست مواجه مي شوند. به نظرتان چرا اين اتفاق مي افتد؟
طراحي سايت فروشگاهي باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد. در طراحي سايت فروشگاهي مي بايست بر اصول سئو و بازاريابي آنلاين تمرکز ويژه اي داشت.

طراحي سايت فروشگاهي

طراحي فروشگاه اينترنتي در واقع طراحي يک سايت عادي با قابليت هاي مربوط به خريد آنلاين و ارائه محصولات مي باشد از همين رو در اين بخش امکانات و قابليت هاي کلي يک سايت را بررسي نکرده و تنها به قابليت هاي فروشگاهي مي پردازيم.يک فروشگاه اينترنتي براي موفقيت در فضاي اينترنت و کسب محبوبيت ميان مشتريان نيازمند فاکتورهايي مشخص و امتحان شده مي باشد که مهمترين آنها عبارتند از دسترسي هاي آسان، سرعت بالاي سايت، کاربري آسان، زيبايي گرافيکي و تصاوير مناسب، طراحي واکنشگرا و اعتماد سازي عمومي.
 

طراحي سايت فروشگاهي در مقايسه با ديگر سايت ها

يک وب سايت طراحي شده براي شرکت  صرفا جهت ايجاد حسن نيت مشتري وبه علاوه اطمينان از فروش محصولات به طور مستقيم است درحاليکه هدف از راه اندازي و طراحي وب سايت فروشگاهي تعامل با مشتريان به منظور حرکت آنها را به يک خريد نزديک تر است.
در واقع يک سايت فروشگاهي داراي ويتريني است که محصولات را به همراه قيمت و جزئيات به معرض ديد عموم مي گذارد و از آنجايي که محصولات بسيار متنوع هستند و ممکن است دائما در حال تغيير قيمت باشند لازم است که هر روز به اين موارد رسيدگي شود و اينجاست که طراحي سايت فروشگاهي بايد طوري باشد که به آساني بتوان آنرا مديريت نمود و مدير سايت در اين مسئله با سختي مواجه نباشد.
در معرفي محصولات سايت فروشگاهي بايد کوچکترين و جزئي ترين موارد را نيز يادآورشد تا مشتري با ديدي باز واطمينان از خريد به انتخاب بپردازد.
از تفاوت هاي ديگر طراحي سايت فروشگاهي در مقايسه با سايت هاي ديگر آماردهي جامع آن است. در سايت فروشگاهي شما قادريد آمار روزانه ،هفتگي،ماهانه و سالانه فروش محصولات را دريافت کنيد و آنها را با هم مقايسه و بررسي کامل کنيد.

چگونه فروشگاه اينترنتي موفق داشته باشيم

براي راه اندازي يک فروشگاه اينترنتي موفق اين است که ، قبل از هرچيز بايد خود را به جاي مشتريان فروشگاه قرار دهيد و ببنيد که چه انتظاري از فروشگاه شما دارند ، تا بتوانند به شما اطمينان کرده و فروشگاه شما را انتخاب کنند ، سپس اقدام به راه اندازي آن کنيد . موارد زير به عنوان مهمترين ويژگي هاي فروشگاه اينترنتي موفق ، قابل توجه است : سادگي استفاده از سايت ، سرعت بالاي لود شدن سايت ، توضيحات مناسب و کافي درباره محصولات ، تنوع بالاي محصولات ، مشاوره وگفتگوي آنلاين با فروشندگان سايت ، قيمت هاي رقابتي ، پيشنهادات تخفيفي و هدايا ، ارسال سريع و رايگان ، گارانتي و خدمات پس از فروش ، روش هاي مختلف و امن پرداخت هزينه ، امکان برگشت محصول درصورت عدم رضايت مشتري و ...

پيدا کردن مخاطبان به شکلي کار آمد

راز دومي که باعث موفقيت وب سايت فروشگاهي مي شود، تحقيق در رابطه با مشتريان است. اين که شما بدانيد مشتريان وب سايتتان چه کسي هستند و چه چيزي از نظر آن ها ارزشمند است، باعث مي شود محصولات،  خدمات و پيشنهادات و محتواي وب سايت را متناسب با آن ها ايجاد و ارائه کنيد و اين کار به طور قابل ملاحظه اي باعث افزايش ترافيک سايت مي شود که فروش بيشتر را به دنبال خواهد داشت. به بيان ديگر شما بايد مشتريان وب سايت فروشگاهي خود را بشناشيد و نيازهاي آن ها را تعيين کنيد و محصولات و خدماتي را ارائه کنيد که نياز آن ها را برطرف کند. اين موجب کارآمدي سايت شما خواهد شد.

هزينه راه اندازي

همه ما شرکت هايي را ديده ايم که با سرمايه کلان شروع به کار مي کنند و در ادامه  شکست مي خورند و گاه شرکت هايي را ديده ايم که با هزينه اندک شروع به فعاليت مي کنند و به بزرگترين کمپاني ها تبديل مي شوند. شايد شما هم مثال قديمي هرچقدر که پول بدهي آش خواهي خورد را شنيده ايد . شايد منظور من را فهميده باشيد . من مي خواهم بگويم که سطوح مختلفي وجود دارد . هرکس بسته به شرايط خود تصميم خواهد گرفت . اگر کسي داراي سرمايه ي مناسبي است . با فکر و هزينه به موقع و کار صحيح جواب بهتري خواهد گرفت . اما خبر خوب اين است که براي کساني که سرمايه اي براي شروع هم ندارند اين کار مي تواند براي آن ها هم در آمد زا باشد . در حالت اوليه شما مي توانيد با صرف صفر تومان کسب و کار اينترنتي خود را آغاز کنيد . اصلا نگران نباشيد تمام ترفند ها و روش ها را به شما خواهم گفت. در حالت ثانويه که کمي بهتر است ، شما مي توانيد با هزينه اي کمتر از يک ميليون تومان بسيار بهتر شروع به کار کنيد ، به هر حال پيشنهاد من روش دوم است . روش دوم روش بهتري است. اما من به شما قول خواهم داد که هر دو روش را به شما آموزش دهم . اين هزينه ها کمترين هزينه هاي ممکن بابت راه اندازي يک وب سايت فروشگاه ساز مناسب و يک قرارداد با اداره پست است .

مي‌توانيد بازار جهاني را هدف بگيريد

شرکت‌ها و فروشگاه‌هاي سنتي فقط مي‌توانند پذيراي تعداد محدودي مشتري در زمان‌هاي خاصي باشند، بگذريم از اينکه خيلي از افراد اصلا خيلي از اين شرکت‌ها را نمي‌شناسند و از وجودشان بي‌اطلاع هستند. با داشتن يک وب‌سايت خوب، در هر لحظه صدها و حتي هزاران نفر مي‌توانند از فروشگاه اينترنتي شما بازديد کنند. تصور کنيد اگر بتوانيد کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودي از افراد مشتاق معرفي کنيد، تجارت شما مي‌تواند چقدر رونق بگيرد! البته توانايي برخوردار بودن از هزاران بازديدکننده تفاوت زيادي با داشتن هزاران بازديد کننده دارد. براي برخوردار شدن از مزاياي فروشگاه اينترنتي بايد همان کارهايي را انجام دهيد که شرکت‌هاي سنتي انجام مي‌‌دهند: بازاريابي و تبليغات. بايد بياموزيد چطور مي‌توانيد ترافيک وب‌سايتِ فروشگاه اينترنتي خود را افزايش دهيد. يکي از روش‌هاي مؤثر و کم‌هزينه در اين راه، استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي براي معرفي و تبليغ وب‌سايت‌تان است.