هاست و دامنه چیست؟

 اولین قدم برای پیاده سازی و طراحی سایت، آشنایی با اصطلاحاتی همچون هاست، دامنه و DNS می‌باشد. در این مقاله شما با مفاهیم هاستیگ، دامین و DNS دامنه آشنا خواهیم شد و در پایان هر بخش در انتخاب بهترین نام دامنه و هاست شما را راهنمایی می کنیم و نکات کلیدی را که می توانند در انتخاب بهترین هاست و دامنه به شما کمک کنند را ذکر خواهیم کرد.

دامنه یا دامین چیست؟

در طراحی و ساخت یک سایت هر جا با نام دامنه یا دامین (Domain) برخورد کردید بدانید که به همان آدرس سایت اشارع دارد. به عنوان مثال دامنه ما www.site.com هست و یا Domain گوگل google.com است. دامنه ها بیانگر نام تجاری، نوع فعالیت و یا منطقه کاری شما می‌باشند.
یک دامنه از نام دامنه، پروتکل، TLD یا پسوند دامین تشکیل شده یا می تواند دارای یک ساب دامنه باشد.

معرفی برخی از TLD  های دامنه

همانطور که ذکر شد، دامنه ها بیانگر نام تجاری، نوع فعالیت و یا منطقه کاری شما است و در نتیجه باید در انتخاب آن ها دقت عمل بیشتر ی داشت. TLDها همان پسوند دامنه ها هستند که مخفف Top Level Domain هستند. در زیر برخی از پسوند های دامنه که از محبوبیت بالایی برخوردارند را آورده‌ایم:
.ir
دامنه .ir مختص کشور ایران است و کلیه شرکت ها، افراد، سازمان ها و… می توانند از آن استفاده نمایند و در حال حاضر قیمت ثبت این دامنه به نسبت دامنه های بین المللی باصرفه تر می‌باشد.
.com
دامنه .com که مخفف Commerical به معنی تجاری است برای سایت های تجاری بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر بدلیل استفاده همه ی کاربران از این دامنه، یکی از محبوب ترین دامنه های موجود بع شمار می‌آید.
.net
دامنه .net برای شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی و سایر موارد مشابه استفاده می‌شود .
.org
و اما دامنه .org که مخفف organization به معنی سازمان است برای سازمانی استفاده می شود که توسط مؤسسات و سازمان‌های غیر انتفاعی استفاده می‌شود.
راهنما و نکات کلیدی در انتخاب نام دامنه سایت
حالا که با دامنه ها آشنا شدید باید نام آن را انتخاب کنید. نام دامنه با توجه به اهمیتی که در برندینگ و ذهنیتی که از شما در خاطر بازدیدکنندگان دارد دارای اهمیت بالایی است. به عنوان مثال هروقت اسم دیجی کالا به گوش شما میرسد یاد چه چیزی می افتید؟
در لیست زیر سعی کردم بصورت خلاصه نکته ها و راهنمای کاملی برای انتخاب بهترین نام دامنه برای شما بنویسم:
  • نام دامنه باید کوتاه باشد
  • سریع در ذهن سپرده شود
  • تلفظ آن ساده و صریح باشد
  • از کلمه کلیدی در نام دامنه استفاده کنید
  • اسمی انتخاب کنید که نتوان به روش های مختلف نوشت.
  • در نام دامنه از حروف انگلیسی،اعداد و خط تیره می توان استفاده کرد
  • حدالمقدور از خط تیره و استفاده همزمان از اعداد و حروف در نام دامنه اجتناب کنید
  • چند کلمه کلیدی انتخاب کنید و با ترکیب آن ها اسم با مُسمایی انتخاب کنید
  • قانون کپی رایت را فراموش نکنید و در اسم دامنه از اسامی شرکت های معروف استفاده نکنید
  • سعی کنید اسمی منحصر به فرد انتخاب کنید تا بتوانید برندسازی کنید
  • دامنه .com این اسم آزاد باشد
پس از انتخاب اسامی بین دوستان و آشنایانی که به آن ها اطمینان دارید نظر سنجی کنید و در پایان آزمایش کنید که کدام یک از اسامی در ذهن آن ها ماندگار شده است.

ابزارهای آنلاین انتخاب نام دامنه

در ادامه لیست ابزارهای آنلاینی به شما معرفی می کنیم که توسط آن ها بتوانید بهترین نام دامنه را برای سایت خود انتخاب کنید.
who.is : یکی از بهترین ابزارهای آنلاین برای بررسی آزاد بودن یک دامنه برای خرید Who.is است. این سایت با بررسی نام دامنه انتخابی به شما می گوید که دامنه مورد نظر شما برای خرید آزاد است یا خیر. علاوه بر این یکسری دامنه هم به شما پیشنهاد می‌کند.
domainr : یکی از ابزارهایی است که بصورت Ajax و کاملا ساده به شما می گوید که آیا اسمی که انتخاب کرده اید برای خرید آزاد است یا خیر؟ علاوه بر این دامنه های آزاد دیگری با همین اسم به شما پیشنهاد می‌دهد. 
leandomainsearch : همانند سایت mpossibility.org در صورتی که قبلا نام دامنه انتخاب شده شما توسط شخص و یا شرکت دیگری خریداری شده باشد می توانید با استفاده از این دو سایت پیشنهادات جدید برای انتخاب نام دامنه داشته باشید.

هاست چیست؟

در حقیقت هاست (Host) یا فضای میزبانی وب مثل یک هارد عمل کرده که اطلاعات موجود در آن از سراسر دنیا قابل دسترسی است. 

انواع سیستم عامل های هاستینگ

منظور از سیستم عامل هاست لینوکسی و هاست ویندوزی این است که روی سرور یا سرور مجازی اون هاست سیستم عامل ویندوز یا لینوکس نصب شده، مثل کامپیوترهای شخصی شما که روش ویندوز، مک و یا لینوکس روش نصب شده‌است.

هاست ویندوزی چیست؟

بطور کلی سیستم عامل های ویندوزی که توسط ماکروسافت ارائه می‌شوند از زبان ASP و ASP.NET پشتیبانی می کنند و در برخی از سرورها نیز امکان نصب و اجرای PHP وجود دارد اما در برخی موارد مشکلاتی رخ می‌دهد یا تعدادی از دستورات آن متفاوت هستند.

هاست لینوکس چیست؟

هاست های لینوکسی هم از زبان های Perl , Python , PHP و CGI پشتیبانی می کنند و امکان اجرای ASP و ASP.NET راندارند. اما لینوکس برای اجرای سایت های PHP مناسب تر است.

تفاوت های هاست لینوکس با هاست ویندوز

  • امنیت بیشتر هاست لینوکس
  • هردو هاست لینوکس و ویندوز از PHP پشتیبانی می کنند
  • تنها هاست ویندوز از زبان ASP پشتیبانی می کند
  • در بین وب سروها هاست لینوکس از محبوبیت بیشتری برخوردار است
  • کنترل پنل هاست لینوکس سی پنل و دایرکت ادمین هستند که محبوبیت زیادی دارند
  • کنترل پنل هاست ویندوزی وب سایت پنل است که ماکروسافت رایگان ارائه داده
  • هاست ویندوزی گرانتر از هاست لینوکسی است

اصطلاحات مهم در انتخاب هاست برای طراحی سایت

در زیر پارامترهایی رو به شما معرفی می کنم که می تونه در انتخاب بهترین هاستیگ برای طراحی سایت به شما کمک کنه:

هارد SSD چیست؟

در حقیقت سرورهای هاستیگ بسیار شبیه به یک کامپیوتر شخصی بوده با این تفاوت که از نظر سخت افزاری در سطح بالایی قرار دارند. همانطور که می دانید هاردهای SSD از جمله هاردهای پر سرعت موجود در بازار کامپیوتر می‌باشند.

 Cpanel یا سی پنل چیست؟

 Cpanel یکی از پنل‌های بی نظیر هاستینگ است که توانسته با رابط کاربری گرافیکی عالی، همه‌ی نگاه‌های مدیران وب سایت‌ها را به سمت خودش جلب کند. در بین کنترل پنل‌های هاستی مثل دایرکت ادمین و سی پنل پیشنهاد من انتخاب سی پنل است که قدرت و رابط کاربری ساده و محیط گرافیکی عالی دارد.

 DirectAdmin یا دایرکت ادمین چیست؟

بعد از محبوب‌ترین کنترل پنل هاستیگ یعنی سی پنل، یکی از رایج ترین ترین پنل‌های هاستیگ در بین شرکت‌های هاستیگ DirectAdmin  یا دایرکت ادمین هست که با رابط گرافیکی ساده‌تری که نسبت به سی پنل دارد به شما امکان مدیریت هاستینگ رو می‌دهد.

Uptime  یا آپ تایم چیست؟

آپ تایم به درصد زمانی که وب سایت شما در دسترس است، اشاره دارد. یعنی اگر Uptime هاست‌های ارائه شده توسط سرویس دهنده هاستی که انتخاب می‌کنید ۹۹٫۸۶% بود یعنی در حدود یک ساعت سایت شما در ماه در دسترس نیست. پس سعی کنید آپ تایم هاستی که انتخاب می کنید بالا باشد.

addon domain  چیست؟

به تعداد دامنه هایی که می توانید روی یک هاست اضافه کنید و سایت‌هایی با محتوا، ظاهر و اطلاعات متفاوتی راه اندازی کنید، گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر هاستی خرید کردید که در مشخصات اون هاست گفته شده که تعداد ادان دامنه اون ۳ است شما می توانید ۳ سایت متفاوت با ۳ دامنه مختلف علاوه بر سایت اصلی تون روی اون هاست راه اندازی نمایید.

aliase  یا پارک دامنه چیست؟

امکانی است که به شما قابلیت این رو می‌دهد که برروی سایتتان دامنه‌های متفاوت دیگری را اضافه نمایید و کاربران با وارد کردن آدرس دامنه پارک شده به هاست اصلی شما هدایت می شوند.

bandwidth  یا پهنای باند چیست؟

به حجم اطلاعاتی همچون تصاویر، ویدئوها، داده ها و… اشاره دارد که بین سایت شما و کامپیوتر بازدیدکننده شما ردوبدل می‌شود. 

Database  یا پایگاه داده چیست؟

همان بانک اطلاعاتی است که برای ذخیره سازی مطالب نوشتاری وب سایت مورد استفاده قرار می‹‌گیرد، مثلا کلیه اطلاعات محصولات، محتوای وبلاگ، اکانت کاربران و… در آن بصورت جداول منظمی ذخیره می‌شود.

FTP  یا File Transfer Protocol چیست؟

در حقیقت پروتکل امن انتقال اطلاعات امی‌باشد که به شما امکان آپلود فایل بدون ورود به پنل هاستینگ از کامپیوتر به هاست رو داده و برای استفاده از آن می‌توانید از برنامه هایی مثل filezilla استفاده کنید.

پشتیبانی هاست و دیگر هیچ!

آخرین و مهم ترین پارامتری که باید در انتخاب بهترین هاست برای سایتتان باید درنظر بگیرید، پشتیبانی آن است. پس اگر هاستی انتخاب کنید که دارای بهترین پارامترهای بالا باشد، اما پشتیبانی خوبی نداشته باشه فایده چندانی برای شما نخواهد داشت.
بهترین هاست برای سایت چیست؟
از نظر هاست لینوکس و ویندوزی باید بگم به نظرم انتخاب هاست لینوکسی یک انتخاب عاقلانه است زیرا از نظر هزینه، محبوبیت، پشتیبانی از کنترل پنل های سی پنل و دایرکت ادمین، امنیت و … نسبت به هاست ویندوزی در رده بالاتری قرار داده است. فقط هاستی که انتخاب می کنید باید دارای پشتیبانی خوبی نیز باشد و از فایل ها و اطلاعات شما بصورت مداوم پشتیبانی تهیه کند، آپ تایم بالایی داشته باشد، فضا و همچنین ترافیک مناسبی برای شما فراهم آورد.

 DNS دامنه چیست؟

Domain name System که به اختصار DNS نامیده می‌شود یک رابط بین دامنه و هاست شماست که این دو را به هم ربط می‌دهد. در حقیقت DNS می‌گوید وقتی کاربری دامنه سایت را در مرورگر وارد می کند باید به کدام سرور هاستینگ متصل شود. وقتی شما هاستی خریداری می کنید باید DNS سرور هاستینگ خودتان را از ارائه دهنده خدمات هاستی که خرید کردید، بگیرید تا در پنل دامنه خودتان Set نمایید.