واسط کاربري کاربر پسند | نکات کليدي در طراحي سايت کاربر پسند

تفاوت رابط کاربري و تجربه کاربري چيست

طراح رابط کاربري (UI) و همينطور طراح تجربه کاربري (UX) هر دو براي دستيابي به محصول پاياني مناسب ضروري است و بايد با يکديگر همکاري داشته باشند. با وجود اين نقش ها و وظايف اين دو با يکديگر تفاوت زيادي دارند. طراحي تجربه کاربري موضوعي تحليلي و تکنيکال است، در حالي که طراحي رابط کاربري بيشتر نزديک به چيزي است که ما به عنوان طراحي گرافيک مي شناسيم، اگرچه وظايف بيشتر و پيچيده تري دارد.

فرض کنيد قصد خريد يک ساعت مچي را داريد، شايد اولين موردي که توجه شما را به خود جلب کنيد ظاهر و طراحي آن ساعت باشد، در حقيقت شکل ظاهري ساعت يکي از عواملي است که به آن توجه مي‌کنيد و در خريد شما تاثير گذار است، شکل و زيبايي ظاهري ساعت را مي‌توانيم به UI يا رابط کاربري (بصري – ديداري) تشبيه کنيم. در مرحله‌ي بعدي احتمالا شما ساعت را به مچ خود بسته و آن را از نظر راحتي و نحوه‌ي استفاده بررسي مي‌کنيد، اگر استفاده از ساعت براي شما لذت‌بخش باشد، اصطلاحا مي‌گوييم تجربه‌ي خوبي از کار با ساعت به دست آورده‌ايد، اين مورد را مي‌توانيم به UX يا تجربه کاربري تشبيه کنيم. در اکثر مواقع زماني که شما از يک برنامه يا وبسايت راضي نيستيد، اين امکان وجود دارد که مشکل از طراحي تجربه کاربري نامناسب آن سرويس باشد، هرچند يک وبسايت مي‌تواند از از لحاظ ظاهري زيبا باشد، اما در کنار آن بايد احساس خوبي در کاربر ايجاد کند، از اين رو مي‌گوييم طراحي UI يکي از بخش‌هاي زير مجموعه طراحي UX است.  

رابط کاربري موبايل

هر شرکت سازنده موبايل، رابط کاربري خاصي را بر روي محصول خود ارائه مي کند. اگر توجه داشته باشيد UI موجود در برخي گوشي ها چنان هوشمندانه و دقيق، طراحي و پياده شده است که در هنگام استفاده از آن احساس خوبي به ما دست مي دهد. اما اگر اين موضوع رعايت نشود حس خوبي به کاربر منتقل نخواهد شد. توجه به راحتي، سبک طراحي، دسترسي بهتر و سريعتر از جمله مواردي هستند که مي بايست در UI موبايل به آنها توجه شود.

رابط کاربري نرم افزارها

در واقع UI نرم افزارها و اپليکيشن ها نماينده اي از سمت ساختار و محتواي آن است. به اين معني که در مراحل اوليه کار با آن، اين حق را به کاربر مي دهد تا در مورد کليت نرم افزار اظهار نظر کرده و قضاوت کند.

رابط کاربري صفحه اصلي سايت بايد به چه صورت باشد

  • تمرکز آيتم هاي روي صفحه اصلي بر عملکردهاي کليدي کاربر
  • قابليت جستجو در کل سايت
  • دسترس بودن دسته بندي محصولات و خدمات از صفحه اصلي سايت
  • ارائه خلاصه کلي از اهداف و محتواي اصلي سايت در صفحه اصلي
  • ارائه ليستي از آخرين مقالات يا آخرين محصولات در صفحه اصلي
  • منوي اصلي سايت شامل گزينه هاي مهم و مورد نياز کاربر
  • مناسب بودن عنوان صفحه اصلي سايت و قابل مشاهده بودن براي موتورهاي جستجو
  • طراحي سبک، جذاب و زيباي صفحه اصلي سايت
  • کوتاه و معني دار بودن لينک صفحه اصلي سايت
  • و...


کاربرتان را بشناسيد

اهداف کاربر، اهداف شماست. بايد ياد بگيريد و بدانيد که کاربرتان چه خصوصياتي دارد و مهارت و تجربيات آن چيست و به چه چيزهايي نياز دارد. بايد بفهميد که چطور مي توانيد کاربرتان مجاب کنيد تا شما مشاهده کند و از محصول شما استفاده کند. تمام تمرکز خود را بايد روي کاربرتان بگذاريد که چگونه طراحي کنيد تا براي او مفيد باشد.

به نمونه هاي مشابه توجه کنيد!

اکثر کاربران سرويس هاي مشهور را مي شناسند و به احتمال زياد از آن ها استفاده مي کنند و تجربه کار با اجزاي آن سرويس را دارند لذا خيلي از اشيا و اجزا را مي شناسند و مي دانند چه عکس العملي را نشان مي دهند لذا مي توانيد از نمونه هاي مشابه استفاده کنيد. (فعل استفاده کردن با کپي کردن تفاوت زيادي دارد.)

واکنش گرا ( Responsive )

يکي از مهمترين عوامل تاثير گذار، واکنش گرا بودن ( Responsive ) سايت است.بر حسب آمار بيش از 70 درصد کاربران، وبسايت شما را از طريق گوشي هاي هوشمند بازديد ميکنند. طراحي واکنش گرا سبب خواهد شد وبسايت شما در طيف عظيمي از انواع صفحه نمايش، بدون افت کيفيت، قابليت ها و زيبايي هاي سايت  وفق پيدا کند.

آخرين مورد، سازگاري وبسايت شما با ساير مرورگر هاي اينترنت مي باشد. در صورتي که اين مورد ناديده گرفته شود سايت شما در ساير مرورگر ها به صورت مطلوب بارگذاري نخواهد شد که ضغف بزرگي محسوب مي شود.

طراحي حرفه اي سايت

سايت هايي که حرفه اي طراحي مي شوند، زيبايي خاصي داشته و مي توانند کاربران بيشتري را به سمت خود جذب کنند. استفاده رنگ هاي جذاب، فونت هاي خوانا و با سايز مناسب و ... از جمله فاکتورهاي جذب کاربران به سمت سايت است. همچنين قالب سايت نيز نقش زيادي در جلب نظر کاربران دارد. قالب ها مي توانند نحوه چيدمان بخش هاي مختلف سايت را مشخص کنند. يک نکته مهم اينکه در زمان طراحي وب سايت حرفه اي بايد به زمينه کسب و کار نيز توجه داشت. براي مثال سايت هاي مربوط به املاک به يک بخش مجزا براي نمايش املاک و فروشندگان نياز دارد.

تبليغات سايت

کاربران به هيچ عنوان به تبليغات علاقه اي نداشته و گاهي نيز به تبليغات بيش از حد بدبين مي شوند و فورا سايت را ترک مي کنند. براي مثال به کاربردن کلمات کليدي که نوعي تبليغات محسوب مي شود، به هيچ عنوان براي کاربران خوشايند نيست. بنابراين سايت هايي که روش هاي تبليغات را به صورت هوشمندانه اي به کار مي بندند، علاوه بر اينکه نظر کاربران را به سمت سايت جلب مي کنند، مي توانند به اهداف خود نيز دست پيدا کنند.

سرعت بارگذاري

هيچ عاملي به اندازه سرعت کم در بارگذاري صفحات سايت، کاربران را آزار نمي دهد. پايين بودن سرعت بارگذاري، از اصلي ترين عوامل ترک وب سايت، توسط کاربران است. زمان بارگذاري سايت شما نبايد بيش از 4 تا 6 ثانيه طول بکشد. اين عامل حتي نزد موتورهاي جستجو هم از اهميت بالايي برخوردار است. براي رسيدن به سرعت بالا شما ميتوانيد از تکنيک هاي گرافيکي براي کم کردن حجم تصاوير و همين طور تکنيک هاي برنامه نويسي مانند Caching براي لود سريع تر صفحات استفاده کنيد .