تاثیر محتوا بر سئو یا بهینه سازی سایت
محتوای وب سایت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سئو و بهینه سازی سایت است و هر چه محتوای سایت جذابتر و باکیفیت تر باشد، رتبه سایت بهتر خواهد شد. محتوای خوب میتواند به عنوان برگ برنده در میان رقیبان عمل کند. الگوریتمهای گوگل، یک نکته مشترک دارند، اینکه همواره محتوای سایت را مورد بررسی قرار میدهند. سایتهایی که به لحاظ داشتن محتوا، غنیتر بوده و اطلاعات جامعتری دارند، در لیست برترین سایتهای گوگل هستند.
کیفیت محتوا نقش زیادی بر بهینه سازی وب سایت دارند زیرا از نظر موتورهای جستجو کیفیت محتوا بسیار مهم است. کپی برداری مطالب از سایتهای دیگر و قرار دادن آن در سایت، یکی از عواملی است که اصالت محتوا را از بین میبرد. موتورهای جستجو از برخورد با مطالب تکراری به همان اندازه اذیت میشوند که ما شنیدن حرف های تکراری را دوست نداریم. موتورهای جستجو به سهولت متون کپی شده را تشخیص داده و ارزشی برای آن قائل نیستند. با ارزش بودن محتوای سایت فاکتور مهمی در افزایش رتبه سایت محسوب میشود.
همچنین موتورهای جستجو در هنگام مواجه با تگها و عناوین تکراری در محتوای سایت، کل محتوا را تکراری تشخیص میدهند. هنگامی که محتوای سایت را آماده میکنید باید قبل از این که آن را در سایت بارگذاری نمایید، با استفاده از سایت copyscape.com از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل نمایید و سپس آن را در سایت قرار دهید. همچنین میتوانید آدرس سایت خود را در گوگل به صورت site,example.com وارد کنید، در این صورت تمام محتوای تکراری سایت را میتوانید توسط عبارت supplemental Indexمشاهده کنید.
ویژگیهای محتوای بهینه و مناسب از نظر سئو
محتوا با کیفیت و به دور از ابهام باشد
محتوایی که در درون وب سایت قرار میدهید باید با موضوع و کلمات مرتبط بوده تا سئوی وب سایت انجام شود. موتورهای جستجو رتبههای بالا را به وب سایتهایی اختصاص میدهند که محتوای کاربر پسند ایجاد نمایند. یکی از انواع محتوا، مقالات نوشتاری است که وجود تعداد ۱۵۰۰ کلمه برای هر مقاله میتواند در بالا بردن رتبه سایت موثر واقع شود. نداشتن غلط املایی و دستوری یکی از نکاتی است که باید در تهیه محتوا به آن توجه کرد.
محتوا متناسب با نیازهای کاربران اینترنتی باشد
یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر موتورهای جسستجو به آن میپردازند، مشخص کردن موضوعات مهمی است که کاربران در طی یک سال به آن میپردازند. به عبارت دیگر در پایان سال میلادی گوگل لیستی از مهمترین موضوعاتی که توسط کاربران جستجو میشود را منتشر میکند. مطالعه این لیست میتواند در انتخاب موضوع و کلمات کلیدی مفید باشد. همچنین برای شناخت کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را دارند میتوان از دو ابزار گوگل ادوردز و گوگل ترندز استفاده نمود.
در محتوای کلمات کلیدی مهم بکار رفته باشد
برای بهینه سازی وب سایت نباید یک موضوع و یا چندین کلمه کلیدی را در چندین صفحه به کار برد. به بیان روشنتر، شباهت چندین صفحه، رتبه وب سایت را کاهش میدهد. همچنین سایت به duplicate دچار میشود. مطالب و محتواهای وب سایت باید با عنوان و کلید واژههای متعدد انتخاب شوند.
محتوا باید بتواند با مخاطبین وب سایت تعامل برقرار کند
به هر میزان که محتوای وب سایت جذاب تر باشد، بازدیدکننده بیشتری را به سمت خود میکشاند. استفاده از خلاصه محتوا در کمپینهای شبکه اجتماعی میتواند به افزایش بازدیدکننده کمک کند. خلاصه ای که از محتوا تهیه میشود باید قابلیت برقراری ارتباط با مخاطب را داشته باشد و در عین حال وی را برای خواندن متن کامل ترغیب نماید.
محتوا باید متناسب با نیاز روز باشد
داشتن اطلاعات کافی در مورد دنیای اطراف به محتواهایی متناسب با نیاز روز میانجامد. به این معنا که برخی از موضوعات با گذشت زمان تاریخ مصرف خود را از دست میدهند. از سوی دیگر علوم و اطلاعات در حال به روزرسانی و تغییرات است. از ای جهت تولید محتوا باید همگام با پیشرفت علم باشد تا بتواند تاثیر خود را اعمال نماید.