اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

اسکیما چیست؟

نشانه‌ها اهمیت زیادی در زندگی ما دارند. اگر به یک شهر جدید برویم، با استفاده از نشانه‌ها مسیر خودمان را پیدا می‌کنیم. حتی در ظاهر و رفتار آدم‌ها هم نشانه‌هایی وجود دارد که تا حدودی در شناسایی آن‌ها کمک‌مان می‌کند. بعضی از این کدها، مثل علامت ورود ممنوع، به صورت قراردادی تعیین شده‌اند و همه آن‌ها را درک می‌کنند. بعضی دیگر به صورت ناخودآگاه در ذهن‌مان ثبت می‌شوند.

موتورهای جست‌وجو هم برای تشخیص و شناسایی سریع‌تر صفحات به نشانه، اسکیما یا شِما نیاز دارند.

اسکیما یک زبان نشانه‌گذاری است. زبانی مشترک بین موتورهای جست‌وجو، که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات صفحات وب را آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص بدهند.

منبع این نشانه‌ها و کدها وب سایتی است به نام schema.org که محصول مشترک گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس به شمار می‌رود. در این سایت کدهایی برای موضوعات مختلف ذکر شده است. برنامه‌نویسان این کدها را در ساختار کد سایت خود قرار می‌دهند. با این کار موتورهای جست‌وجو سریع‌تر متوجه محتوای صفحات می‌شوند و بهترین نتایج را به کاربران نشان می‌دهند.

فرض کنیم می‌خواهید در صفحه وب سایت خود به معرفی یک کتاب بپردازید. با استفاده از کدهای اسکیما، می‌توانید به گوگل بفهمانید قرار است در این صفحه چه کار کنید. نام کتاب، نام نویسنده و موضوع کتاب را در کد اسکیما وارد می‌کنید. حالا دو اتفاق می‌افتد. اول این که گوگل با خواندن این کد موضوع صفحه را سریع‌تر متوجه می‌شود.

تاثیر اسکیما در سئو سایت

 
·  موتورهای جستجو می‌توانند داده‌های زیر را که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه‌گذاری شده‌اند، شناسایی کنند: تصاویر، نویسنده، تاریخ انتشار، آخرین ویرایش، عنوان صفحه، فرمت صفحه، مقالات، رویداد ها، محصولات، فیلم، کتاب، نام تجاری، ساختار منو، مشخصات سایت اعم از نام سایت، آدرس سایت، مشخصات شرکت اعم از نوع فعالیت، آدرس، شماره های تماس، ساعت کاری. لازم نیست حتما همه اطلاعات سایت خود را با اسکیما جهت تاثیر اسکیما در سئو، بهینه سازی کنیم. اما هرچه اطلاعات بیشتری را با استفاده از کد نشانه گذاری اسکیما بهینه سازی کنید، هدف و طبیعت محتوای سایت شما برای موتور های جستجو واضح تر می شود.

در سال ۲۰۱۱ بود که وب‌ سایت sorg، یک همکاری تجاری را با موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع کرد و وظیفۀ یکپارچه‌سازی ساختار داده‌های موجود در سطح اینترنت را بر عهده گرفت. در واقع schema.org دایره‌المعارفی از آیتم‌های نشانه‌گذاری است و زبانی استاندارد و قابل فهم را برای موتورهای جستجو ارائه داده است. موتورهای جستجو بر اساس آیتم‌های تعریف شده در این سایت داده‌ها را طبقه‌بندی کرده، ساختار آن‌ها را بررسی می‌کنند و از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند. اسکیما همانند کدهای نشانه گذاری دیگر در محتوای صفحه قرار می گیرد. عناصر اسکیما و صفت های مرتبط با آن به منظور جلوگیری از گردش موتور های جستجو در اطلاعات اضافی صفحه، مستقیما در کد HTML، قرار میگیرند. وقتی کد html شما شامل ریز داده های اسکیما می شود، موتور های جستجو راحت تر می توانند محتوای مطالب شما را تفسیر کنند و بنابراین تاثیر اسکیما در سئو سایت باعث افزایش قابلیت دیده شدن سایت و تشخیص کلمه کلیدی اصلی توسط گوگل می شود. توجه کنید که هریک از این ساختارهای موجود در سایت schema.org به منظور و کاربردی مشخص طراحی شده است و استفاده از آنها در جایی نامناسب نتیجه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. بعنوان مثال استفاده از سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات در بخش نظرات یک وبلاگ روش مناسبی نیست و زحمات شما نتیجه ای به همراه نخواهد داشت زیرا گوگل رتبه بندی شما را در نتایج خود نمایش نخواهد داد.

اجرای اسکیما در سایت های وردپرس

 
انواع شیوه های سئوی سایت مانند نشانه گذاری اسکیما موجب بهینه سازی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو می گردد. بهینه سازی سایت موجب درک بهتر سایت توسط گوگل شده و با کسب رتبه بالاتر و افزایش کلیک از طرف کاربران مواجه خواهید شد. یکی از پلتفرم های سایت که همخوانی و سازگاری بالایی با موتورهای جستجو دارد قالب وردپرس است. امکانات گسترده موجود در وردپرس به شما این امکان را می دهد که سئو سایت کاملی را داشته باشید. توصیه می شود قبل از اینکه اقدام به نشانه گذاری اسکیما در سایت وردپرس نمائید ابتدا وضعیت سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. به این معنی که با استفاده از ابزار Structured Data Testing محتوای مورد نظر خود را تجزیه و تحلیل نموده و برنامه ریزی برای پیاده سازی Schema Markup داشته باشید.

پس از بررسی نوبت به افزودن نشانه گذاری اسکیما در وردپرس است. شما برای اینکار دارای انتخاب های متعددی خواهید بود. با نصب پلاگین های مختلفی که در وردپرس تعبیه شده است می توانید به نشانه گذاری اسکیما سایت خود بپردازید. از انواع پلاگین های وردپرس می توان به WP SEO Structured Data Schema، All in one Schema Rich Snippets، WP SSO Schema JSON-LD Markup و Markup Structured in Schema را نام برد. بدین ترتیب شما با ورود به قسمت پلاگین در وردپرس به قسمت مربوط به افزودن schema رفته و آنرا فعال نمائید. پس از نصب افزونه با ورود به بخش تنظیمات می توانید اقدام به تکمیل اطلاعات درخواستی نموده و از نصب افزونه بر روی سایت خود اطمینان حاصل نمائید. با اتمام فرآیند نصب برنامه بصورت اتومات اقدام به نشانه گذاری اسکیما در سایت می نماید. اگر برای مقاله و یا صفحه خاصی از وب سایت تصمیم به نشانه گذاری دارید از منوی Schema به قسمت مورد نظر رفته و بطور اختصاصی را نشانه گذاری بپردازید.

نکته قابل توجه این است که پس از نصب و راه اندازی Schema Plugin بر روی سایت خود تنها چند دقیقه لازم است که نشانه گذاری اسکیما بر روی کلیه صفحات و مطالب شما انجام پذیرد. بنابراین با بررسی نحوه نمایش اطلاعات در صفحه جستجوی گوگل می توانید نتیجه را مشاهده نمائید.

همچنین افزونه های مختلفی برای کار در محیط وردپرس طراحی شده اند که بطور اتومات به نشانه گذاری اسکیما سایت می پردازند. به عنوان مثال افزونه WP Schema Pro را می توانید پس از دانلود و از قسمت داشبورد وردپرس فعالسازی کنید. پس از اجرای تنظیمات و انتخاب طرح مورد نظر خود از شما در مورد صفحات و یا مقالات مد نظر پرسیده می شود. در این مرحله با انتخاب صفحه مورد نظر و درج آدرس آنها به افزودن اطلاعات مفیدی که می خواهید از طریق نشانه گذاری اسکیما بر روی صفحه نمایش درج شود اقدام کنید. در آخر با انتخاب نوع طرح و دستورالعمل های مربوطه درخواست نشانه گذاری خود را تکمیل نمائید.

استفاده از Google Tag Manager برای افزودن اسکیما به سایت

یکی دیگر از روش های افزودن اسکیما به سایت استفاده از گوگل تگ منیجر یا GTM است. ابزاری رایگان از گوگل که با استفاده از آن می‌توانیم تگ و کدها را در سایت‌ها مدیریت کنیم. اگر این افزونه را روی سیستم مدیریت محتوای سایت خود نصب کرده باشید، می‌توانید با استفاده از آن، کدهای اسکیما را وارد کنید. باید روی گزینه  Add a new tag کلیک کنید، کد HTML را انتخاب کنید و سپس کد JSON-LD را که در سایت SchemaApp.com ساخته بودید، در کادری که باز می‌شود paste کنید.