معرفي الگوريتم هاي گوگل |آشنايي با الگوريتم هاي موتور جستجوي گوگل

الگوريتم چيست؟

در يک تعريف عمومي به مجموعه اي از دستور العمل ها و فرمول هايي که با زبان رسا و دقيق به همراه جزئيات لازم و به صورت مرحله به مرحله به گونه اجرا شده باشند که هدف خاصي را دنبال کنند و شروع و پايان آنها نيز مشخص باشد، الگوريتم گفته مي شود.
 

الگوريتم گوگل چيست

الگوريتم هاي گوگل دستورالعمل هايي هستند که موتور جستجوي گوگل بر اساس آن تجزيه و تحليل وب سايت ها را انجام مي دهند. الگوريتم هاي گوگل شامل معادلات گوناگون و متفاوت و تابع است که براي کاربر نمايش داده شود. خزنده موتور هاي جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوري کرده و ذخيره و نگهداري مي نمايد. در حقيقت اگوريتم ها به شکل رياضي مي باشند که محتويات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندي مي شود تا در مواقع لازم کاربران بتوانند از اين داده ها استفاده کنند.
گوگل در سال هاي گذشته تنها چند بروزرساني را در سال در الگوريتم خود اعمال مي کرد، اما در حال حاضر تعداد اين بروزرساني ها به چندين هزار در سال مي رسد. بعضي از اين بروزرساني ها به حدي کوچک هستند که تاثير آنها حس نمي شود. با اين حال گوگل در سال هاي گذشته دست به پياده سازي چند بروزرساني در الگوريتم خود زده که موجب تغييرات بزرگي در نتايج جستجو شده است

انواع الگوريتم هاي جستجوي گوگل

  • الگوريتم پاندا
  • الگوريتم پنگوئن
  • الگوريتم مرغ مگس خوار
  • الگوريتم پيج لايوت (Page Layout)
  • الگوريتم کبوتر
  • الگوريتم موبايل گدون Mobilegeddon

الگوريتم پاندا

يکي از اهداف عرضه الگوريتم پاندا اين بود که اين الگوريتم صفحات وب را ازلحاظ کيفيت رتبه‌بندي کند و اين نمرات به‌عنوان فاکتورهاي رتبه‌بندي مورد استفاده قرار بگيرند. در ابتدا، پاندا نوعي فيلتر بود و بخشي از فرآيند رتبه‌بندي گوگل به حساب نمي‌آمد، اما در ژانويه 2016، پاندا به‌طور رسمي به‌عنوان يک الگوريتم گوگل معرفي شد. انتشار آپديت براي الگوريتم پاندا سريع‌تر شده است؛ بنابراين پنالتي‌ها و بازيابي از پنالتي سريع‌تر اتفاق مي‌افتد.

الگوريتم پنگوئن

الگوريتم گوگل پنگوئن به مقصود مقابله با روش‌هاي سئو کلاه سياه و فعاليت‌هاي اسپم مديران وب سايت ها ارائه شده است.گوگل با اعمال اين الگوريتم با سايت هاي که به روش‌هاي ساختگي و عمدتاً کلاه سياه مبادرت به لينک سازي کرده بودند مورد مجازات قرارداد و رتبه سايت هاي متخلف را در کلمات کليدي زيادي در صفحه نتايج جستجو کاهش داد.

عوامل موثر  بر افت رتبه توسط پنگوئن

  • استفاده از روش سئو کلاه سي
  • بهينه‌سازي بيش از حد و يا همان
  • رعايت نکردن اصول لينک سازي و چگالي بالا
  • محتوا ضعيف و تکراري
  • خريد و فروش لينک
  • لينک هاي اسپم

چرا لينک ها مهم هستند؟

لينک مانند يک راي براي سايت شما مي باشد. در صورتيکه از يک سايت قابل احترام به سايت شما لينک بشود اين يک توصيه و پيشنهاد براي سايت شما مي باشد. اما اگر يک سايت کوچک و ناشناخته به سايت شما لينک بکند پس اين راي نمي تواند به اندازه يک راي از يک سايت معتبر حساب شود. با اين حال اگر شما بتوانيد تعداد زيادي از اين راي هاي کوچک را بدست آوريد, آنها واقعا مي توانند متفاوت باشند. به همين دليل است که در گذشته سئو کاران تلاش مي کردند تعداد زيادي لينک از هر جايي که امکان پذير بود دريافت کنند.

مرغ مگس خوار (Hummingbird)

مرغ مگس خوار يک بازسازي و تعمير اساسي از کل الگوريتم گوگل است. اگر شما الگوريتم گوگل را به عنوان يک موتور در نظر بگيريد, پاندا و پنگوئن الگوريتم تغيير هستند که مانند قرار دادن يک بخش جديد در موتور عمل مي کنند مانند يک فيلتر يا پمپ سوخت. اما مرغ مگس خوار فقط يک بخش جديد نيست, آن يک موتور کاملا جديد است. که اين موتور جديد هنوز از بسياري از بخش هاي قديمي (مانند پاندا و پنگوئن) استفاده مي کند اما مقدار خوبي از موتور کاملا اصلي و اوريجينال مي باشد. هدف از الگوريتم مرغ مگس خوار براي گوگل درک بهتر پرس و جو ها و کوئري هاي کاربران مي باشد. به عنوان مثال وقتي شخصي عبارت "بهترين مکان براي پيدا کردن کردن پيتزاي ايتاليايي در تهران" را جستجو مي کند, الگوريتم مرغ مگس خوار مي تواند تشخيص بدهد که کاربر مي خواهد در نتايج جستجو رستوران هاي چه مکاني را ببيند. اين احتمال وجود دارد که اين تغييرات الگوريتم مرغ مگس خوار براي افزايش تاثير در جستجوي صوتي گوگل باشد. مثلا وقتي ما يک جمله پرس وجو براي جستجو مي نويسيم ممکن است اين گونه تايپ کنيم: "بهترين شرکت سئو در تهران" اما وقتي يک جمله پرس و جو را بيان مي کنيم (از طريق عينک گوگل و يا Google Now) ما معمولا چيزي شبيه اين مي گوييم: "چه شرکتي در تهران بهترين خدمات سئو را ارائه مي کند؟" مرغ مگس خوار خيلي بهتر منظور کاربران از اين نوع بيان جمله پرس و جو را متوجه مي شود.

الگوريتم کبوتر (Pigeon algorithm)

اين الگوريتم به اين شکل کار مي کند که پس از ايندکس شدن سايت توسط گوگل چند کبوتر درون آنها قرار مي گيرد و در زماني که کاربر کلمه کليدي را تايپ کند، گوگل اين کلمه کليدي را به کبوترانش مي دهد و در صورت وجد داشتن اين کلمات کليدي در سايت ها اصطلاحا نوک ميزند و اين سايت ها را بر اساس کلمات کليدي پر کاربرد فراخواني مي کند و به کاربر نمايش مي دهد.

الگوريتم موبايل گدون Mobilegeddon گوگل

هدف اصلي الگوريتم موبايل گدون Mobilegeddon حذف تمامي وب سايت هايي است که قابليت نمايش بر روي موبايل و تبلت ها را نداشته باشند. به عبارت ديگر تمامي سايت هايي که گوگل نمايش مي دهد حتما بايد موبايل فرندلي باشند. نکته مثبتي که در اين الگوريتم وجود دارد، Real Time (بروز رسان) بودن آن است و اين بدان معناست که اگر طراح وب سايت اقدام به ايجاد تغييرات در راستاي همخواني با موبايل در وب سايت خود کند، رتبه آن سايت بهبود خواهد يافت.
براي اينکه سايتتان در اين دسته از سايت ها قرار نگيرد بايد اين امکانات را فراهم نماييد:

سايت شما بايد داراي طراحي اي واکنش گرا يا اصطلاحا ريسپانسيو باشد
از فايل ها يا ابزار هايي مثل فلش که براي موبايل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.

الگوريتم جديد گوگل با نام طرح بندي يا همان پيج لايوت (Page Layout)

هدف الگوريتم طرح بندي(الگوريتم PAGE LAYOUT )گوگل چيست

الگوريتم طرح بندي بندي گوگل ايجاد شده تا سايت هايي که تبليغات آزار دهنده در سايت خود دارند را جريمه کند. تبليغات آزار دهنده اي همچون: پاپ آب، تبليغات بين پست ها، تبليغات فلشي که در کناره هاي سايت قرار دارد. اينگونه تبليغات امروزه ديگه نه تنها حرفه اي نيست و يکي از عواملي است که باعث پنالتي شدن سايت توسط گوگل  مي شود، عواملي مانند کاهش سرعت و انعطاف پذيري سايت، کاهش محبوبيت نزد گوگل، آزار مخاطب  و کاهش بازديد کننده را بهمراه دارد.