ايندکس صفحات سايت در گوگل | دليل ايندکس نشدن صفحات در گوگل

ايندکس شدن در موتورهاي جستجو يعني چه

همانطور که از نام آن پيداست ، ايندکس شدن يعني قرار گرفتن و پيدا شدن  صفحات سايت شما و يا لااقل مهمترين آنها درموتورهاي جستجو مانند ياهو ، گوگل ، بينگ و …..
سرعت اين موضوع اهميت بسيار ويژه اي دارد ، چرا که وقتي مطلبي در سايت درج ميشود ( بخصوص اگر حالت خبر  و اطلاع رساني باشد ) مهم است که در اولين ساعات در جستجو ها يافت شود .
راه هاي سريع ايندکس کردن صفحه وب سايت توسط موتور جستجو گوگل
• يکي از راه هاي ايندکس کردن صفحه وب سايت، گرفتن بک لينک و در واقع تبادل لينک با وبلاگ ها و سايت هاي هم موضوع است.
• وب مستر گوگل از ابزارهاي مفيد و موثر در ايندکس شدن صفحات وب سايت است. بنابراين سايت و نقشه سايت را در وب مستر گوگل ثبت کنيد.
• نوشتن و ارسال پست و مطلب در سايت به صورت منظم.
• ارسال مطالب منحصر به فرد و بکر
• ثبت لينک سايت در وب سايت هاي با پيج رنک بالا
• عدم تبليغ زياد در سايت
• انتخاب عنوان هاي واضح، مناسب و کوتاه براي مطالب
• ثبت نظر در وبلاگ ها و سايت ها و درج لينک سايت در آن ها
• ثبت نام در فروم ها و انجمن ها، ارسال مطالب مفيد به آنها و ثبت لينک سايت در داخل پست هاي ارسالي و در بخش امضا

علت دير ايندکس شدن مطالب سايت

قطعاً نمي‌توان علت واحد و مشخصي را براي تمام سايت‌هاي اينترنتي که با اين مشکل مواجه هستند معرفي کرد اما بطور کلي تجربه نشان داده است موتور جستجوگر گوگل به سايت‌هايي علاقمند است که برنامه منظمي در انتشار مطالب تازه دارند. نخستين راهکاري که معمولاً براي حل اين مشکل پيشنهاد مي‌شود، انتشار منظم مطالب جديد با زمان بندي روتين بر روي سايت است.
علت اين امر چيست؟ ظاهراً گوگل در الگوريتم‌هاي خود به سيکل و دوره زماني به روز رساني سايت اهميت داده است. بدين صورت که اگر شما به مدت چند هفته هر روز مثلاً در ساعت 5 بعد از ظهر يک مطلب منتشر کنيد و فعاليت خزنده‌هاي گوگل را با کمک آمارگيرها تحت نظر داشته باشيد، به وضوح مشاهده خواهيد کرد که رفته رفته در ساعت 5 بعد از ظهر تعداد کرولرهاي موجود بر روي سايت شما بسيار بيشتر از ساعت‌هاي ديگر طول روز خواهد بود.

تفاوت بين ايندکس شدن سايت و ايندکس شدن صفحه

بايد بين مفهوم ايندکس شدن در گوگل و ايندکس مطالب در گوگل تفاوت قائل شد. بر اساس تفاوت بين دو اين مفهوم، زمان ايندکس سايت در گوگل و زمان ايندکس شدن مطالب در گوگل نيز با هم تفاوت خواهند داشت.اصطلاح ايندکس شدن در گوگل در حالت کلي به معناي ايندکس شدن سايت شما در گوگل است. به اين مفهوم که گوگل از وجود سايت شما آگاه باشد. اين موضوع براي سايت هايي که به تازگي شروع به کار مي‌کنند، بسيار مهم است. تا قبل از ايندکس شدن در گوگل، عملا سايت شما از لحاظ گوگل وجود ندارد. بنابراين گوگل اصلا برنامه اي براي سر زدن به سايت شما و آگاهي از مقالات و صفحات جديد نخواهد داشت. براي حل اين مشکل مي‌توانيد خودتان سايت تان را در گوگل ثبت کنيد. با اين کار شما رسما وجود سايت تان را به گوگل معرفي مي‌کنيد.

روش هاي سريع ايندکس گوگل

ايندکس گوگل همانطورکه بيان شد، يکي از مسائل خيلي مهم مالکان و وبمسترها مي باشد تا سريعا بتوانند سايت خود را در نتايج جستجوي گوگل قرار بدهند. براي اينکه اين روند زماني مخصوصا براي سايت هاي تازه طراحي شده، سريعتر سپري شود، روش هاي زير را حتما بايد استفاده کند:

ايجاد نقشه سايت

نقشه سايت يک فايل XML برروي سرور سايت شما است که شامل تمامي صفحات سايتتان مي باشد. نقشه سايت به موتورهاي جستجو بيان مي کند که چه زماني صفحه اي جديد ايجاد شده است و هرچند وقت يکبار صفحات را براي بررسي تغييرات، مورد خزش قرار دهد. براي مثال شما قصد داريد که موتورهاي جستجو هرروز صفحه اصلي و محصولات و بلاگ شما که مورد بررسي قرار دهند و آخرين تغييرات را در آن ها در ليست خود قرار دهند. نقشه سايت همانطور که در بالا بيان شد، يکي از موارد مهم براي ايندکس گوگل است

دليل ايندکس نشدن مطالب در گوگل چيست

بارها شده است که مشتريان ما با ديدن عدد مربوط به تعداد صفحات ايندکس شده در سايت شوکه شده اند. در حالي که فکر مي‌کرده اند که بايد اين عدد مقدار بالايي باشد، متوجه مي‌شوند که گوگل بخش زيادي از صفحات سايت آن‌ها را ايندکس نکرده است.

يکي از رايج ترين دلايل ايندکس نشدن مطالب در گوگل ، محتواي تکراري و کپي شده از ديگر سايت ها مي‌باشد. زماني که شما محتوايي را از سايت ديگري در سايت خود درج مي‌کنيد، گوگل قبلا محتواي اصلي را ايندکس کرده است. بنابراين مي‌فهمد که محتواي منتشر شده توسط سايت شما يک محتواي تکراري است. بنابراين نيازي به ايندکس کردن آن نيست.

سطوح ايندکس صفحات (Indexing Levels)

موتورهاي جستجو، وب  را کرول کرده و بر اساس چندين پارامتر، صفحه‌هاي قابل ايندکس شدن را ، انتخاب مي‌کنند . اين مقياس نشان دهنده سطوح متفاوت شاخص‌ گذاري است.
حالاتي که در زير اشاره مي شود مي‌تواند چرخه توليد يا عدم توليد ايندکس براي صفحات سايت ما باشد. پس دقت کنيد:
صفحه ما هيچ وقت توسط کرولر ديده نمي‌شود .(اين اتفاق بيشتر در سايت‌ها، بلاگ‌ها و صفحاتي ديده مي‌شود که هيچ لينک و ارتباطي با دنياي خارج ندارند يا لينکشان در سايت هاي پربازديد قرار داده نشده است)
صفحه توسط کراولر ديده مي‌شود، اما هرگز کرول نمي‌شود. (احتمالا به اين دليل که اين صفحه به صفحه‌اي بي اهميت و دور از دسترس لينک شده است.)
صفحه کرول مي‌شود، اما ايندکس‌ گذاري نمي‌شود. (معمولا به علت رتبه پايين صفحه، لينک ضعيف يا محتواي (Contents)  تکراري بدون استفاده از نقل قول‌ها و…)
صفحه تنها در شاخص‌هاي تخصصي ذخيره مي‌شود. (مثلاً جستجوي تصويري گوگل و يا جستجوي تصويري بينگ (bing) و…)
تنظيمات اشتباه در فايل htaccess

ممکن است دستوراتي در فايل htaccess وب‌سايت شما قرار داشته باشد که مانع از ايندکس شدن صفحات سايت در گوگل شود. براي مشاهد? محتويات فايل htaccess مي‌توانيد از کنترل پنل هاست خود اقدام کنيد.
با توجه به پيچيدگي دستورات htaccess توصيه مي‌کنم از يک متخصص کمک بگيريد زيرا ممکن است با ويرايش اين فايل، اشکالاتي در وب‌سايت شما ايجاد شود.

وجود دستورات اشتباه در فايل robots.txt

فايل robots.txt در ريشه وب‌سايت قرار دارد و از طريق آدرس yoursite.com/robots.txt مي‌توانيد محتويات آن را مشاهده کنيد. هرگاه در اين فايل دستور Disallow وجود داشت، دقت کنيد که براي چه مسيري از آن استفاده شده است زيرا اين دستور باعث جلوگيري از دسترسي ربات‌هاي گوگل به آن مسير مي‌شود. يکي از دلايل ايندکس نشدن صفحات سايت، استفاده نادرست از دستور Disallow است.